شهرکرد- ایرنا- رییس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: پس از ریشه‌کنی ویروس کرونا ۲ موزه جدید در این استان راه‌اندازی و افتتاح خواهد شد.

عباس یزدانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: براساس شاخص‌های عملکردی منقول اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مراحل راه‌اندازی ۲ موزه صنعت و دست‌بافت‌های محلی این استان انجام شد.

وی افزود: این ۲ موزه قرار بود در اسفندماه سال گذشته در مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالشتر فعال شود و در نوروز سال‌جاری مورد بازدید عموم قرار گیرد، اما به ‌علت شیوع ویروس کرونا محقق نشد.

یزدانی تصریح کرد: هم‌اینک عملیات جمع‌آوری آثار موزه‌ای، هماهنگی و چیدمان این ۲ موزه انجام شده است و به ‌محض ریشه‌کنی ویروس کرونا قابل افتتاه و راه‌اندازی است.

وی یادآور شد: در موزه صنعت افزون‌بر ۵۰۰ اثر شامل کارگاه کامل سنتی آهنگری، بخش کشاورزی و سایر صنایع موجود در چهارمحال و بختیاری به نمایش گذاشته می‌شود.

یزدانی اظهار داشت: برای موزه دست‌بافت‌های محلی بیش از ۳۵۰ اثر شامل انواع بافت‌های محلی و سنتی استان مانند فرش، گلیم، گبه، جاجیم، شیردنگ، نوارهای تزیینی، خورجین، چوغا، رویه گیوه و کفش و سایر بافتنی‌های سنتی این استان به نمایش درخواهد آمد.

به گزارش ایرنا، مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه چالشتر هم‌اینک ۳ موزه سنگ، حمام و مردم‌شناسی را در خود جا داده است که با راه‌اندازی ۲ موزه صنعت و دست‌بافت‌های محلی تعداد موزه‌های این قلعه به ۵ مورد افزایش می‌یابد.

قلعه چالشتر مربوط به دوره قاجار ۲۷ مرداد ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۰۱ و همچنین در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

هم‌اینک ۲۳ موزه در چهارمحال و بختیاری مجوز دارد که از این تعداد ۱۷ موزه فعال و ۶ موزه غیرفعال است.

دیدار از موزه‌های چهارمحال و بختیاری در سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشت و ۸۸ هزار و ۸۶۸ نفر از موزه‌های استان دیدن کردند.