تهران - ایرنا - خبرگزاری رسمی سوریه از کشته شدن یک شهروند این کشور به دست نیروهای ارتش آمریکا در نزدیکی میدان نفتی "کونیکو" در حومه استان "دیرالزور" خبر داد.

به گزارش امروز (شنبه) خبرگزاری "سانا" به نقل از شاهدان عینی، نظامیان آمریکایی بلافاصله به سمت این شهروند سوری که خودرو وی از جاده اصلی منحرف شده بود، در نزدیکی میدان نفتی کونیکو در استان دیرالزور در شمال شرق سوریه، تیراندازی کردند و او را به قتل رساندند.

یگان‌های نیروهای آمریکایی هم اکنون در استان‌های "الحسکه" و دیرالزور در سوریه حضور داشته و در مراکز نفت و گاز این کشور تمرکز یافته‌اند، این درحالی است که دولت سوریه خواستار خروج این نیروها از خاک این کشور بوده و آنها را به سرقت منابع طبیعی سوریه متهم می‌کند.

روزنامه "الوطن" سوریه هفته گذشته به نقل از دیده‌بان موسوم به حقوق بشر سوریه نوشت که نیروهای اشغالگر آمریکا با هدف ادامه سرقت نفت سوریه در حال تقویت و توسعه پایگاه‌های خود در استان‌های دیرالزور و جنوب الحسکه هستند.  

آمریکا پیشتر بیش از ۷ هزار نیروی نظامی در سوریه به صورت غیرقانونی وارد و در ۱۹ پایگاه نظامی در مناطق مرزی شرق سوریه از اردن و عراق تا مرزهای سوریه با ترکیه مستقر کرده بود.

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا  سال گذشته میلادی از تصمیم واشنگتن برای خارج کردن نیروهای مزبور از سوریه خبر داد، ولی بلافاصله این تصمیم به کاهش نیرو تبدیل شد و قرار بر این بود تا ۶۰۰ نیروی نظامی آمریکا که به صورت غیرقانونی وارد سوریه شده‌اند، در اطراف حوزه‌های نفتی باقی بمانند.

آمریکا از سال ۱۳۹۴ به دنبال تحرکات تروریستهای داعشی و تکفیری با استقرار نیروهای نظامی به صورت غیرقانونی و بدون مجوز و درخواست دولت سوریه بخشهایی از این کشور را اشغال و حتی بر اساس اعلام برخی منابع کمک‌های نظامی و آموزشی به تروریستها ارایه کرده است.