مهاباد- ایرنا- سرپرست معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی گقت: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های هدف و مهم در تحقق سال «جهش تولید» در کشور به شمار می‌رود.

جواد وفابخش روز پنجشنبه در جریان بازدید از مزرعه ارتقای امنیت غذایی در شهرستان بوکان اظهار داشت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب، سال جاری را سال «جهش تولید» نام‌گذاری کرده‌اند، اجرای یک الگوی کشت مناسب می‌تواند در تحقق این سیاست و همچنین تأمین امنیت غذایی کشور بسیار مؤثر باشد.

 وی ادامه داد: پروژه ارتقای امنیت غذایی یکی از طرح‌هایی است که از حدود پنج سال پیش با هدف توسعه کشاورزی حفاظتی و ارتقای امنیت در بخش غذای کشور براساس اصولی که در دنیا مورد تایید است شروع شده است که شامل تنوع گیاهی، کشت در بقایا، مسایلی که در حوزه به‌زراعی و نظام‌های کشت وجود دارد و معرفی گونه‌های گیاهی جدید گیاهی است.

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم ارتقای امنیت غذایی را در مناطق دیم کشور نهادینه و اجرا کنیم افزود: در حال حاضر بوکان که یکی از سایت‌های این پروژه است که برای دومین سال متوالی این طرح در آن اجرا می‌شود و خوشبختانه نتایج خوبی دربرداشته است.

 معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با این نتایجی که در مزارع پایلود دیم کسب شده امیدواریم شاهد تحول بزرگی در دیم‌زارهای آذربایجان‌غربی و دیگر استان‌های کشور که توسعه دیم در آنها هدف گذاری شده است باشیم.

«وفابخش»، تغییر سیستم کشت به روش حفاظتی را از مهم‌ترین دستاوردهای طرح امنیت غذایی عنوان کرد و ادامه داد: در این روش شخم‌زدن زمین حذف، مواد آلی خاک و تنوع گیاهی بیشتر، خاک‌ورزی کم و بستر انتقال طرح در مناطق کشاورزی حفاظتی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان نیز در این بازدید گفت: میزان بارندگی سال زراعی جاری در این شهرستان تاکنون ۳۰۶ میلی متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است.

انور امینی‌خواه افزود: سطح اراضی زراعی بوکان ۱۱۰ هزار هکتار است که ۸۵ هزار هکتار آن امسال به صورت دیم و ۲۵ هزار هکتار دیگر آن به صورت آبی کشت شده است.

وی افزود: در سال زراعی جاری نیز ۷۰ هزار هکتار به کشت گندم دیم، پنج هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت جو دیم و ۹ هزار هکتار به کشت نخود دیم اختصاص یافته است.

بوکان یکی از قطب های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است؛ در این شهرستان ۱۱۰ هزار هکتار زمین زراعی و قابل کشت وجود دارد که ۲۵ هزار هکتار آن آبی و مابقی به صورت دیم کشت می‌شود.

بیشترین میزان زمین‌های زیرکشت گندم در آذربایجان‌غربی به این شهرستان اختصاص دارد به طوری که بوکان به انبار غله استان مشهور شده است.