قم-ایرنا- رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: تخلفات ساختمانی درطول چندسال گذشته با رشد فزاینده و نگران‌کننده‌ای روبه‌رو شده‌است.

محسن محرری روز سه‌شنبه درنشست خبری شورای اسلامی شهر قم که به‌صورت ویدیو کنفرانس پخش شد، اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت مسکن چالش تخلفات ساختمانی همچنان ادامه خواهد یافت، اصول و قوانین معماری درتخلفات ساختمانی زیر پا گذاشته می‌شود.

وی افزود: صرفه اقتصادی تخلف و پایین بودن جریمه‌های ماده ۱۰۰، فاصله بین تعرفه تخلفات ساختمانی و رشد بی‌رویه قیمت مسکن و محدودیت‌های طرح تفصیلی جدید و ضعف در کنترل‌های میدانی چهار عامل اصلی در رشد روند تخلفات ساختمانی درقم بوده‌است.

انگیزه‌ای برای احیای بافت‌های فرسوده باقی نمانده

محرری اظهار داشت: ادامه روند روبه رشد تخلفات ساختمانی و از بین رفتن ایمنی و اصول معماری ظلم به نسلی می‌باشد که قرار است در آینده در این شهر سکونت کنند.

وی با اشاره به روند احیای بافت‌های فرسوده شهری قم گفت: تسهیلات موجود سبب بی‌انگیزگی ساکنان بومی این بافت‌ها برای احیای آن شده‌است.

محرری افزود: قرار گرفتن بخشی از بافت تاریخی شهر قم دردل ۳۱۵ هکتار بافت فرسوده قم مشکلات احیای این محدوده از شهر قم را دوچندان کرده‌است.

وی تاکید کرد: در بخش تسهیلات بانکی ازنظر کمیت و نرخ کارمزد عملا اراده‌ای برای احیای بافت فرسوده وجود ندارد.

بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه و تملک شهری

محرری در ادامه گفت: سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه و تملک محورهای اولویت‌دار شهری قم اختصاص می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر قم برای بهره‌برداری از فاز ۵ عمار یاسر و محور سجادیه و تملک اراضی واقع‌شده در مسیر عزم جدی دارد.

عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: فاز ۵ عمار یاسر بزرگ‌ترین پروژه تملکی شهر قم است و از سه سال گذشته تملک‌های این محور آغازشده و از ۲۰۰ پلاکی که باید تملک شود۷۰ پلاک خریداری ‌شده‌است.

وی تصریح کرد: هدف‌گذاری شورای اسلامی شهر قم تملک پلاک‌های این محور تا پایان سال ۱۴۰۰ و بازگشایی بخشی از این محور بعد از آن است.

محرری اظهار داشت: فاز ۵ عمار یاسر، ادامه بلوار جمهوری، تکمیل خیابان شهیدان برقعی، فهمیده، زینبیه و اطراف امامزاده مبرقع از تملک‌های اولویت‌دار شورای اسلامی شهر است.

وی اضافه کرد: برای اجرای دو پروژه شهید حججی در منطقه پردیسان و پل ۹ دی در منطقه نیروگاه مشکلی ازنظر تملک وجود ندارد و تنها یک پلاک در ضلع شرقی پل ۹ دی باقی‌مانده است.

وی همچنین گفت: روند آماده‌سازی اراضی ۴۸ هکتاری شهرک پردیسان درحال اجراست و توزیع اراضی آن برای پیشبرد اهداف اولویت‌دار شهری به فروش خواهد رسید.

شورا به‌جای متولی امور مردم بودن، متولی شهرداری شده‌است

عضو شورای اسلامی شهر قم دربخش دیگری از سخنان خود  اظهار داشت:‌ شورا به‌عنوان ‌یکی از نهادهای اصلی در توسعه شهری در کشور مطرح است.

محرری همچنین اضافه کرد: بین جایگاه موجود شورا تا وضع مطلوب آن فاصله بسیار زیادی وجود ندارد.

وی افزود: در سطح قانون‌گذاری اختیارات واقعی شوراها و مدیریت شهری درنهایت واگذار نشده و ابتر باقی‌ مانده‌است.

عضو شورای اسلامی  شهر قم گفت:‌ شوراها امروز به‌جای اینکه متولی امور مردم باشند به متولیان امور شهرداری‌ها خلاصه‌ شده‌اند.

وی گفت: در بیش از یکهزار شهر کشور ۶ هزار تن عضو شورای اسلامی شهر هستند و عملا جایگاهی در نهادهای تصمیم‌ساز کشور اثری از نمایندگان این نهاد وجود ندارد.

تنش ویژگی ذاتی سد معبر است

رییس کمیسیون خدمات شهری قم نیز در ادامه به اشاره به انتقادات شهروندان از برخورد ماموران سد معبر شهرداری بیان داشت: تنش‌زایی یکی از ویژگی‌های سد معبر است اما در هرجایی که شکایتی ارجاع شده رسیدگی شده‌است.

سید مجتبی سبحانی ثابت اضافه کرد: نیروهای سد معبر شهری توسط پیمانکاران شهرداری جذب می‌شود و شهرداری قم نقش خاصی در انتخاب آن‌ها ندارد و صرفا به عملکرد آن‌ها نظارت دارد.

وی با اشاره به موضوع آب‌گرفتگی‌های شهری در خیابان‌های قم گفت: تلاش مجموعه مدیریت شهری بر کاهش خسارت بر شهروندان متمرکز شده‌است.

شناسایی ۲۰ نقطه حساس در آب‌گرفتگی‌های سطحی

سید مجتبی سبجانی ثابت بیان کرد: تمام نقاط حساس آب‌گرفتگی در هشت منطقه شهری  قم در ۲۰ نقطه احصا شده و در بودجه سال ۹۹ برای رفع تعدادی از آن‌ها اقدام خواهد شد.

وی اظهار داشت: آب‌گرفتگی‌های شهری به دلیل حجم زیاد اقدامات شهرداری در سال‌های گذشته به حاشیه رفته و به ورطه فراموشی سپرده‌ شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات برای رفع آب‌گرفتگی‌های شدید در مناطق ۶ و ۲ آغازشده و تا پایان سال آینده نقاط حساس در این رابطه کاهش خواهد یافت.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم افزود: ایجاد فضای سبز خانگی و حمایت‌های شهرداری از مکانیزم عمل به آن‌یک اقدام تشویقی است و لایحه الزام‌آوری نیست.

بهم ریختگی نرخ کرایه تاکسی در قم

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه،با اشاره به افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم بیان داشت: تاکنون هیچ مصوبه‌ای نسبت به افزایش نرخ کرایه صادر نشده است.

روح‌الله امراللهی خاطرنشان کرد: نرخ کرایه تاکسی‌ها در شهر قم به‌هم‌ریخته است، شیوع کرونا و ایجاد خلل در فعالیت‌های شورا از عوامل مهم در تصویب نرخ جدید کرایه تاکسی درون‌شهری قم بوده است.

وی اضافه کرد: شیوع کرونا سبب کندی برخی از پروژه‌های شهری شده اما آن‌ها را متوقف نکرده‌است.

وی بیان کرد: خیابان‌های فردوسی، خیابان روحانی، خیابان فراشاهی به همراه بلوار جمهوری اسلامی حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا یادگار امام  تا پایان دوره پنجم شورای اسلامی شهر قم به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: شورای شهر قم در انجام مناقصات نسبت به پیمانکارانی که خوش‌سابقه نباشند حساسیت داشته و پرونده آن‌ها را برای بررسی بیشتر به نهادهای ذی‌صلاح ارجاع می‌دهد.

وی در ادامه گفت: در فرونشست زمین در خیابان امامزاده ابراهیم(ع) باید ارتباط بین فعالیت‌های شهرداری و فرسودگی لوله‌های فاضلاب به‌درستی سنجیده شود.

امراللهی اظهار داشت: این حادثه مقصر واحدی ندارد و نمی‌توان صرفا سازمان قطار شهری قم را عامل بروز این اتفاق دانست.

وی ابراز کرد: داده‌های نشست سنجی شهرداری قم در این محدوده از شهری به‌درستی هشدار نداده و به شهرداری برای بهسازی تجهیزات داده‌های نشست سنجی تذکر داده‌شده است.