تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴

همدان- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: کتاب فاخر و نفیس جاذبه‌های گردشگری با عنوان «دیار ملایر» توسط این نهاد تهیه و چاپ شد.

ابراهیم جلیلی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این کتاب در قطعه خشتی به ابعاد ۲۲ در ۲۲ با ۱۲۰ صفحه مصور چاپ شده است.

وی افزود: این کتاب حاوی ۱۲ صفحه متالیک با جلد سخت همراه با کاور طلاکوب و صحافی استاندارد است که به ۲ زبان انگلیسی و فارسی و چهار رنگ با کاغذ گلاسه در ۱۷۰ صفحه گرم مات به تعداد ۵۰۰ جلد به چاپ رسیده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: تمامی آثار و جاذبه‌های گردشگری ملایر در این کتاب معرفی شده و نخستین شهرستان در استان همدان هستیم که کتاب جاذبه‌های گردشگری را به نام خود چاپ کرده است.

جلیلی بیان کرد: ملایر دومین شهرستان بزرگ همدان است که آثار تاریخی و فرهنگی واجد ارزش است و جایگاه ویژه‌ای وجود آثار و بناهای تاریخی، صنایع دستی و گردشگری استان دارد.

وی افزود: بناهایی مهمی همچون ارگ یا دژ معبد باستانی نوشیجان، اثر منحصربه‌فرد مجموعه دستکند زیرزمینی سامن، تپه‌های چند هزار ساله در روستاهای گوراب، انوج، پری، حسین‌آباد شاملو، بازار سنتی، خانه‌های قدیمی زیبا همچون خانه و موزه لطفعلیان و مصدقی، یخدان میرفتاح، مساجد قدیمی عاشورا، پارک و حاج قاسم از جمله آثار شاخص تاریخی این شهرستان به شمار می‌رود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر گفت: همچنین ملایر دارای جاذبه‌های طبیعی همچون منطقه حفاظت‌شده لشگردَر، کوه گرمه و کوه سرده، سد کلان، تالاب آق‌گل، باغ تاریخی سیفیه، بام ملایر، مینی‌وُرد، دریاچه تفریحی و گردشگری کوثر، روستاهای دارای بافت با ارزش علمدار علیا و کمازان، روستای هدف گردشگری مانیزان و محور گردشگری دره‌جوزان است.

جلیلی با اشاره به ویژگی‌های بارز صنایع‌دستی ملایر اظهار داشت: این شهرستان در حوزه صنایع‌دستی به وجود رشته‌های منبت، مروار بافی، قلم‌زنی، گیلم بافی، گیوه‌بافی، مصنوعات چرمی، سفال و کتیبه و نقش برجسته، معرق چوب، رودوزی سنتی و ساخت ادوات و سازهای سنتی پس از کشاورزی بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: در کنار ظرفیت‌های بارز ملایر در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و رشد و توسعه گردشگری این شهرستان طی سال‌های اخیر، کسب ۲ برند جهانی انگور و منبت نیز به این رشد و توسعه گردشگری کمک کرد.

جلیلی گفت: با ملی و جهانی شدن هنر صنعت مبل و منبت ملایر و برگزاری همایش و جشنواره‌های مختلف و وجود آثار و جاذبه‌های گردشگری نسبت به چاپ این کتاب اقدام کردیم.

تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی و طبیعی در این شهرستان شناسایی شده که حدود ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.