گنبدکاووس - ایرنا - شبکه آموزش مجازی "شاد" راهکار اندیشیده‌شده برای تداوم آموزش مدارس در روزهای تعطیلی ناشی از کرونا است اما محرومیت‌ها و نواقص زیرساختی مخابرات در مراوه‌تپه سبب شده تا ۸۱ درصد جمعیت دانش آموزی این شهرستان مرزی استان گلستان امکان اتصال به این شبکه را نداشته باشند.

این شهرستان مرزی ۱۲ هزار و ۴۶۰ دانش آموز در مقاطع ابتدایی، متوسطه دوره اول و متوسطه دوره دوم دارد که به گفته مدیر آموزش و پرورش مراوه تپه از این تعداد فقط ۱۹ درصد در سامانه آموزش شاد ثبت نام کرده و از مطالب آموزشی ارائه شده توسط معلمان بهره می‌برند.

حضرتقلی دوجی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از زمان راه‌اندازی شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) تمامی مدارس مراوه‌تپه در این شبکه آموزش مجازی ثبت نام کردند و ۷۵ درصد کلاس‌های آموزشی نیز دراین سامانه تشکیل شد.

وی افزود: به سبب برخی مشکلات و محرومیت‌های اقتصادی خانواده‌ها برای خرید تلفن همراه هوشمند با قابلیت نصب برنامه‌های آموزشی، پایین بودن سواد رسانه‌ای والدین، داشتن چند فرزند محصل، اطلاع رسانی نامناسب و مهمتر از همه کمبودهای زیرساختی در حوزه مخابرات و آنتن دهی ضعیف بویژه در مناطق روستایی دورافتاده، تعداد دانش آموزان بهره مند از این شبکه آموزشی اندک است.

دوجی اضافه کرد: پوشش مخابراتی تعدادی از روستاهای بخش مرکزی و مناطق کوهستانی بخش گلیداغ این شهرستان ضعیف است و در بیشتر اوقات شبانه روز، ارتباط اینترنتی با قطعی زیاد همراه می شود.

وی ادامه داد: برای جبران دسترسی اندک دانش آموزان مراوه تپه ای به شبکه شاد، بسته‌های آموزشی تهیه و به صورت هفتگی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی بین دانش آموزان توزیع می شود.

مدیر آموزش و پرورش مراوتپه ادامه داد: علاوه بر تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی، باتوجه به پوشش شبکه‌های تلویزیونی در تمام نقاط شهرستان، بخش زیادی از دانش آموزان از طریق این شبکه‌ها به تحصیل مشغول هستند.

دوجی گفت: مشکلات آموزشی دانش آموزان مراوه‌تپه و دسترسی اندک به شبکه شاد در جلسه روز پنجشنبه شورای آموزش و پرورش شهرستان با حضور مسوولان حوزه مخابرات و ارتباطات زیرساخت استان پیگیری خواهد شد.

شهرستان مراوه تپه افزون بر ۶۵ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستا سکونت دارند.

 تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ تاکنون ادامه دارد و هر چند آموزش و پرورش سعی کرده با استفاده از توان و تجربه معلمان و همکاری صدا و سیما روند آموزش تعطیل نشود اما آموزش در تلویزیون نتوانست به طور کامل نیازهای آموزشی دانش آموزان را مرتفع کند.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با توجه به وجود خلاءهایی در آموزش از راه دور برای دانش آموزان از همان هفته های ابتدایی تعطیلی مدارس، از ایجاد یک شبکه اجتماعی دانش آموزی مستقل برای آموزش مجازی دانش آموزان خبر داد که پس از گذشت یک ماه از وعده وزیر سرانجام شبکه اجتماعی دانش آموزان تحت عنوان "شاد" آماده شد و در خدمت نظام آموزشی قرار گرفت.