ایلام - ایرنا - اخبار مربوط به کرونا در نخستین هفته از ماه اردیبهشت نیز همچنان در صدر بود و بیشترین اخبار استان ایلام از تاریخ ۳۰ فروردین تا پنجم اردیبهشت ماه به این موضوع اختصاص داشت اما در این هفته ایلام بعد از مدت‌ها میزبان یک مسوول کشوری بود و معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برای تودیع و معارفه مدیران جدید و قدیم این اداره کل به این استان سفر کرد، این در حالی است که با شیوع کرونا سفر مسوولان کشوری به استان متوقف شده بود.

اعلام خطر استاندار ایلام در مورد روند افزایشی مبتلایان به کرونا، مرگ ۲ نفر بدلیل مسمومیت ناشی از الکل، ساخت تونل ضدعفونی کننده توسط ۲ جوان ایلامی، شروع فعالیت اصناف با خطر متوسط، لزوم ثبت‌نام اصناف در سامانه سلامت، اهدای دارو به استان ایلام توسط اتحادیه میهنی عراق، راه‌اندازی سامانه شناسایی نیازمندان استان و اعلام تخلفات به سامانه سجام از جمله اخبار مربوط به کرونا بود که در هفته گذشته منتشر شد.

کشف لاشه کامل یک تانک زرهی مربوط به دفاع مقدس از رودخانه گاوی مهران، کاهش ۱۸ درصدی نرخ طلاق در استان، تامین گاز غرب کشور توسط پالایشگاه ایلام، تکمیل ۹۱ درصدی ظرفیت سدهای استان، بهره‌مندی ۹۳ درصدی خانوارهای روستایی از نعمت گاز طبیعی از دیگر اخبار و رویدادهای استان ایلام در هفته گذشته بود.

استاندار ایلام در خصوص افزایش مبتلایان کرونا اعلام خطر کرد

استاندار ایلام گفت: با کاهش آمار کرونا طی چند روز گذشته مردم این کاهش را نشانه برگشت به وضعیت عادی می‌دانند و به همین خاطر با جدی نگرفتن دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی شاهد افزایش آمار مبتلایان هستیم که در این زمینه اعلام خطر می‌کنم.

 قاسم سلیمانی‌دشتکی روز دوشنبه در نشست ساماندهی امور جوانان که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: برخی از هم استانی‌ها طی روزهای گذشته با رفتن به دامن طبیعت و تشکیل اجتماعات و دورهمی‌ها طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را تحت شعاع قرار دادند و این موضوع در جهت افزایش دوباره مبتلایان به کرونا بسیار نگران کننده است.

معاون علوم پزشکی ایلام: ایمنی متوفیان کرونا بیشتر از افراد زنده است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: اصلی‌ترین راه انتقال کرونا از طریق قطرات تنفسی است بنابراین فردی که فوت شده است و نفس نمی‌کشد ایمن‌تر از افراد زنده از نظر انتقال بیماری است.

 دکتر مهتاب شاهماری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم از انتقال بیماری در محیط غسالخانه و مراسم تدفین ترس دارند در صورتیکه خطر انتشار ویروس در تجمعات و در ارتباط با افراد و عدم رعایت موارد بهداشتی بیشتر است.

مناطق شهری و روستایی ایلام در ابتلا به کرونا تفاوتی ندارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هیچ اختلاف آمار معناداری در زمینه ابتلا به کرونا بین مشاغل و سکونتگاه‌های مختلف از جمله مناطق شهری و روستایی وجود ندارد و در اولین فرصت آمار تفکیکی تعداد مبتلایان به کرونا در نقاط شهری و روستایی ارائه می شود.

 دکتر جمیل صادقی فر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همراهی مردم، ماندن در خانه، جلوگیری از خروج بی رویه از منزل و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را مهم ترین اصل در مقابله با کرونا دانست و افزود: شهرستان های ایوان، مهران و دهلران در دهه دوم فروردین سیر صعودی مبتلایان در استان را داشتند اما این شهرستان ها به دلیل رعایت پروتکل های و دستورالعمل های بهداشتی در دهه سوم فروردین روند کاهشی قابل کنترلی داشته است.

استاندار ایلام: فعالیت اصناف با خطر متوسط آغاز می‌شود

استاندار ایلام مشارکت مردم و همکاری بین بخشی را عامل موفقیت این استان در مدیریت کرونا دانست و با اشاره به بازگشایی مجدد صنوف، گفت: فعالیت صنوف با خطر متوسط همچون پاساژها، بازارهای سرپوشیده و مجتمع ها منوط به رعایت پروتکل های بهداشتی و ضرورت اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند از فردا دوشنبه اول اردیبهشت ماه آغاز می شود.

قاسم سلیمانی دشتکی عصر دوشنبه در نشست ستاد استانی مبارزه با کرونای استان ایلام اظهار داشت: بر اساس مصوبه امروز ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با حضور رییس جمهوری، مشاغلی که در زمره رسته های شغلی با ریسک متوسط و کم ریسک قرار دارند با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی از فردا (اول اردیبهشت ماه) فعالیت خود را آغاز می کنند اما اگر در این مکان ها، شغل پرخطری باشد و امکان تجمعات انسانی را فراهم کند همچنان تا اطلاع بعدی بسته خواهند ماند.

فرماندار دهلران: فعالیت صنوف منوط به دریافت کد سلامت است

فرماندار دهلران گفت: فعالیت تمامی صنوف در بازار منوط به دریافت کد سلامت از سامانه سلامت دانشگاه علوم پزشکی است.

مجید عسگری روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از فعالیت اصناف در بازار این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دریافت کد سلامت به این معناست که فرد پروتکل های بهداشتی مربوط به صنف خود را دریافت کرده و رعایت بهداشت فردی و محیط در محل کار را متعهد شده است. 

معاون استاندار ایلام: اصناف تا پنجم اردیبهشت برای دریافت کد سلامت مهلت دارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام بر ضرورت ثبت نام واحدهای صنفی در سامانه سلامت تاکید کرد و گفت: بازاریان و کسبه تا پنجم اردیبهشت ماه جاری مهلت دارند در این سامانه ثبت نام و کد سلامت دریافت کنند.

حیدر نعمتی روز چهارشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار استان ایلام اظهار داشت: هرچند بسیاری از کسب و کارها فعالیت خود را آغاز کرده اند اما نباید مردم خطر ابتلا به کرونا را فراموش کنند و با ازدحام در بازار و ایجاد تراکم موجب انتشار این ویروس شوند.

 ۲ مورد مرگ ناشی از مسمومیت با الکل در ایلام ثبت شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بر اساس اعلام مراکز تحت نظارت دانشگاه، ۲ مورد مرگ ناشی از مسمومیت با الکل در این استان در بازه زمانی ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۹ فروردین امسال گزارش شده است.

 دکتر مهتاب شاهماری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین بر اساس اطلاعات ارسالی از بیمارستان های استان در این بازه زمانی تعداد گزارشات اعلام شده به مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم از مسمومیت با الکل در استان هفت مورد بوده که مسمومین عمدتا محل تامین الکل را عطاری و سوپرمارکت اعلام کرده اند.

محموله دارویی اهدایی اتحادیه میهنی اقلیم کردستان به ایلام رسید

رییس دانشگاه ایلام گفت: محموله دارویی اهدایی اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق تحویل مسوولان علوم پزشکی این استان شد.

دکتر محمد علی اکبری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این محموله اهدایی در مرز پرویز خان استان کرمانشاه با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی ایلام شامل یک هزار و ۵۰۰ رسته هیدروکسی کلروکلین و ۲ هزار و ۲۵۰ بسته آریترومایسین از نمایندگان اتحادیه میهنی کردستان عراق تحویل گرفته شد.

استاندار ایلام: سامانه شناسایی نیازمندان به زودی راه اندازی می شود

استاندار ایلام گفت: سامانه ای جهت شناسایی و غربال افراد نیازمند در استان با هدف کمک به نیازمندان خسارت دیده از کرونا به زودی راه اندازی می شود.

قاسم سلیمانی دشتکی شامگاه دوشنبه در نشست ویدیو کنفرانس با فرمانداران و ائمه جمعه شهرستان های استان ایلام اظهار داشت: در این سامانه سرپرست خانوارهای بی بضاعت که دستفروش و کارگر فصلی بوده و همچنین تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی نیستند می‌توانند با وارد کردن اطلاعات خود در سامانه اقدام به ثبت نام کنند.

لاشه یک دستگاه تانک نفربر در مهران کشف شد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ایلام گفت: بارش های سیلابی اخیر باعث شد لاشه کامل یک دستگاه تانک نفربر زرهی متعلق به زمان جنگ تحمیلی از دل خاک بیرون بیفتد.

سرهنگ محمدحسین فولادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پی گزارش های رسیده مبنی بر پدیدار شدن یک دستگاه نفربر مربوط به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در رودخانه گاوی مهران کاوش ها برای بیرون کشیدن این ماشین شروع شد.

معاون استاندار: نرخ خودکشی در ایلام ۱۸ درصد کاهش یافت

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت: نرخ خودکشی در این استان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ به نسبت جمعیت ۱۸ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، محمد نوذری عصر شنبه در کارگروه اجتماعی، فرهنگی سلامت زنان استان ایلام با اشاره به کاهش نرخ خودکشی استان در سال ۹۸ به خودکشی به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی استان اشاره کرد و افزود: این مساله موضوعی بسیار جدی است که برای مقابله با آن در چند سال گذشته هیات های اندیشه ورز تشکیل و اقدام هایی برای کنترل و کاهش این آسیب انجام شده است.

مردم تخلفات مرتبط با کرونا را به سامانه سجام اطلاع دهند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام از عموم مردم خواست: تخلفات مرتبط با ویروس کرونا را از طریق سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه (سجام) اطلاع دهند.

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان ایلام، عبدالوهاب بخشنده روز سه شنبه اظهار داشت: نزدیک به ۳۰ گزارش مردمی درباره تخلفات توزیع اقلام بهداشتی و تهدید علیه بهداشت عمومی در سامانه سجام ثبت شده که در حال پیگیری و رسیدگی است.

معاون وزیر: جهاد جامعه فرهنگیان در توسعه آموزش های مجازی قابل تقدیر است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: جهاد وسیع جامعه فرهنگیان در توسعه آموزش های مجازی به دانش آموزان در شرایط حساس کنونی، قابل تحسین و تقدیر است.

علیرضا کاظمی روز پنجشنبه در آیین معارفه مدیر کل جدید آموزش و پرورش استان ایلام اظهار داشت: آموزش و پرورش در این ایام با توجه به شیوع ویروس کرونا روزهای سختی را پشت سر گذاشته است که با تلاش مجموعه فرهنگیان و همراهی دانش آموزان با سرافرازی از این برهه عبور خواهد کرد.

مدیرکل تعاون ایلام: سرپرستان خانوار از ازدحام برای دریافت سیمکارت خودداری کنند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام گفت: سرپرستان خانوار برای تهیه سیمکارت از تجمع غیرضروری و ازدحام در مراکز خدمات ارتباطی خودداری کنند زیرا زمان ارسال کد ملی تمدید شده است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

شکراله شیرخانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تنها راه احراز هویت و دریافت رضایتنامه برای دریافت وام و کسر اقساط، ارسال پیامک از سیمکارتی است که به نام سرپرست خانوار است اما برای سرپرستان خانواری که سیمکارت بنام ندارند فرصت هست و با توجه به خطر ابتلا به کرونا نیازی به تجمع نیست.

استاندار ایلام: رفتار برخی منتقدان در قبال مسائل اجتماعی دوگانه است

استاندار ایلام با بیان اینکه رفتار برخی از منتقدان در قبال مسائل اجتماعی استان دوگانه است، گفت: برخی در جایی که آمارها در مسائل اجتماعی خوب و مثبت است به راحتی از کنار آن می گذرند اما چنانچه حداقل مشکلی نمایان شود با بزرگنمایی، واقعیت ها را از دیده ها پنهان می کنند.

به گزارش روابط عمومی استانداری ایلام، قاسم سلیمانی دشتکی در نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ایلام با اشاره به برخی سیاه نمایی ها در خصوص مسائل اجتماعی استان اظهار داشت: امر به معروف غوغاسالاری نیست از این رو در بحث آسیب های اجتماعی نباید مسائل را طوری بزرگنمایی کرد که دستاوردها و نقاط قوت پوشانده شود.

۹۱ درصد ظرفیت سدهای سه‌گانه ایلام تکمیل است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: ۹۱ درصد ذخایر سدهای استان در پی بارش‌های بهاره سال جاری پر شده است.

علی پوراحمد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قبل از شروع بارش‌ها و به منظور تنظیم ورودی و خروجی سدها با هدف جلوگیری از بروز حوادث مخرب ناشی از سیلاب ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب به صورت مدیریت شده از خروجی سدهای سه گانه به اراضی پایین دست هدایت شد. 

استاندار ایلام: حقوق کشاورزان در حریم رودخانه‌ها باید حفظ شود

استاندار ایلام گفت: حقوق کشاورزان در حریم رودخانه‌ها باید حفظ شود و در عین حال از تعرض برخی افراد به حریم رودخانه‌ها نیز جلوگیری شود.

قاسم سلیمانی‌دشتکی روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان ایلام که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: باید به صورت عادلانه به تعرض افراد به حریم رودخانه‌ها توجه شود زیرا اهمال کاری در این خصوص می‌تواند موجب حوادث ناگوار در زمان وقوع سیل شده و حقوق برخی از افراد ضایع شود.

پالایشگاه ایلام اصلی ترین منبع تامین گاز غرب کشور است

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران گفت: پالایشگاه گاز ایلام یکی از اصلی ترین منابع تامین کننده گاز در منطقه غرب کشور است.

مسعود زردویان روز دوشنبه در مراسم معرفی مدیر جدید پالایشگاه گاز ایلام اظهار داشت: منطقه غرب کشور از نقاط حساس شرکت ملی گاز ایران است و استمرار تولید پالایشگاه گاز ایلام به عنوان تنها پالایشگاه تولید کننده گاز در غرب کشور دارای اهمیت زیادی است.

۲ جوان ایلامی موفق به ساخت نمونه تونل ضدعفونی کننده شدند

۲ جوان ایلامی موفق به ساخت نمونه دستگاه تونل یا گیت ضدعفونی کننده انسان یا اشیا شدند، علی شادی و پیام مهدی‌خانی دانشجویان کارشناسی ارشد برق هستند و با توجه به شیوع بیماری کرونا پس از تحقیقات موفق به ساخت این دستگاه شدند.

علی شادی روز دوشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کار تصمیم ما طراحی نمونه دستگاهی با هدف استفاده در زمینه این بیماری بود.

۹۳ درصد خانوارهای روستایی ایلام از گاز طبیعی برخوردارند

مدیرعامل شرکت گاز ایلام گفت: هم اکنون ۹۳ درصد خانوارهای این استان از گاز طبیعی برخوردار و بقیه نیز امسال به تدریج از آن بهره‌مند خواهند شد.

عباس شمس اللهی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: استان ایلام در مجموع ۶۰۰ روستا دارد که تاکنون ۴۵۹ روستای دارای سکنه معادل ۹۳ درصد خانوارهای روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.

آموزش دروس نظری دانشگاه ایلام بصورت الکترونیکی ارائه می شود

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام گفت: پیرو تصمیمات اتخاذ شده در ستاد ملی کرونا مبنی بر ادامه تعطیلی دانشگاه ها، آموزش دروس نظری در دانشگاه ایلام کماکان به صورت الکترونیکی از طریق روش هایی که در سامانه آموزش الکترونیک (https://lms.ilam.ac.ir/portal/) اعلام شده است، ارائه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ایلام، مصطفی نعمتی در خصوص فعالیت های آموزشی دانشگاه اظهار داشت: دانشجویان موظفند با هماهنگی اساتید مربوطه در این برنامه‌ ها شرکت کنند و پایان کلاس‌های دروس نظری در ترم جاری روز چهارشنبه یازدهم تیرماه و آغاز امتحانات روز شنبه ۲۱ تیرماه است.