تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱

تهران – ایرنا – اقدامات و بی تدبیری مقامات سعودی در جنگ نفتی نه تنها خسارت های هنگفتی به کشورهای صادر کننده نفت زده، بلکه به آمریکا به عنوان شریک راهبردی ریاض نیز آسیب های زیادی در حوزه اقتصاد وارد آورده به طوری که صدای دونالد ترامپ را نیز درآورده است.

در حالی که ویروس کرونا تا به امروز (چهارشنبه) جان حدود ۱۷۸ هزار نفر را در جهان گرفته و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را نیز به بیماری کووید 19 مبتلا کرده، خسارت های مادی آن نیز بسیار بیش از حد انتظار بوده به طوری که موجب رکود شدید اقتصادی در جهان شده و کارخانجات و شرکت های زیادی را به مرز ورشکستگی کشانده است. 

اما به نظر می رسد بیشترین آسیب را در این بین صنعت انرژی دیده و از آن متاثر شده، آسیبی که شاید در طول یکصد سال گذشته اگر بی نظیر نبوده دستکم کم نظیر بوده که یکی از دلایل عمده آن نیز بی تدبیری های آل سعود در افزایش تولید و صادرات نفت بوده است.

علاوه بر عربستان در بین کشورهای تولید و صادر کننده نفت، اعتقاد بر این است که آمریکا نیز بیشترین خسارت را در بین کشورهای جهان دیده به حدی که قیمت نفت سبک تگزاس (WTI) در معاملات روز دوشنبه بورس کالای نیویورک برای اولین بار در تاریخ به منفی ۳۷.۶۳ در هر بشکه رسید.

این در حالی است که در اوایل سال جاری میلادی قیمت هر بشکه نفت خام سبک تگزاس بیش از ۶۰ دلار بود، اما در ادامه روند قیمت نفت در بازارهای جهانی نزولی شد و پس از شیوع ویروس کرونا در بیش از ۲۰۰ کشور جهان رکود اقتصادی به دلیل محدودیت های شدید ایجاد شده برای مهار این ویروس، روند نزولی قیمت نفت با شدتی کم‌سابقه ادامه یافت، به‌طوری که در پایان هفته گذشته قیمت نفت تگزاس برای اولین بار در ۱۸ سال اخیر به کمتر از ۲۰ دلار در هر بشکه رسید.

اگرچه کشورهای تولیدکننده نفت اعم از اعضای اوپک و اوپک پلاس به تازگی برای کاهش ۱۰میلیون ‌بشکه‌ای تولید روزانه نفت به توافق رسیدند، اما کاهش واردات نفت به‌ویژه از سوی کشورهای بزرگ واردکننده این محصول به‌حدی بوده که حتی کاهش چشمگیر تولید اوپک نیز نتوانست از کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جلوگیری کند.

عربستان و کرونا عامل اصلی کاهش قیمت نفت

عربستان به دلیل تنش میان مسکو – ریاض و در اصل به منظور ضربه زدن به ایران اقدام به افزایش تولید بیش از اندازه نفت و ارایه آن به بازارهای جهانی از ۲۲ اسفند ماه ۱۳۹۸ کرد، اقدامی که با همراهی امارات انجام شد.

شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در همان زمان طی بیانیه ای اعلام کرد که سطح تولید خود را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد و در ادامه وزارت انرژی عربستان نیز اعلام کرد که تولید نفت خام این کشور از ۱۲ میلیون بشکه به ۱۳ میلیون بشکه افزایش می یابد.

این اقدام در حالی است که عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان از فروردین ماه سال گذشته سطح تولیدش را از ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده بود.

عربستان که در سال های ۱۳۸۸ و ۸۹ خورشیدی روزانه حدود ۹ میلیون بشکه نفت بیش از صد دلاری تولید می کرد، هم اکنون ۱۳ میلیون بشکه نفت تولید و قسمت زیاد آن را صادر می کند، نفتی که قیمت هر بشکه آن در زیر ۲۰ دلار نیز به دلیل رکود اقتصادی شدید در جهان مشتری ندارد؛ این  کاهش قیمت که به دلیل بی درایتی های آل سعود و همه گیری کرونا بوده، خسارت های هنگفتی به کشورهای صادر کننده نفت وارد کرده است.

نوشدارو بعد از مرگ سهراب

کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی بالاخر موجب بیداری هرچند دیر هنگام آل سعود شد تا جایی که شامگاه سه شنبه عربستان اعلام کرد که آماده است اقداماتی بیشتر با مشارکت کشورهای عضو اوپک به‌منظور برقراری ثبات در بازارهای نفت انجام دهد.

اقدامات چند سال گذشته آل سعود در حمایت از گروه های تروریستی در کشورهای سوریه، عراق و لیبی به ویژه داعش و دیگر گروه های تروریستی و پس از آن تجاوز به یمن به کمک کشورهایی همچون امارات و آمریکا، که موجب خسارت های سنگین مادی و معنوی به مردم مسلمان این کشورها شده، تنها گوشه ای از خسارت های وارده از سوی عربستان و همپیمانانش به جهان اسلام می باشد که اگر اقدام اخیر آل سعود در کاهش قیمت نفت را به آن اضافه کنیم، می توان از این اقدام آل سعود یه عنوان بلایی دیگر بعد از کرونا برای اقتصاد جهان نام ببرد.