حرمت الله رفیعی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اعلام این که مردم همچنان برای استرداد پول سفرهایشان سردرگم هستند گفت: ایرلاینهای داخلی و خارجی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان باید به مردم بازگردانند. البته بخش محدودی از هتلها نیز از بازپس دادن وجوه به مردم طفره میروند که تخلف است و تعداد این هتلها خیلی کم است.
رفیعی با بیان این که مسئولان ایرلاینها میگویند دوماه پس از بازگشت شرایط عادی قادر به بازگرداندن پول هستیم، گفت: این در حالی است که پول مردم را در حسابهایشان نگه داشتند.
وی از قوه قضاییه خواست شعبه خاص به این موضوع اختصاص دهد تا مدعی العموم بتواند پیگیر خسارات مردم شود.
وزارت راه در ششم اسفندماه سال گذشته بخشنامهای را صادر کرد و از شرکتهای هواپیمایی خواست وجوه بلیتهای کنسلشده را بدون کسر جریمه به مردم بازگردانند. بسیاری از ایرلاینها پرداخت این وجوه را به زمانی نامعلوم موکول کردند.
حجم زیادی از این مبالغ به پروازهای خارجی مربوط میشوند که با شیوع گسترده ویروس کرونا در بسیاری از کشورها و مسدود شدن مرزهای هوایی، باطل شدند، درحالیکه هنوز هزینه بلیت این پروازهای باطلشده برگردانده نشده است.
انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پیش از این در نامهای خطاب به برخی ایرلاینها از جمله ایران ایر، ماهان، ایرفلوت (روسیه)، قطر، ترکیش، ایرعربیا (امارات)، آزال (جمهوری آذربایجان)، عمان ایر، امارات و اتریش ـ لوفتهانزا (آلمان) اعلام کرد: همانگونه که مستحضرید براساس دستورات وزیر راه و شهرسازی و اطلاعیهها و دستورالعملهای سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص استرداد بدون جریمه و فوری وجوه دریافتی از مسافران بابت بلیت پروازهای ابطالشده به دلیل شیوع ویروس کرونا در اسفندماه ۹۸ دفاتر خدمات مسافرت هوایی سراسر کشور شاهد مراجعات و پیگیریها و شکایتهای متعدد و بهحق مسافرانی هستند که تقاضای استرداد وجوه بلیتهای خود را دارند، در حالیکه تاکنون آژانسهای مسافرت هوایی موفق به دریافت مبالغ مذکور از آن شرکت (هواپیمایی) نشدهاند و همین امر مشکلات فراوانی را برای پاسخگویی به مراجع قانونی بهوجود آورده است.
این انجمن ضمن درک شرایط نامطلوب پیشآمده از آن شرکت تقاضا دارد که در اسرع وقت براساس بخشنامههای صادره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و مراجع قانونی کشور نسبت به پرداخت مطالبات دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اقدام کند تا بر آن اساس مطالبات مسافرانی که بلیت آن شرکت را ابتیاع نکردهاند، اقدام شود. در غیر این صورت آژانسهای مسافرت هوایی برای پاسخگویی به مراجع قانونی و دفاع از کسب و کار خود در برابر شکایت متعدد مسافران مجبور خواهند بود که علیرغم میل باطنی، شکایت متقابلی علیه آن شرکت هواپیمایی طرح کنند که امید است با تدبیر آن شرکت و انجام مذاکرات با سازمان هواپیمایی کشوری در هفته آتی نیازی به پیگیری امور از طریق مراجع قضایی نباشد.»
آژانسهای مسافرتی به علت ناتوانی در بازپرداخت هزینههای بلیتهای کنسلشده با شکایت و اخطارهای گسترده و همچنین پلمب روبهرو شدهاند. برخی از آنها گفتهاند تا وقتی شرکتهای هواپیمایی و هتلها هزینه مسافر را پس ندهند، آنها قادر به بازگرداندن طلب مردم نخواهند بود.