سنندج - ایرنا - استاندار کردستان بر لزوم تلاش دستگاه‌های مرتبط برای ادامه اجرای پروژه راه‌آهن همدان - سنندج با کمترین مانع شد و گفت: کار زیرسازی این طرح روبه اتمام بوده و عملیات ریل‌گذاری آن هم از ۲ سمت شروع شده است.

بهمن مرادنیا روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از عملیات ریل‌گذاری قطعه سوم پروژه راه آهن همدان - سنندج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال با پیگیری‌های صورت گرفته اعتبار مورد نیاز برای اجرای باقی مراحل احداث راه‌آهن همدان - سنندج تامین شده و قرار است تا پایان سال کاری جاری این پروژه به بهره‌برداری برسد.

وی خواستار همکاری دستگاه‌های مرتبط برای اجرای این خط آهن با کمترین موانع شد و افزود: کار ریل‌گذاری از سمت همدان به دلیل مکانیزه بودن با سرعت بیشتری در حال اجرا است و با عزم و اراده‌ای که دولت دارد، روز به روز به شنیدن صدای سوت قطار نزدیک‌تر می‌شویم.

استاندار کردستان به اتصال راه‌آهن همدان- سنندج تا مرز باشماق مریوان اشاره کرد و گفت: این طرح سال گذشته به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داده و بدلیل توجیه اقتصادی مصوب شد و قرار است امسال پیگیری شود.

مرادنیا تاکید کرد: به طور قطع پروژه راه آهن همدان - سنندج بسیار مهم و مطالبه و نیاز  مردم استان بوده و تاثیر زیادی در توسعه منطقه خواهد داشت، بنابراین پیمانکاران با کمک دستگاه‌های مرتبط باید بدون وقفه و با همکاری یکدیگر برای اتمام آن گام بردارند.

 پیش‌بینی ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌آهن همدان - سنندج
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان هم در این بازدید اظهار داشت: اعتبار اولیه در نظر گرفته شده برای راه‌آهن همدان - سنندج یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بود که سال گذشته سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافت‌.

بهرام نصراللهی‌زاده با بیان اینکه امسال نیز برای این پروژه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در قانون بودجه پیش‌بینی شده است، افزود: قرار است تا پایان سال مالی ۹۹ این طرح به بهره‌برداری برسد.

برآورد اولیه ۸۰۰ میلیارد تومان برای اتمام خط آهن همدان سنندج
معاون عمرانی استاندار کردستان هم گفت: برآورد اولیه برای اتمام پروژه راه آهن‌ همدان - سنندج ۸۰۰ میلیارد تومان است که با توجه به افزایش هزینه‌ها، باید رقمی بیشتر برای آن درنظر گرفته شود.
شهرام ملکی با اشاره به اینکه این پروژه ۱۵۱ کیلومتر طول دارد، اضافه کرد: در مجموع سه قطعه پروژه راه آهن همدان - سنندج ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه قطعه سوم این پروژه بعد از گردنه صلوات آباد سنندج در حال اجرا است، یادآور شد: قرار است از خروجی دهگلان به سمت قروه مکانی برای انجام ریل‌گذاری شروع شود تا این کار سرعت بیشتری به خود بگیرد.

مدیر پروژه روسازی ریلی راه‌آهن همدان - سنندج نیز گفت: این پروژه ۱۷۷ کیلومتر طول دارد و دارای هفت ایستگاه است که ایستگاه سنندج تشکیلاتی و باقی ایستگاه‌ها درجه ۲ و سه هستند.

روح‌الله خسروی افزود: کار ریل‌گذاری این پروژه در سمت همدان مکانیزه بوده و ۱۲ کیلومتر آن آماده اجرا است که در صورت شروع، هر روز ۲ کیلومتر انجام خواهد شد اما از سمت سنندج ریل‌گذاری دستی و روزانه حدود ۵۰۰ متر آن انجام می‌شود که تاکنون بیش از یک کیلومتر آن اجرا شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه ما اتمام زیرسازی است که منوط به تامین ریل و سوزن است تا عملیات ریل‌گذاری متوقف نشود، اضافه کرد: ۱۵۰ نیرو برای کار ریل‌گذاری نیاز است که ۷۰ درصد از نیروهای بومی هستند.

پروژه راه‌آهن همدان - سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر، دارای سه قطعه است که قطعه اول آن با ۶۰ کیلومتر طول، ۷۰ درصد، قطعه دوم با ۵۶ کیلومتر طول، ۳۶ درصد پیشرفت و قطعه سوم نیز با ۳۰ کیلومتر طول کار زیرسازی آن پایان یافته است.