تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲

تهران- ایرنا- شهردار تهران با بیان اینکه می توان شهر را با ساختن اداره کرد اعلام کرد: نباید خارج از برنامه تراکم فروخته شود، شهرداری در دوره مدیریت جدید تلاش کرده هم طبق برنامه تراکم بفروشد و هم آن را به قیمت واقعی و نه به نصف قیمت و ارزان ارائه دهد.

به گزارش روز شنبه مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، «پیروز حناچی» در دیدار با تعدادی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی گفت: اکنون در تهران قیمت تراکم معادل قیمت زمین است و در این زمینه شهرداری به سمت تعادل حرکت می کند. 

وی به درآمدهای پایدار جدید شهرداری نیز اشاره کرد و افزود: دو لایحه در مجلس  تصویب شد یکی لایحه درآمدهای پایدار که به زودی ایرادهای وارده شورای نگهبان بر آن  برطرف خواهد شد و دیگری مالیات بر ارزش افزوده است که از یک سوم درآمد مالیات بر ارزش افزوده، به ۴ از ۹ درصد رسید و مطمئنا  این دو لایحه در افزایش درآمد شهرداری در شرایط عادی تاثیر خواهد داشت.  

حناچی به «تبدیل تهران به عنوان یک مقصد گردشگری» اشاره کرد و گفت: تهران از نظر جاذبه گردشگری چیزی کم ندارد اما در  زمینه شناساندن آن به مردم کم کاری شده، مدیریت شهری تلاش کرد در دوره جدید موزه های جدیدی راه اندازی کند و قطعا اگر تهران تبدیل به مقصد گردشگری تبدیل شود بسیاری از مشکلات شهر برطرف خواهد شد و درآمدهای خوبی هم به شهر تهران تزریق خواهد شد.  

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته با تحریم های جدید میزان درآمد دولت از نفت، به حداقل رسید و شهرداری تهران هم تحت تاثیر این فضا قرار گرفت، گفت: به همین دلیل امروز شرایط مالی سختی را تجربه می‌کنیم.

شهردار تهران با اعلام اینکه اداره پایتخت روزانه به حداقل ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اظهار داشت: با این وجود شهرداری در دوران کرونا فعالیت خود را ادامه داد و برای نمونه با اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت می کرد، تنها ۱۰ درصد مسافران همیشگی از آن استفاده می کردند

حناچی درباره این نقد که «شهرداری تهران هزینه هایش بالاست» گفت: این انتقاد وارد است و تلاش شده که این مشکل تا حدودی برطرف شود بدنه شهرداری سنگین است هر چند که حقوق بگیران شهرداری از ابتدای مدیریت جدید از ۶۷ هزار به ۶۲ هزار نفر رسیده، اما باید در این زمینه با رعایت تمام جوانب اخلاقی و انسانی بیشتر تلاش کنیم.  

 وی با اشاره به ارائه لایحه دوفوریتی به شورای شهر تهران برای رفع موانع مالی شهرداری تاکید کرد:  ما به دنبال  کسب درآمد به هر بهانه ای نیستیم چرا که بعضی مسیرهای درامد زایی به شهر آسیب می زند.


حمایت شهرداری از استارتاپ‌ها

شهردار تهران درباره «همکاری و حمایت از استارتاپها گفت: سیاست مدیریت شهری حمایت از استارتاپ‌ها است و در همین راستا پیگیر «هوشمندسازی ارائه خدمات شهری» در شهر تهران هستیم. حتی لایحه ای برای حمایت از آنها آماده و به شورای شهر تهران ارائه شده است.  

وی همچنین درباره «درآمدزایی از سرای محلات» گفت: از سرای محلات به اندازه ای که باید، درآمد مالی کسب نمی شود و مکانیزم های فعلی برای درآمدزایی موثر نیست. به نظر می رسد نهادهای مدنی باید بیشتر تلاش کنند و خواسته های مردم را به مدیریت شهری منتقل کنند تا تبدیل به تصمیمات اجرایی شود. در عین حال باید قبول کرد که نزدیکتر از این سراهای محلات به مردم در شرایط فعلی وجود ندارد که اطلاعات بسیار خوبی از شهروندان دارند و می توان از آن برای خدمات دهی بیشتر به شهروندان استفاده کرد.

۱۶۷ تومان هزینه امحای هر کیلو زباله

شهردار تهران همچنین درباره «کسب درآمد از زباله» و «ورود بخش خصوصی به این حوزه» گفت: اکنون زباله در تهران در اختیار پیمانکار است اما باید پذیرفت بازیافت زباله مسیر طبیعی خود را طی نمی کند.

حناچی یادآور شد:  مبنای طرح جامع پسماند که قرار است اجرا شود، این است که زباله تولید شده را اول ارزش گذاری و بعد برای آن برنامه ریزی می کند. سرانه زباله در کشور بر خلاف تبلیغی که می شود خیلی بالا نیست. در عین حال ارزش زباله های همه مناطق شهر یکی نیست مثلا ارزش زباله های منطقه یک با ۱۲ از اساس قابل مقایسه نیست.

شهردار تهران قیمت متوسط امحای زباله را هر کیلو ۱۶۷ تومان برآورد و اعلام کرد که این میزان رقم بالایی است.

حناچی درباره «خصوصی سازی اتوبوسرانی» گفت: ۶۰ درصد اتوبوسرانی پایتخت در اختیار بخش خصوصی است اما مشکل این بخش یارانه بالایی است که پرداخت می شود و مدیریت شهری به دلیل برخی مخالفت ها و شرایط اقتصادی کشور اجازه ندارد این یارانه را تعدیل کند.

وی همچنین پیشنهادهایی مانند "اجاره پلاک مسکونی "هایی که استفاده اداری می شوندرا قابل تامل خواند و گفت: این پیشنهاد خوبی است و بهتر از پلمب واحد است که فعلا اجرا می شود.

حناچی درباره استفاده از "نمایشگاه آفتاب " گفت: مدیریت شهری قصد داشت نمایشگاههای ملی را به این مجموعه منتقل کند  اما اگر اتاق بازرگانی تهران بتواند این مجموعه را با پیشنهادهای خود  به درآمدزایی برساند مدیریت شهری از آن استقبال می کند.  

شهردار تهران درباره کسب درآمد از بیلبوردهای تبلیغاتی نیز گفت: شهرداری تهران ۱۵ درصد بیلبوردها را در اختیار دارد. البته این بیلبوردها هم در بیشتر مواقع خالی نیستند. اما در عین حال تلاش شده که در بیلبوردهای شهرداری تبلیغات مرتبط با مناسبت ها و شرایط روز کشور وجود داشته باشد.