تهران – ایرنا – وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه با انتقاد تلویحی از عملکرد ضعیف دولت آمریکا در قبال شیوع کرونا و موضع گیری‌های آن علیه سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرد که برخی کشورها تلاش می‌کنند پاسخ دیرهنگام و غیرکافی خود به شیوع کرونا را با حمله به سازمان جهانی بهداشت توجیه کنند.

به گزارش تلویزیون دولتی روسیه، این دیپلمات ارشد روس تاکید کرد که سازمان جهانی بهداشت مسئولیت خود به عنوان هماهنگ کننده سیاست های مربوط به مراقبت های بهداشتی را به میزان کافی اما نه همواره کامل انجام می دهد.

وی افزود: باید توجه داشت که وظیفه سازمان جهانی بهداشت ازسوی کشورها تعیین و ایجاد می شود و این کشورها تاکنون هیچ شکایت و اعتراضی از این عملکرد مطرح نکرده اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرد که واشنگتن از این پس از سازمان جهانی بهداشت حمایت مالی نمی کند، زیرا به زعم ترامپ، این سازمان به دقت درمورد ویروس کرونا اطلاع رسانی نکرده است.

سازمان های جهانی همچون صندوق بین المللی پول و  سازمان جهانی بهداشت برای خدمات رسانی به کشورهای کرونازده در میدان حضور دارند. اما دولت ترامپ با بی تدبیری در انجام وظیفه خطیر این سازمان ها که امروز بیش از هر روز دیگری وجودشان حیاتی است؛ اخلال ایجاد می کند.

ترامپ پرداخت مجدد کمک مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت را به بررسی نحوه عملکرد صندوق بین المللی پول در ارتباط با همه گیری کرونا موکول کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که صندوق بین المللی پول در ارتباط با وضعیت بحرانی جهان به واسطه همه گیری کرونا خیلی ضعیف بوده و به طور مشخص در جهت تامین اهداف چین عمل کرده است.

پس از ‌آن کاخ سفید به صندوق بین المللی پول اجازه برداشت از بخش"‌حق برداشت ویژه" را نداد. بخش "حق برداشت ویژه" یک دارایی ذخیره بین المللی برای روز مباد است و در سال ۱۹۶۹ میلادی برای کمک به کشورهایی از اعضاء تشکیل شد که صندوق ذخیره ارزی شان خالی شده است.