کرمانشاه- ایرنا- رییس اداره تامین و ارتقای سلامت دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با قدردانی از زحمات اصحاب رسانه در استان برای مقابله با کرونا، گفت: رسانه‌ها همپای کادر بهداشتی و درمانی در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند.

دکتر «رامین رضایی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به نامگذاری یکی از روزهای هفته سلامت به نام «روز رسانه و نقش آن در مقابله با کروناویروس»، افزود: ارزیابی ما در برخورد با بیماری عالم گیر کرونا این است که رسانه ها هم مانند کادر بهداشتی و درمانی در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند.

 او گفت: بیماری عفونی و ویروسی کرونا از نظر فراوانی، گستردگی و کشندگی چهره جدیدی را به بشر نشان داد و مقابله با آن سخت‌تر و چالش‌های خاص خود را دارد بنابراین باید از قابلیت فراوان رسانه‌ها و بهره گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری آن در مقابله با بحران کرونا استفاده کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: رسانه ها در آگاهی بخشی به جامعه و اطلاع رسانی خبری به مردم نقش مهمی را ایفا می کنند و از مولفه های پرقدرت دولت‌ها و حکومت‌ها است به همین دلیل در مقابله با بحران ها و شایعات، اخبار کذب و آموزش های غیراصولی استفاده از رسانه باید با هنرمندی خاصی صورت گیرد.

وی یادآوری کرد: رسانه غیر از آگاهی بخشی باعث ایجاد تغییرات در زندگی مردم می شود و می تواند جامعه را برای مقابله با بحران ها هدایت کند.

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: رسانه همچنین باعث توصیه و عمل به مسوولیت های اجتماعی در مردم خواهد شد و دستورات و نهادهای موثر و سیاستگذاران سلامت را تبدیل به هنجارهای اجتماعی می کند.

رضایی اضافه کرد: رسانه در پویش «در خانه بمانیم» و ارایه اصول بهداشت فردی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیز نقش مهمی ایفا می کند. 

او گفت: بحث رسانه در تمامی دنیا و کشور ما نیازمند سرمایه‌گذاری و تربیت است و لازم است اصحاب رسانه (کاربران) آشنایی در خصوص چگونگی بهره‌برداری اصولی، واقعی، موثر و موفق از رسانه ها را داشته باشند.

وی مهمترین ویژگی رسانه را ارایه گزارش و آمار از مراجع مستند دانست و افزود: انتخاب مرجع مستند آرامش بخش است و از بمباران اطلاعاتی در زمان بحران و استرس اجتماعی روانی مردم پیشگیری می‌کند.

او تصریح کرد: اینکه یک رسانه مردم را به نظارت اجتماعی تشویق کند و رفتارسازی اجتماعی انجام دهد و در شرایط همه گیری یک بیماری آموزش ارایه دهد و افراد جامعه را هدایت کند تا جامعه آرامش داشته باشد جزو ویژگی‌های رسانه است که رسانه ها تاکنون به طور قطع موثر عمل کردند و هماهنگی را به طور قابل قبولی داشته اند. 
رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۹۰ هزار و ۴۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به پنج هزار و ۷۱۰ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز یکشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( هفتم اردیبهشت) براساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی هزار و ۱۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۹۰ هزار و ۴۸۱ نفر رسید.