مهاباد- ایرنا- صحنه‌های نوع‌دوستی مردم میاندوآب برای مقابله با کرونا حماسه‌هایی از جنس همدلی و مهربانی در این شهرستان خلق کرده و موجب شده است تا اخبار تلخ این روزهای سخت هر روز کمرنگ و کمرنگ‌تر شود.

مردم این شهرستان با شیوع بیماری کووید - ۱۹ به انحای مختلف در کنار مدافعان سلامت قرار گرفتند و برخی از آنان با سرودن شعر نوع‌دوستی، کمک‌های خود را در قالب تجهیزات پزشکی و نقدی ارزانی داشتند و یاریگر انسان‌هایی شدند که در شرایط خاص کرونایی برای تهیه مایحتاج روزانه و اقلام ضروری به مشکل برخورده‌ یا شغل و درآمد خود را از دست داده بودند.

مردم این شهرستان به صورت خودجوش با تشکیل ستادهای مردمی و بسیجی و همچنین پویش «شوق مهربانی» داوطلبانه به یاری مدافعان سلامت و پشتیبانی و حمایت از نیازمندان و خانوارهای آسیب‌دیده از کرونا شتافتند و پابه‌پای مسوولان و حتی فراتر از آنان در این راه درخشیدند تا گذران زندگی برای برخی از اقشار نیازمند تسهیل شود. 

خیران و مردم میاندوآب با این احساس مسوولیت خود همانند هشت سال جنگ تحمیلی که در برابر رژیم بعثی عراق جانانه ایستادگی کردند، در پشت خاکریز کرونا نیز خوش درخشیدند و با کمک به مراکز درمانی، خانوارهای نیازمند آسیب‌دیده از کرونا، بخشیدن اجاره بهای مغازه‌ها و خانه‌های خود به مستاجران در این حماسه مشارکت داشتند.

خیران میاندوآبی با این اقدامات ثابت کردند که روحیه ایثارگری و لذت کاشتن لبخند بر لبان یک خانواده نیازمند هنوز در جامعه ما زنده است و همین روحیه تحسیت مسوولان را نیز برانگیخت.

مردم میاندوآب برای مقابله با کرونا سنگ تمام گذاشته‌اند

فرماندار میاندوآب معتقد است که «اقشار مختلف مردم و خیّران این شهرستان با اهدای کمک‌های نقدی، تهیه اقلام بهداشتی و توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان در مقابله با بیماری کرونا سنگ تمام گذاشته‌اند و حجم زیاد کمک‌های مردمی در این شهرستان برای مقابله با این بیماری باعث شد تا میاندوآب جزو برترین شهرستان‌های آذربایجان‌غربی از نظر جلب مشارکت‌های مردمی باشد.

مهدی قهرمانی اظهار داشت: در دوران شیوع ویروس کرونا، شاهد تلاش و همت بالای سازمان‌های مردم‌نهاد در جمع‌آوری و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی و اجرای عملیات ضدعفونی اماکن و معابر عمومی بودیم که شایسته قدردانی است.

فرماندار میاندوآب با بیان اینکه مردم و خیران این شهرستان کمک‌های خود را در قالب مواد ضدعفونی و شوینده، اقلام بهداشتی و همچنین به صورت نقدی اهدا کردند، اضافه کرد: بیش از سه میلیارد ریال در همایش خیران عرصه مقابله با کرونا در این شهرستان جمع‌آوری شد و پس از همایش نیز خیران دیگری طی تماس تلفنی حمایت‌های خود را اعلام کردند.

وی با قدردانی از خیران و مردم میاندوآب در مشارکت برای مقابله با این بیماری بیان کرد: اراده و ظرفیت مردم این شهرستان در امور خیریه زبانزد خاص و عام بوده و در عرصه مبارزه با بیماری کووید ۱۹ نیز این امر به اثبات رسید.

مردم میاندوآب بیش از ۱۰ هزار لیتر مواد شوینده اهدا کردند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری میاندوآب گفت: مردم نوع‎دوست و خیّر این شهرستان از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون ۱۰ هزار لیتر مواد شوینده برای ضدعفونی و پاکسازی معابر به این سازمان اهدا کرده‌اند.

علی مولایی با بیان اینکه کمک‌های مردمی همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: به طور متوسط در هر شبانه‌روز حدود ۲ هزار لیتر مواد شوینده مصرف می‌شود که توسط مردم، شهرداری و سمن‌ها تهیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان آتش‌نشانی میاندوآب آمادگی کامل برای جذب کمک‌های مردمی را دارد، گفت: هر شب اماکن عمومی از جمله بیمارستان‌ها، جایگاه‌های سوخت و معابر پرتردد به علت حساسیت و ازدحام مردم ضدعفونی می‌شود.

میاندوآبی‌ها ۲ میلیارد ریال به ستاد مقابله با کرونا کمک کردند

سخنگوی ستاد شهرستانی مقابله و مدیریت بیماری کرونای میاندوآب اظهار داشت: مردم این شهرستان ۲ میلیارد ریال کمک نقدی و غیرنقدی به منظور مقابله با کرونا اهدا کرده‌اند که از این کمک‌ها یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون ریال نقدی و حدود ۶۰۰ میلیون ریال نیز به صورت غیرنقدی بوده‌ است.

بابک نژادبهمن افزود: با استفاده از این کمک‌ها ۷۵۰ بسته معیشتی شامل ۱۵ قلم کالای اساسی مایحتاج روزانه به ارزش یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون ریال بین نیازمندان و خانوارهایی که به علت شیوع بیماری کرونا کسب و کار خود را از دست داده‌اند، توزیع شد.

وی اضافه کرد: تهیه و خرید ۶۰ عدد ماسک‌ دایمی به ارزش ۲۴۰ میلیون ریال، ۱۶۰ عدد شیلد حفاظتی دایمی به ارزش ۱۳۶ میلیون ریال و ۷۰۰ عدد شیلد یکبار مصرف با هزینه ۷۰ میلیون ریال برای استفاده کادر درمانی بیمارستان عباسی میاندوآب از دیگر اقدامات خیران این شهرستان است.

وی با اشاره به تهیه ۸۰ بسته اقلام بهداشتی برای خانواده‌های مبتلا به کرونا به ارزش ۸۸ میلیون ریال، گفت: علاوه بر خرید اقلام بهداشتی برای کادر درمانی بیمارستان عباسی میاندوآب، ۶۰ عدد ماسک دایمی ۲ فیلتره و ۱۶۰ عدد شیلد دایمی جهت تامین نیازهای کادر پزشکی و پرستاری در سایر مراکز درمانی این شهرستان با صرف ۲۹۱ میلیون ریال خریداری شد.

سخنگوی ستاد مردمی مبارزه با بیماری کرونا در میاندوآب ادامه داد: به واسطه کمک‌های مردمی ۵۰۰ لیتر محلول ضدعفونی کننده برای خانوارهای نیازمند و سه هزار و ۲۰۰ لیتر ماده ضدعفونی کننده (وایتکس) با صرف ۱۱۰ میلیون ریال خریداری شد که ۲ هزار و ۴۰۰ لیتر از مواد شوینده با مشارکت عوامل آتش‌نشانی در ضدعفونی معابر شهرستان استفاده و ۸۰۰ لیتر نیز برای استفاده در ۲ تونل ضدعفونی کننده خودروها در ورودی‌های شهر (ورودی از سمت تبریز و از طرف بوکان) قرار داده شد. 

«نژادبهمن» افزود: همچنین ۲۵ هزار جفت دستکش لاتکس و پلاستیکی اهدایی از سوی یک خیر به ارزش ۲۵۰ میلیون ریال در بین شهروندان توزیع شد. 

وی گفت: علاوه بر این ۵۰ دست لباس اهدایی یک بار مصرف محافظتی بین کادر درمانی و ۲۰۰ دست لباس اهدایی در بین کودکان کم‌برخوردار در مناطق مختلف میاندوآب توزیع شده است.

نوجوان میاندوآبی هدایای روز تولد خود را برای مقابله با کرونا اهدا کرد

همچتین در یک اقدام جالب و قابل توجه یک نوجوان ۱۳ ساله در میاندوآب، هدایای روز تولد و پس‌انداز خود به مبلغ ۲۰ میلیون ریال را برای مبارزه با کرونا به حوزه سلامت این شهرستان اهدا کرد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب اظهار داشت: وی فرزند یکی از همکاران شاغل در شبکه بهداشت و درمان میاندوآب است که این مبلغ را که هدایای او در سالروز تولد و پس‌اندازهای یکسالش است، برای مبارزه با بیماری کرونا به مدافعان سلامت شهرش هدیه کرد.
سهراب حیدری همچنین با قدردانی از این نوجوان میاندوآبی و سایر خیران و مردم نوع‌دوست این شهرستان که در این شرایط با انفاق و بخشش مال و دارایی خود، یاریگر مدافعان سلامت هستند، بیان کرد: از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون مردم میاندوآب ۲ میلیارد و ۴۴ میلیون ریال فقط به حوزه سلامت این شهرستان کمک کرده‌اند.


وی با بیان اینکه ۶۲۵ میلیون ریال از این کمک‌ها به صورت نقدی و یک میلیارد و ۴۱۹ میلیون ریال به صورت کمک‌های غیرنقدی است، گفت: کمک‌های نقدی جهت خرید و تهیه تجهیزات بیمارستانی برای مقابله با کرونا و کمک‌های غیرنقدی نیز در قالب اهدای ۲ هزار و ۳۳۰ دست لباس «گان» و سرهم ایزوله، بیش از چهار هزار و ۲۱۳ عدد انواع ماسک، ۲۶۰ عدد شیلد دایمی و یکبار مصرف و چهار هزار و ۶۵۰ جفت انواع دستکش جهت مصرف کادر درمانی است.

وی اضافه کرد: همچنین یک دستگاه اکسیژن‌ساز به ارزش ۱۵۰ میلیون ریال توسط یک خیر، ۲ دستگاه تب‌سنج به ارزش ۳۰ میلیون ریال، پنج دستگاه پالس اکسیمتر به ارزش ۵۰ میلیون ریال، ۱۰۰ عدد رابط اکسیژن و ۳۰ نازل اکسیژن، یک‌هزار و ۱۰۰ عدد کاور کفش، ۲۰۰ عدد روبالشی و ۶۰ عدد لباس مخصوص کرونا از دیگر کمک‌های غیرنقدی مردم میاندوآب در مقابله به کروناست.

وی با بیان این که حامیان این روزهای کرونایی در میاندوآب افراد بازنشسته، پزشکان، دندانپزشکان، اهالی روستاها، فرهنگیان، مالکان واحدهای تولیدی و کشاورزان هستند، گفت: همچنین به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال اقلام بهداشتی شامل ۴۰۰ دست لباس حفاظت فردی، ۲ هزار و ۲۵۰ جفت دستکش یکبارمصرف، ۴۰۰ جفت دستکش جراحی، ۲ هزار عدد کلاه یکبارمصرف، ۱۵۰ دست لباس ایزوله و ۱۲۰ لیتر مایع ضدعفونی از سوی پتروشیمی میاندوآب و لوازم حفاظت فردی به ارزش ۲۳ میلیون ریال از سوی بانک مسکن به شبکه بهداشت و درمان میاندوآب اهدا شده‌است.

«حیدری» با اشاره به اینکه ۴۰۰ دست لباس «گان» نیز توسط مرکز نیکوکاری هیات مکتب‌العباس تهران به ۲ بیمارستان میاندوآب اهدا شد، گفت: ۱۰ کیسه برنج، سه تن انواع میوه، ۱۰۰ بطری آب هویچ، چهار هزار و ۳۰۰ عدد دوغ لیوانی، ۳۹۵ بسته آبمیوه، عسل به ارزش ۳۰ میلیون ریال و ۲۰۰ کیلوگرم سیب از دیگر کمک‌های مردم میاندوآب به بیماران کرونایی و کادر درمانی در راستای مقابله با کروناست.

۱۵۰۰ بسته سبد کالا بین نیازمندان میاندوآب توزیع شد

نماینده خیران شهرستان میاندوآب گفت: جمعی از خیران میاندوآبی در اقدامی خداپسندانه در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر این شهرستان، هزار و ۵۰۰ بسته سبد کالا تهیه و توزیع کردند.

ترکمان غلامی اظهار داشت: خیران نیک‌اندیش این شهرستان با هماهنگی امام‌ جمعه، فرماندار و رییس شبکه بهداشت و درمان این شهرستان و با جمع‌آوری و اهدای سه میلیارد ریال، مایحتاج ضروری و معیشتی شامل برنج، روغن، مرغ، پنیر و قند را تهیه و در بین نیازمندان توزیع کردند.

وی افزود: این اقلام با همکاری اعضای حسینیه بیت‌الرقیه (س) بسته‌بندی و به کمک خیران، فرماندار، جمعی از مسوولان و ناحیه مقاومت بسیج میاندوآب در مناطق کم‌برخوردار و اصناف آسیب‌پذیر توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه خیران میاندوآب همیشه در حمایت از نیازمندان آبرومند پیشقدم هستند، بیان کرد: توزیع بسته های معیشتی با تکیه بر کمک‌های انسان‌دوستانه خیران نیک‌اندیش به منظور حمایت از نیازمندانی که به دنبال شیوع بیماری کرونا شغل و درآمد خود را از دست داده و قادر به تامین مایحتاج غذایی خود و خانواده‌هایشان نیستند، ادامه دارد. 

۲۰ هزار عدد ماسک توسط هنرآموزان میاندوآبی تولید شد 

مدیر آموزش و پرورش میاندوآب گفت: به منظور مقابله با بیماری کرونا ۲۰ هزار عدد ماسک توسط هنرآموزان و معلمان ۲ هنرستان و کانون فرهنگی و تربیتی الزهرا (س) آموزش و پرورش میاندوآب تولید و توزیع شد.

بهروز تقی‌نژاد اضافه کرد: این تعداد ماسک‌ در راستای تحقق پویش «فرهنگ و انسانیت» که شعار محوری آموزش و پرورش در حمایت از مدافعان سلامت در شرایط کنونی جامعه است، تولید شده‌ است.

وی افزود: تعدادی از هنرآموزان و دبیران کار و فناوری و همچنین دبیران طرح «ایران مهارت» در هنرستان‌های دخترانه «تربیت» و «ارشاد» با نظارت شبکه بهداشت و درمان به تولید و بسته‌بندی این تعداد ماسک برای اهدا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، دانش‌آموزان و قشر ضعیف این شهرستان اقدام کردند.

وی با بیان اینکه در روزهای آینده نیز تولید لباس ویژه کرونایی و تحویل آنها به کادر درمانی در دستور کار این نهاد قرار دارد، گفت: با شیوع بیماری کرونا مردم نوع‌دوست میاندوآب با شیوه‌های مختلف از جمله راه‌اندازی کارگاه‌ توسط بسیجیان، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارگاه‌های خیاطی و همچنین خیران به تولید ماسک اقدام کردند.

دوخت ۳۸ هزار عدد ماسک در آموزشگاه‌های فنی‌ و حرفه‌ای در میاندوآب 

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای میاندوآب نیز گفت: آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای خصوصی در این شهرستان در یک اقدام خودجوش اقدام به تهیه و دوخت ۳۸ هزار عدد ماسک و تحویل آن به مراکز درمانی کردند.

حسین زمانی اظهار داشت: یکی از این آموزشگاه‌ها به عنوان اولین تولیدکننده ماسک آموزشگاهی در کشور، به دنبال شیوع ویروس کرونا به صورت خودجوش با چهار نفر کادر مجرب تاکنون ۲۸ هزار عدد ماسک تولید کرده‌ است.

وی با قدردانی از مشارکت کادر این آموزشگاه در این اقدام خیرخواهانه بیان کرد: این اقدام با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در کشور و در راستای کمک به شهروندان و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا انجام می‌گیرد.

زمانی ادامه داد: ۱۰ هزار عدد ماسک نیز توسط یکی از آموزشگاه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در میاندوآب تولید شده‌ است.

وی افزود: این اقدام در راستای کمک به شهروندان و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، بسیار قابل توجه بوده و باید به الگویی برای دیگر واحدها نیز تبدیل شود.

همراهی خوب اصناف میاندوآب در تعطیلی بازار

یکی از اصناف میاندوآب می‌گوید: در راستای دستورالعمل‌های ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا، بازار و اصناف این شهرستان با تعطیلی محل کسب و کار خود همراهی خوبی با این ستاد داشتند.

«سجاد آزادی» افزود: با توجه به دامنه و گستردگی شیوع ویروس کرونا که این روزها در جهان و به ویژه کشور خودمان شاهد هستیم و هر روز هم در شهرهای مختلف وضعیت قرمز اعلام می‌شود، ما داوطلبانه به میدان آمدیم تا قبل از آنکه شهر ما نیز به این شرایط مبتلا شود نسبت به تعطیلی مغازه‌های خود اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه هر اقدامی از سوی هر کسی در رابطه با کرونا فقط مقابله و قطع زنجیره انتقال است، افزود: صنف ما به گونه‌ای است که افراد از نقاط مختلف شهرستان برای سفارش و خرید اقدام می‌کنند و در این بین به تبع مراجعه بیشتر افراد، تجمع در محل فعالیت ما نیز زیاد می‌شود و به علت ناشناس بودن افراد، احتمال آلوده بودن و انتقال ویروس بالا است.

رسانه‌ها نقش مهمی در پیشگیری از شیوع ایفا کردند

خبرنگار و یکی از فعالان فرهنگی میاندوآب معتقد است: خبرنگاران شهرستان با توجه به رسالتی که در رسانه‌ها بر عهده دارند، بیشتر در راستای آگاه‌سازی مردم مبنی بر رعایت بهداشت فردی در مقابله با این بیماری فعالیت کردند.
«سیامک نجفیان» افزود: هر روز در چند مرحله محل کار، نشریه و وسایل مورد استفاده از جمله گوشی تلفن همراه، صفحه کلید، دستگاه فکس و گوشی دفتر به طور مرتب ضدعفونی می‌شود.

وی اضافه کرد: برای خبرنگاران نشریه که در این شرایط به رسالت همیشگی خود که در امر اطلاع‌رسانی و انعکاس مشکلات مردم است عمل می‌کنند، اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی در اختیار آنان گذاشته شده است.
وی بیان کرد: در خانواده نیز، اعضا را به خانه ماندن مقید کرده‌ایم و حتی رفت و آمد به خانواده بستگان را نیز محدود و در برخی موارد قطع کرده‌ایم.

«نجفیان» اظهار داشت: مردم نیز در این شرایط باید با جدی گرفتن توصیه‌ها و هشدارهای بهداشتی و با پرهیز از ترددهای غیرضروری برای قطع زنجیره انتقال این بیماری سهم خود را به عنوان یک شهروند در مقابله با شیوع آن ایفا کنند.

سمن‌های میاندوآب برای مقابله با کرونا وارد عمل شدند

رییس خانه مشارکت در سلامت و موسسه زیست محیطی «یام‌یاشیل» میاندوآب گفت: در روزهای اول شیوع ویروس کرونا در کشور، با تشکیل جلسه‌ای توسط هیات مدیره تصمیم گرفتیم که برای جلوگیری از بحران کرونا کارهایی نظیر خرید مواد ضدعفونی برای سالم نگهداشت محیط شهر انجام دهیم.

«بابک نژادبهمن» با بیان اینکه بلافاصله افراد و سمن‌های زیادی در شهرستان حمایت خود را برای مبارزه با بیماری کرونا اعلام کردند، افزود: با تشکیل جلسه هماهنگی با مدیران سمن‌ها و برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی میاندوآب آمادگی خود را برای مقابله با کرونا و کمک به سلامت شهروندان و مدافعان سلامت شهرستان اعلام کردیم‌.

وی اظهار داشت: در بحث فعالیت نانوایی‌ها در این شرایط پیشنهاد داده‌ایم که نانوایی‌ها شب‌ها کار کنند و روزها هم به فروش نان اقدام کنند که این مهم از تجمع مردم در نانوایی جلوگیری می‌کند.

۳.۱ میلیارد ریال اقلام بهداشتی و معیشتی بین مددجویان کمیته امداد میاندوآب توزیع شد

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) میاندوآب گفت: با مساعدت خیران نیک‌اندیش این شهرستان سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال اقلام بهداشتی و سبدکالا بین مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) برای مقابله با کرونا توزیع شد.

رسول بخشی اظهار داشت: اقلام بهداشتی شامل ‌چهار هزار و ۸۰۰ عدد الکل ضدعفونی کننده و هفت هزار و ۵۰۰ عدد دستکش و ماسک است که برای حفظ سلامتی خانواده‌های تحت پوشش توزیع شد.

وی افزود: علاوه‌ بر این ۲ هزار و ۳۵۰ بسته سبد کالا نیز شامل گوشت قرمز، مرغ، روغن، ماکارونی، برنج و قند که از طریق خیران این شهرستان اهدا شده بود، بین این خانواده‌های بی‌بضاعت توزیع شد.

وی بیان کرد: همچنین گوشت ۱۰ راس گوسفند قربانی نیز در نیمه شعبان برای سلامت امام زمان (عج) به همراه ۵۵۰ سبد کالا به ارزش ۷۵۰ میلیون ریال توسط مراکز نیکوکاری در این شهرستان توزیع شد.

«بخشی» گفت: همچنین یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برای ۵۹۰ نفر از افراد  غیرمددجو که کسب و کارهای آنان به علت شیوع کرونا تعطیل شده است، پرداخت شد.

به گزارش ایرنا ویروس کرونا نخستین‌بار در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی مصادف با آذر و دی سال ۱۳۹۸ در ووهان چین شناسایی شد و با سرایت به بیشتر نقاط دنیا سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر جمعه دوازدهم اردیبهشت سال جاری ۹۵ هزار و  ۶۴۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جانباختگان ناشی از بیماری در کشور به ۶ هزار و ۹۱  نفر رسیده است.

میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است.

برچسب‌ها