تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱

تهران- ایرنا - افزایش روزافزون قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی لبنان و بدتر شدن اوضاع اقتصادی و گرانی های افسارگسیخته باعث شده تا اعتراض ها به این وضع بیشتر شود بگونه که بسیاری از معترضان با نادیده گرفتن شرایط و محدودیت های کرونایی به بستن جاده ها و سوزاندن لاستیک در جاده ها اقدام کرده اند.

پایگاه اینترنتی "اذاعه النور" لبنان امروز (دوشنبه) در این باره نوشت: بسیاری از مناطق لبنان به دلیل تداوم مشکلات اقتصادی و گرانیها و همچنین افزایش بی سابقه قیمت ارزهای خارجی به ویژه دلار و کمیاب شدن آن در بانکها شاهد اعتراضهای خیابانی بودند.

بر اساس گزارش این رسانه، در برخی موارد معترضان اقدام به سوزاندن لاستیکها و بستن خیابانها و بزرگراهها کردند که با مقابله نیروهای امنیتی و ارتش مواجه شدند.

در این درگیریها برخی مصدوم شدند و نیروهای انتظامی ناچار به استفاده از وسایلی چون گاز اشکآور شدند.

علاوه بر اعتراضهای خیابانی و حرکت پشت سرهم و منظم خودروهای افراد معترض در خیابانهای لبنان که با هدف رعایت فواصل اجتماعی به منظور شیوع نیافتن کرونا انجام می شود، حمله افراد به بانک ها و تهدید روسای آنها نیز طی روزهای اخیر اتفاق افتاده که ممکن است تعداد آنها در روزهای پیش رو افزایش یابد.

این اعتراضها در شرایطی انجام میشود که لبنان در بیسابقه ترین و بدترین اوضاع اقتصادی در ۳۰ سال گذشته بسر می برد و قرار است هیات دولت این کشور فردا (سهشنبه) در نشستی راههای مبارزه با فساد و یافتن راه حلهایی برای بازیابی پولهای غارت شده این کشور را که عامل اصلی این اوضاع است، بررسی کند.

در این نشست همچنین قرار است راههایی برای بررسی حسابها و صاحبانشان که از طریق آنها میلیاردها دلار پول سپرده های مردمی و بانکها را خارج و به کشورهایی نظیر سوئیس منتقل کردهاند تعیین شود.

علاوه بر مشکلات اقتصادی، بالا گرفتن اختلافات سیاسی که منشاء بسیاری از مشکلات اقتصادی این کشور است و این روزها جامعه لبنان را دستخوش مخاطرات بزرگی کرده و محافل سیاسی و رسانه ای این اختلافات را چاشنی بزرگی برای وقوع انفجار اوضاع اجتماعی در این کشور می دانند.

سخنان اخیر و تند حسان دیاب نخست وزیر لبنان علیه رییس کل بانک مرکزی این کشور مبنی بر لزوم پاسخگویی در مورد بحران ارزی رخ داده، سبب حمله سران سیاسی اردوگاه موسوم به ۱۴ مارس علیه وی و حزب الله شده است.

نخست‌وزیر لبنان جمعه گذشته در کنفرانسی خبری، ‌ ریاض سلامه رییس کل بانک مرکزی لبنان را متهم کرد که در خصوص نوسانات ارزی که منجر به کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور و بالا رفتن قیمت دلار و کمیاب شدن آن شد مقصر و رفتارش مشکوک است و باید ضمن پاسخگویی در این زمینه از مسوولیت خود کنار رود.

اندکی پس از سخنان حسان دیاب علیه رییس کل بانک مرکزی، سعدالدین الحریری نخست وزیر پیشین و رهبر حزب جریان المستقبل، ‌ ولید جنبلاط رییس حزب سوسیالیست ترقیخواه و سه تن از نخست وزیران پیشین این کشور از جمله فواد سنیوره از نزدیکان الحریری و همچنین برخی شحصیت های مذهبی اهل تسنن ضمن حمله به دیاب او را به کودتای آرام علیه لبنان،  نظام سیاسی و اقتصادی و منشور طائف که تقسیم قدرت بین سران طوائف این کشور را به رسمیت می شناسد دانسته و دیاب را مهره حزب الله دانستند.

این اوضاع با درخواست نخست وزیر لبنان مبنی بر ضرورت قاطعیت قوه قضاییه برای تشکیل هیات تحقیق برای بررسی وضعیت تمامی نمایندگان و وزیران لبنانی در پنج سال اخیر از حیث درآمدها و اموالی که اندوختهاند و راه های کسب آنها و اینکه اگر نامشروع بوده باید به خزانه دولت بازگردد ابعاد شدیدتری یافته و مخالفتها را بیشتر کرده است.

شاید وقوع انفجار با بمب دست ساز که دو شب قبل در مقابل یکی از شعب بانک فرانسه در شهر صیدای لبنان رخ داد سیگنالی مبنی بر آغاز ناآرامیها در صورت عبور از خط قرمزها در این کشور باشد.

علاوه بر این محافل رسانهای لبنان از احتمال زیاد موج سواری مخالفان دولت از روند گرانیها و اعتراضهای مردمی میگویند، ‌موضوعی که اگر آغاز شود ممکن است تبعات آن بسیار گسترده تر از اعتراضهای هفت ماه قبل این کشور باشد.

رسانههای لبنانی می گویند در شرایط کنونی هیچ چشم انداز مثبتی برای لبنان قابل تصور نیست چون نه مخالفان برنامه مشخص و منسجمی برای حمله به دولت دارند و نه طرفداران دولت طرحی برای بهبود سریع اوضاع و لذا پیش بینی میشود ارزش پول ملی این کشور در روزهای آتی بسیار بیشتر از سطح کنونی سقوط کند و با بدتر شدن اوضاع خیزشهای مردمی نیز سر برآورد.