مهاباد- ایرنا- مسوول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شاهین‌دژ گفت: ۹۹ درصد از جمعیت این شهرستان در قالب سامانه ۴۰۳۰ و مراجعه حضوری برای مقابله با کرونا غربالگری شد.

اسماعیل فرحناک روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان مبنی بر پیگیری‌های تلفنی سامانه ۴۰۳۰، تاکنون اطلاعات ۹۴ هزار و ۳۵۰ نفر معادل ۹۹ درصد از جمعیت این شهرستان توسط همکاران مرکز بهداشت و درمان این شهرستان به صورت روزانه و در ۲ شیفت کاری مورد ارزیابی قرار گرفته ‌است.

وی با بیان اینکه در این غربالگری، افراد بسته به علایم بیماری راهنمایی شده و اگر کسی مشکوک باشد به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع داده می‌شود، ادامه داد: از این تعداد تاکنون ۱۸۰ مورد مشکوک شناسایی و برای ازریابی بیشتر به مراکز درمانی معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۹۶ هزار شاهین‌دژی جامعه هدف این طرح بودند، اضافه کرد: شهروندان در صورت تماس از طریق شماره ۴۰۳۰ اطلاعات و موارد پرسش شده را به صورت دقیق در اختیار کادر درمانی شبکه بهداشت و درمان قرار دهند.

مسوول راوبط عمومی شبکه بهداشت و درمان شاهین‌دژ اظهار داشت: تعداد کمی از افراد نیز که موفق به ارتباط تماس تلفنی با آنان نشده‌ایم، به صورت مراجعه حضوری مورد پیگیری قرار گرفته و وضعیت سلامت آنها بررسی شده است.

«فرحناک» افزود: یک مرکز بهداشت واقع در بخش کشاورز این شهرستان و یک مرکز بهداشت نیز در سطح شهر نیز آماده ارایه خدمات و مشاوره حضوری به شهروندانی است که از طریق سامانه ۴۰۳۰ به این مکان‌ها معرفی خواهند شد.  

وی بیان کرد: راه اصلی مقابله با ویروس کرونا، شناسایی بیماران، جداسازی آنها و جلوگیری از شیوع بیماری است و در مرحله بعد قطع زنجیره انتقال ویروس از طریق به حداقل رساندن سطح تماس مردم با یکدیگر مورد تاکید است.

وی با اشاره اینکه این ویروس بسیار مسری است، تاکید کرد: شهروندان تا حد امکان از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

تاکنون در کشور بیش از ۹۰ هزار نفر در کشور به کرونا مبتلا و حدود ۷۰ هزار نفر از بیمارستان مرخص شده‌اند.