پویش درس خانه با هدف پوشش آموزشی دانش آموزان در خانه و با معیارهای محتوایی چون رعایت مسائل فرهنگی تربیتی، تعهد به اهداف کتاب درسی، رعایت محتوای کتب درسی، بخش یکسوم انتهایی کتاب، مراعات صحت علمی، رعایت زبان فارسی معیار، فراهم نمودن امکان خودارزیابی برای مخاطبان و بکارگیری خلاقیت و ابتکار در تهیه و تولید فیلم در فاصله زمانی اسفند ۱۳۹۸ خورشیدی تا اردیبهشت ۱۳۹۹ خورشیدی تشکیل شده است که این پویش در فضای اینستاگرام هم اطلاع رسانی شده است.
مراحل شرکت در این پویش بدین شرح است: ضبط ویدئویی تدریس، ثبت نام و بارگذاری در وبسایت آپارات، ارزیابی و امتیازدهی به ویدئوها از طرف کاربران و دانشآموزان و در آخر ارزیابی و داوری آثار برتر از طرف کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
همچنین به نفرات برتر این پویش تقدیرنامه هایی از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و سازمان فناوری اطلاعات ایران، صدور مدرک ضمن خدمت و شرکت رایگان در دورههای آموزشی مرکز یادگیری مربی موسسه تبیان اهدا می شود.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نخستین بار از راه اندازی پویش درس خانه در سایت رشد برای بارگذاری محتوای آموزشی تولید شده توسط معلمان خبر داده بود. علی ذوعلم با اشاره به راه اندازی پویش"درس خانه" و محتواهای تولید شده، اظهارکرد: در حال حاضر دانش آموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا از حضور در کلاس درس و استفاده حضوری از معلمان محروم هستند، به همین منظور تلاشهایی در وزارت آموزش و پرورش انجام شد که بتوان با استفاده از فضای مجازی و همچنین خلاقیت و فعالیت معلمان، روند آموزشی پیدا کند. در همین راستا در سایت رشد (شبکه ملی مدارس کشور) "پویش درس خانه" برای همکاران فرهنگی و معلمان پیش بینی شده تا درسی را که ارائه میدهند در اختیار دیگران قرار بگیرد.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان کرد: در این پویش که اقدامی مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، دروس مجازی که معلمان با خلاقیت و نوآوری خودشان تولید کننده آن هستند، مورد سنجش و ارزشیابی قرار میگیرد. در این پویش بهترین محتواها مورد ارزیابی قرار گرفته و انتخاب میشوند و از کسانی که این برنامه و محتوا را خلق کردهاند، تقدیر صورت میگیرد و محتوا در اختیار بقیه افراد قرار میگیرد تا آنها نیز از آن استفاده کنند.
وی با بیان اینکه باید از این شرایط ایجاد شده (بیماری کرونا و تعطیلی مدارس) بهعنوان یک فرصت استفاده کرد، گفت: باید بتوانیم با تلفیق رسانههای دیگر در کنار کتاب درسی به عنوان یک بسته تربیت و یادگیری که در اسناد تحولی وزارت آموزش و پرورش هم به آن تاکید شده است، استفاده کنیم. مطابق اسناد بالادستی، محتوای آموزشی صرفاً از طریق کتاب نباید منتقل شود بلکه باید بتوانیم از معلمان به عنوان تولیدکنندگان محتوای آموزشی استفاده کنیم.