اسلام‌آباد - ایرنا - گسترش ویروس همه گیر کووید-۱۹ در پاکستان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان همچنان ادامه دارد و دولت ضمن تمدید مجدد طرح فاصله گذاری اجتماعی، سعی می‌کند مردم را به خانه نشینی و عبادت در کنار خانواده‌های خود با هدف مهار کرونا ترغیب کند؛ موضوعی که باعث شده تا مردم پاکستان امسال ماه رمضانِ متفاوتی را تجربه کنند. 

امروز اولین روز از ماه مبارک رمضان در پاکستان است. بسیاری از شهرهای این کشور همچنان درگیر کرونا بوده و به گفته رسانه‌ها، تداوم وضعیت حاکم ناشی از شیوع ویروس کرونا، روزها و هفته‌های آینده را برای مردم سخت‌تر خواهد کرد. 
دولت پاکستان نیز با در نظر گرفتن سیر صعودی افزایش بیماران کرونایی و خطر بالقوه تشدید این وضعیت، برای چهارمین بار طرح فاصله گذاری اجتماعی را در سراسر این کشور به مدت دو هفته دیگر تمدید کرد. ایالت سِند در جنوب پاکستان جایی که بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا ثبت و سرعت شیوع نیز بالا ارزیابی شده است، بیشتر از دوهفته آینده شاهد وضع قانون منع آمد و شد خواهد بود. 

پویش مردمی عبادت در خانه برای مهار کرونا
همزمان با آغاز ماه رمضان دولت پاکستان و رسانه‌های این کشور مردم را به خانه نشینی در ایام این ماه مبارک و به جا آوردن نیایش و آیین‌های دینی مخصوص ماه رمضان در خانه و در کنار خانواده ترغیب می‌کنند. 
مقامات پاکستانی تاکید کردند که حضور در مساجد، برگزاری آیین‌های عبادت در دیگر مراکز دینی و یا گردهمایی‌های مخصوص ماه رمضان مانند مراسم افطار و یا سحری عمومی می‌تواند برای سلامت مردم خطرناک شود و چنین اقداماتی تلاش‌های دولت برای مدیریت شیوع کرونا را بی‌نتیجه خواهد کرد. 
«عمران خان» نخست وزیر پاکستان که هفته گذشته حضور در مساجد طی ماه رمضان را مشروط به پایبندی مردم به تمهیدات بهداشتی کرده بود، اکنون خطاب به مردم گفت که وی نیز در طول ماه رمضان در خانه به عبادت خواهد پرداخت. به همین دلیل مردم نیز با ماندن در خانه و عبادت در کنار خانواده به دولت در غلبه بر ویروس کرونا کمک کنند. 
رهبران مذهبی پاکستان نیز ضمن اینکه چند روز مانده به ماه رمضان بر خواسته خود برای حضور مردم در مساجد با رعایت تمهیدات بهداشتی اصرار می‌کردند، اکنون از خانه نشینی در طول ماه رمضان حمایت کرده و از مردم این کشور نیز خواستند تا برای مهار کرونا خانه‌ها را به مسجد تبدیل کنند. 


ارتش پاکستان ۱۵ روز آینده را سرنوشت ساز اعلام کرد
ارتش پاکستان نیز همگام با دولت و سایر شخصیت‌های سیاسی و مذهبی این کشور، با تاکید بر مشارکت جمعی برای مقابله با بحران کرونا، اعلام کرد: مردم با پایبندی به طرح فاصله گذاری اجتماعی سلامت خود و دیگران را تضمین می‌کنند. 
سخنگوی ارتش پاکستان روز گذشته در یک نشست خبری ویژه با ابراز نگرانی از سرعت شیوع ویروس کرونا در شهرهای مختلف این کشور افزود: ۱۵ روز آینده برای پاکستان بسیار سرنوشت ساز خواهد بود و ما می‌توانیم با اجتناب از تردد در شهرها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی جلوی افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا را بگیریم. 
ژنرال بابر افتخار از مردم پاکستان خواست تا آٰیین‌های ویژه ماه مبارک رمضان را در کنار خانواده و با ماندن در خانه به جای آورند و از فرصت معنوی این ماه بابرکت برای مراقبت از خود و سایر مردم استفاده کنند. 
آخرین وضعیت کرونا در پاکستان
شمار مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ در شهرهای مختلف پاکستان از مرز ۱۱۹۰۰ نفر فراتر رفته و دست کم ۲۵۳ نفر نیز بر اثر این ویروس جان خود را از دست دادند. 
ستاد عملیات و مدیریت مبارزه با کرونا در پاکستان امروز اعلام کرد: تاکنون ۱۱ هزار و ۹۲۸ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۷۵۵ بیمار کرونایی نفر تاکنون بهبود یافته‌اند. 
تازه‌ترین‌ آمار تارنمای وزارت بهداشت پاکستان‌ نشان می‌دهد که ۷۹ درصد عامل شیوع کرونا در این روزها را انتقال آن از یک فرد به فرد دیگر و ۲۱ درصد دیگر را آلودگی اتباع پاکستانی که از خارج برگشته بودند، تشکیل می‌دهد. 
دولت پاکستان طی هفته‌های گذشته به اطلاع دیوان عالی این کشور رساند که پیش بینی می‌شود شمار بیماران کرونایی تا آخر ماه آوریل (۱۱ اردیبهشت) به ۵۰ هزار نفر برسد. 
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز گذشته هشدار داد که اگر اقدامات موثر در پاکستان برای مهار ویروس همه گیر کووید-۱۹ به کار گرفته نشود، احتمال افزایش شمار بیماران کرونایی در این کشور تا اواخر تیرماه (اواسط ژوئیه) به ۲۰۰ هزار نفر وجود دارد.