تهران-ایرنا- سازمان بسیج دانش‌آموزی در بیانیه‌ای ضمن تقدیر از وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: با وجود شبکه آموزشی شاد و تلاش شبانه‌روزی و جهادگرانه معلمان هیچ دانش‌آموزی از تحصیل محروم نماند.

در بیانیه سازمان بسیج دانش آموزی که امروز - چهارشنبه - منتشر شد، آمده است: با توجه به تاثیرات منفی ناشی از ویروس کرونا بر حوزه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علمی و آموزشی کشورهای جهان و آثار سوء این ویروس در حوزه های مذکور، شاهد آن هستیم  که این ویروس بعضی از حوزه ها یاد شده را در این کشورها تضعیف یا حتی به تعطیلی کشانده است.

این تشکل یادآور شد: یکی از این حوزه ها، فضای آموزشی اعم از آموزش عالی یا آموزش در مدارس است. بر این اساس طبیعی است که آثار ناشی از این ویروس در فضای آموزش عالی و آموزش و پرورش ایران اسلامی نیز، باعث تعطیلی نسبی فضای آموزشی کشور شود. اما در این میان بر خلاف روال برخی از کشورها نه تنها فضای آموزشی وتعلیم و تربیت در کشور ما تعطیل نشده است بلکه با تلاش ها و مجاهدت ها مسئولین ساعی و خدوم آموزش وپرورش کشور، با وجود همه مشکلات ودشواری ها، توانستند از دل تهدیدات و این دشواری ها بارقه امیدی ایجاد و این تهدیدات را تبدیل به فرصت کنند.

در این بیانیه سازمان بسیج دانش آموزی تاکید کرد: این معلمین با اخلاص و جهادگر همچون مدافعان جهادگر درعرصه بهداشت و سلامت، خوش درخشیدند و نگذاشتند فضای آموزش وپرورش کشور به تعطیلی کشانده شود.

ثبت نام بیش از ۷۰ درصد از دانش آموزان در شبکه شاد

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: مسوولان وزارت آموزش و پرورش با تلاش های شبانه روزی و پیگیری های مجدانه توانستند در این شرایط، بخشی از نیاز های آموزشی دانش آموزان را از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و بخشی دیگر را از طریق ارسال بسته های آموزشی و قسمت عمده ی دیگر آن را از طریق شبکه شاد برای اکثر دانش آموزان کشور ارائه کنند.

سازمان بسیج دانش آموزی خاطرنشان کرد: اگرچه ممکن است در این فرآیند آموزشی ایراداتی و نواقصی وجود داشته باشد که البته خود مسوولین دلسوز آموزش و پرورش نیز کتمان نمی کنند ولی نکاتی که در اینجا منصفانه باید به آنها پرداخت و حائز اهمیت است که به این شرح اشت:

۱- این تشکل روحیه جهادی وزیر  آموزش وپرورش و همکاران وی در پیگیری دلسوزانه بر تعطیل نشدن فضای آموزشی به گونه ای که در جلسات متعدد ایشان  تاکید دارند : «حتی یک دانش آموز از آموزش محروم نمی شود»

۲-تلاش مسوولان آموزش و پرورش و معلمین گرامی جهت ارائه دروس آموزشی از طریق صدا و سیما که در این مدت، شناسایی و سازماندهی معلمانی که بتوانند نکات آموزشی را از طریق صدا و سیما به دانش آموزان منتقل کنند، به نوبه خود کار قابل توجهی است.

۳-تلاش شبانه روزی در جهت راه اندازی و ایجاد شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) برای اکثر دانش آموزان سراسر کشور اگر چه که خود مسئولین  آموزش و پرورش به برخی از ایرادات این شبکه واقفند ولی منصفانه این است که طبق آمار ثبت شده در آن  بیش از ۶۰ درصد از دانش آموزان سراسر کشور در این شبکه ثبت نام کرده اند و مهمتر اینکه فضای آموزشی تعطیل نیست بلکه جاری و ساری است.

 البته باوجود ضعف در همکاری یا عدم همکاری برخی از شرکت های فعال در عرصه های فضای مجازی با وزارت آموزش و پرورش بنابه دلایل مختلف در این شرایط حساس، نکته مهم این است که راه اندازی شبکه شاد با تاکید بر  توان و ظرفیت و دانش بومی کشور خودمان انجام شده است و این جای تبریک و خدا قوت هم به مجریان این طرح و هم به مسئولین محترم آموزش و پرورش دارد.

۴-اگر چه ممکن است این شبکه نواقصی داشته باشد که البته خود مسئولین آموزش و پرورش نیز بر این موضوع واقفند ولی منصفانه اگر بنگریم محاسن زیادی دارد که قابل توجه است، از جمله این محاسن می توان به بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان و معلمان در این شبکه  فعال هستند، فضای امن آموزشی، محیط آموزشی انحصاری برای مجموعه تعلیم و تربیت کشور، راه اندازی کانال برای اولیاء و مربیان، توجه به امور و برنامه های پرورشی در این شبکه، توجه ویژه و تلاش های مسوولان آموزش وپرورش کشور به امر آموزش در فضای مجازی، راه اندازی بزرگترین شبکه آموزشی در کشور، ایجاد وراه اندازی شبکه شاد بر اساس توان داخلی و اتکاء بر شرکت های داخلی که فقط نگاه اقتصادی ندارند، ایجاد این زیر ساخت و تلاش در جهت رفع نواقص احتمالی برای بحران های احتمالی در آینده، امکان ارزیابی از کلاسها، صرفه جویی و انضباط مالی در استفاده از این شبکه اشاره کرد.

این تشکل یادآور شد: تلاش در جهت ایجاد فضای آموزشی برای بقیه دانش آموزانی که به دلایل مختلفی نمی توانند از شبکه شاد استفاده نمایند از طریق برقرای کلاس ها وآموزش حضوری در مناطق به اصطلاح سفید با رعایت قواعد و دستور العمل های بهداشتی، ارسال بسته های آموزشی برای دانش آموزان، ادامه آموزشها از طریق رسانه ملی و برنامه ریزی های دیگر در این زمینه امکان پذیر است.

در پایان این بیانیه آمده است: در مقابله و پیشگیری از کرونا، مردم بصیر و انقلابی کشور در کنار مسوولین بار دیگر به جهانیان نشان دادند که با نگاه به ارزش ها الهی و انقلابی صحنه های بی بدلیل را در خدمت رسانی به حادثه دیدگان از این ویروس خلق کردند.