تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹

تهران - ایرنا - منع تردد و قرنطینه در همه مناطق عربستان سعودی از امروز ( یکشنبه ) بصورت جزئی لغو شد.

خبرگزاری عربستان سعودی روز یکشنبه اعلام کرد کرد که این اقدام بنا به دستور " سلمان بن عبدالعزیز " پادشاه این کشور اجرایی شده و  منع تردد ( قرنطینه) که پیش از این در همه نقاط عربستان اعمال می‌شد از امروز تا ۱۳ ماه می‌ (۲۴ اردیبهشت) بصورت جزئی لغو شد.  

 در دستور پادشاه عربستان آمده است بر اساس آنچه که مقامات بهداشتی ذیربط درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با ویروس کرونا ارائه داده‌اند،  امکان تغییر در منع تردد بصورت جزئی و بازگشت برخی از فعالیتهای اقتصادی همراه با کنترل‌های بهداشتی وجود دارد.  

بر این اساس، منع تردد جزئی از همه مناطق عربستان از امروز  یکشنبه سوم تا چهارشنبه ۲۰ ماه رمضان از ۹ صبح تا پنج عصر همزمان با پابرجا بودن منع سفرهای کامل ۲۴ ساعته در شهر مکه و محلاتی که پیش از این در تصمیمات و بیانیه‌های قبلی اعلام شده بود،‌رفع خواهد شد.

عربستان روز جمعه را به عنوان اولین روز از ماه مبارک رمضان اعلام کرد و امروز (یکشنبه )‌سومین روز از این ماه در عربستان است .

عربستان سعودی همچنین به برخی از واحدها و فعالان اقتصادی و تجاری از جمله  فروشگاه‌های تجارت عمده و خرده فروشی، مراکز تجاری، شرکت‌های پیمانکاری و کارخانه‌ها اجازه داد تا طی مدت یاد شده فعالیت خود را مطابق با پروتکل‌های بهداشتی صادر شده از سوی وزارت بهداشت این کشور از سر گیرند.    

بر اساس دستور العمل صادر شده از سوی مقامات عربستان،  برگزاری تجمعات بیش از پنج نفر از جمله مناسبت‌های عروسی و عزا و همچنین گردهمایی در اماکن عمومی همچنان ممنوع است.  

مقامات سعودی ۳۰ فروردین امسال در پی شیوع ویروس کرونا و ثبت بیش از یک‌ هزار مورد مبتلا برخی مناطق و استانهای این کشور را قرنطینه کردند. 

ریاض پیش از این، برای مقابله با کرونا رفت‌ و آمد خودروها در برخی شهرها را به طور کامل و در برخی شهرها به طور جزیی ممنوع اعلام کرده بود. 

ویروس کرونا موسوم به کووید ۱۹ اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.  تاکنون  اتباع ۲۱۰ کشور جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند.   

تاکنون ۱۶ هزار و ۲۹۹ نفر در عربستان به کرونا مبتلا شده و به همین دلیل ۱۳۶ تن در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.