تهران- ایرنا- استاد دانشگاه و خادم برگزیده قرآنی با تشریح آیات قرآن درباره شرایط مردم پس از دوران کرونا گفت: مردم ایران اهل ایمان و نماز هستند و آثار این امتحان الهی تا مدت‌ها در آنها باقی می‌ماند. 

سیدمحسن میرباقری در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا درباره وضعیت مردم ایران در مقابله با شیوع ویروس کرونا و دوران پساکرونایی گفت: مردم ما اهل ایمان و نماز هستند و کسانی که اهل نماز و بندگی باشند تا مدت ها آثار تذکر و شکرگزاری به خاطر دفع بلاها در آنها باقی می ماند یا ممکن است خودشان این آثار را همواره زنده نگه دارند.
وی تاکید کرد: اکثر مردم ایران چون اثرپذیر و اهل ایمان هستند در همین شرایط می مانند ولی کسانی که اهل خدا نیستند و در این شرایط ترسیدند و حتی گاهی نیز خدا را صدا می زدند، ممکن است برگردند.

قدرت نمایی خدا با یک ویروس

وی در ابتدا گفت: شیوع ویروس کرونا در سطح جهان باعث شد تا جهل بشر مشخص شود. به عبارت دیگر در حالی که بشر در سطح جهانی به علم و تکنولوژی خود مغرور شده بود، خدا با این ویروس قدرت نمایی کرد و نشان داد که انسان در برابر اراده الهی کاره ای نیست. 
این استاد دانشگاه با اشاره به آیه چهارم سوره فتح گفت: «و لله جنود السموات و الارض» یعنی لشگریان خدا فراوان است و شاید در کشور ما نیز اینگونه بود که اقبال به دنیا در برخی افراد زیاد شده بود و فکر می کردند در دنیای غرب خبری است ولی فهمیدند که اینگونه نیست و همین که خدا به ما سلامتی داده و امنیت داریم و از مواهب الهی برخوردار هستیم، از هرچیزی بالاتر است و این بیماری تذکری به ما بود.

میرباقری با تلاوت آیه ۹۴ سوره اعراف افزود: قرآن می فرماید ما هیچوقت پیامبری به سوی قومی نفرستادیم و آنان با پیامبرشان مخالفت نکردند مگر این که آنان را گرفتار رنج و سختی کردیم تا به خود بیایند و به درگاه الهی گریه و زاری کنند. اگر این گروه ها تنبه پیدا کنند، خدا کاری با آنان ندارد.

گاهی ریشه بلا با استغفار نابود می شود

مدیرعامل موسسه نورالمجتبی (ع) با بیان روایتی گفت: شخصی به امام صادق(ع) گفت که زیاد گرفتار می شود و آن حضرت به استغفار سفارش کردند. یعنی امام ششم متوجه شدند که مشکلات آن شخص به دلیل گناهانش بوده و به همین دلیل فرمود استغفار کن تا ریشه بلاها از بین برود. 
وی با اشاره به آیه ۷۶ سوره مومنون افزود: خدا می فرماید ما آنها را با عذاب های کوچکی گرفتیم و رهبر معظم انقلاب نیز درباره شیوع ویروس کرونا تاکید کردند که این مساله نسبت به بسیاری از بلاها یک امرکوچکی است و همین ویروس باعث تذکر شده است. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: عذاب های کوچک باعث نشد تا آن قوم در برابر خدا تضرع کنند و لذا گرفتار بلای شدید شدند و این خطر نیز و جود دارد و باید متذکر باشیم تا اگر خدا خواست تذکری به ما بدهد، به آن توجه کنیم که اگر بی توجهی شود، ممکن است بلای بدتری نازل شود ولی به نظر می رسد این ویروس آثار بزرگ و خوبی داشت و باوجود همه مشکلاتی که ایجاد شد، باید تلاش کنیم که این حس و حال را حفظ کنیم. 
وی افزود: یکی از افرادی که مشتاق رفتن به اروپا و خارج بود، پیامکی داد مبنی بر این که پس از شیوع کرونا متنبه شده و نوشته بود که حال و هوای خوشی پیدا کرده و به بی اعتباری دنیا پی برده است و اظهار امیدواری کرده بود که همین حال و هوای معنوی خود را حفظ کند.

میرباقری با اشاره به آیه ۹۸ سوره یونس اضافه کرد: قرآن از داستان یونس اینگونه یاد می کند که یک عمر گناه کردند ولی زمانی که متذکر شدند و ایمان آوردند، خدا عذاب ذلت بار را از آنان برداشت و صاعقه ای که قرار بود جان آنها را بگیرد، به کوه برخورد کرد. اگر ما نیز این روحیه را حفظ کنیم، برکات آن تا مدت ها باقی خواهد ماند و لذا باید سپاسگزار رحمت الهی باشیم که گاهی اینگونه به ما یادآوری می کند و بی اعتباری دنیا را به ما نشان می دهد. 

این خادم برگزیده قرآنی تاکید کرد: هر چیزی در این دنیا ممکن است از یک طرف بلا و از طرف دیگر نعمت باشد و اگر چنین نگاهی داشته باشیم، ابتلائات و سختی ها موجب پاکی گناهان و ذخیره آخرت خواهد بود. قرآن حتی در آیه ۱۵۵ سوره بقره از خوف و ترس به عنوان یک ابتلای الهی یاد می کند.  
وی همچنین به آیه ۶۵ سوره عنکبوت استناد کرد و گفت: قرآن می فرماید زمانی که مشرکان سوار بر کشتی می شوند و دچار امواج سهمگین دریا می شوند، خدا را خالصانه می خوانند ولی زمانی که آنان را نجات می دهیم و به خشکی می آیند دوباره به همان حالت برمی گردند. 

مشرکان هم نجات پیدا می کنند، اگر خالصانه خدا را بخوانند
میرباقری درباره «ضل من تدعون الا ایاه» که با مضمون همین داستان در آیه ۶۷ سوه اسرا آمده، اظهار کرد: این افراد وقتی در امواج بلا قرار می گیرند، همه خدایان ساختگی آنان و هر چیزی که به آن وابسته بودند، گم می شود و فقط خدایی که در درون وجود آنهاست، باعث می شود تا خالصانه خدا را صدا بزنند. 
وی تاکید کرد: دو نکته در این زمینه قابل توجه است. این افراد یعنی حتی مشرکین خالصانه خدا را می خوانند ولی خدا می گوید ما آنها را نجات می دهیم در حالی که تا چند لحظه پیش مشرک بودند. بنابر این اگر خالصانه خدا را بخوانیم، خدا دعوت ما را اجابت می کند. چون گاهی گناهان باعث تاریکی قلب انسان می شود و مانعی برای آن است که انسان به سوی خدا توجه کند ولی در بحران مرگ انسان ناگهان به یاد خدا می افتد و تمام فطرت انسان ظاهر می شود. 

میرباقری افزود: وقتی آنان را نجات می دهیم، می گویند که با زرنگی خود را نجات داده اند و به اعتقادات شرک آلود خود برمی گردند در حالی که اگر در همان حالت خلوص بمانند، به مقام های عالی می رسند ولی در آیه ۳۲ سوره فاطر می فرماید فمنهم مقتصد یعنی عده ای در آن حالت اخلاص نمی مانند ولی با توجه به تاثیری که از بلاها و حوادث پذیرفته اند، در خط خدا می مانند ولی عده ای نیز به انکار آیات خدا می پردازند. 

مردم در برابر بلاها سه گروه می شوند
وی همچنین به آیه ۳۲ سوره لقمان اشاره کرد و گفت: خدا می فرماید گاهی یک موج کوه آسا به سراغ یک کشتی می آید و سرنشینان کشتی خالصانه خدا را می خوانند ولی وقتی آنان را نجات می دهیم به سه گروه تقسیم می شوند. برخی مقتصد هستند و بر طاعت و شکر خدا باقی می مانند که در سوره فاطر از آنان به کسانی یاد شده که در خیرات سبقت می گیرند و مقرب درگاه الهی هستند و افراد کمی اینگونه هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: گروه دوم ظالم بر نفس بوده و به دنبال خدا نیستند و در واقع اهل هوای نفس هستند و دسته سوم در میان این دو گروه قرار می گیرند که افراد موفقی هستند و اکثرا انسان های متدین را تشکیل می دهند.

وی تاکید کرد: بنابر این وقتی خدا عذاب را برطرف کند و انسان هایی را نجات دهد، گروهی در حالت متوسط می مانند و چون طعم ارتباط با خدا را چشیده اند از آیین خدا دست برنمی دارند ولی گروهی که آیات خدا را در هنگام بلاها دیدند، آن را انکار می کنند که قرآن از آنان به عنوان افراد خائن ناسپاس یاد می کند و عده ای در حد متوسط باقی می مانند.