تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ۳۰ آیه از قرآن گفت: دشمن برای ضربه زدن به مومنان همواره از زمینه‌های مختلفی استفاده می‌کند و برای این که انسان مومن در جبهه مقاومت پیروز باشد، باید به تمام این عرصه‌ها توجه کند.

حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: بیش از ۳۰ آیه در سوره اعراف به وضعیت برخی اقوام اختصاص یافته و نکته مهم در این آیات، تنوع مفاسد جبهه باطل است و به طور طبیعی جبهه حق باید خود را برای مقاومت در عرصه های مختلف آماده کند و نباید از برخی عرصه ها که ممکن است دشمن از آن عرصه نفوذ کند، غافل بماند.

وی با اشاره به نمونه هایی از مفاسد و هجمه های جبهه های باطل علیه انبیاء اظهار کرد: در آیه ۵۹ سوره اعراف وضعیت قوم حضرت نوح بیان شده که این قوم گرفتار فساد عقیدتی و دچار بت پرستی و کوردلی بودند و بصیرت نداشتند.

این حافظ قرآن با اشاره به تبلیغ حضرت نوح در مدت ۹۵۰ سال که با ایستادگی و مقاومت همراه بود، افزود: قوم حضرت نوح به واسطه دنیاپرستی در برابر این پیامبر خدا ایستادگی می کردند و به همین دلیل راه حق را دریافت نمی کردند.

نماینده مجلس خبرگان ادامه داد: خدا حضرت هود را برای هدایت قوم عاد فرستاد ولی این قوم گرفتار مفاسد فرهنگی بودند و سنت های نیاکان و رفتارهای گذشتگان خود را یک امر لازم می پنداشتند و هرگز حاضر نبودند از رفتارهای غلط گذشگان دست بکشند.

حاجی ابوالقاسم افزود: در آیه ۷۰ سوره اعراف آمده است که قوم عاد به هود می گفتند که چطور سنت های گذشتگان خود را کنار بگذارند و به آنچه پیامبرشان می گوید، پایبند باشند و لذا این قوم مانند قوم نوح گرفتار عذاب الهی شدند.

وی قوم ثمود نیز گرفتار زورگویی و تکبر و تحقیر زیردستان شدند. آنان مستکبران و مرفهان بی دردی بودند کاخ ها و زندگی های اشرافی داشتند و مستضعفانی را که به پیامبر خدا ایمان آورده بودند، مسخره کرده و می گفتند چرا تحقیر می کردند که چرا به دور کسی جمع شده اید که نه امکانات و نه ثروتی دارد که این قوم نیز به عذاب گرفتار شدند.

نویسنده کتاب سی پله تا بهشت ضمن بیان سرگذشت قوم لوط که گرفتار مفاسد اخلاقی بودند، افزود: قوم شعیب نیز که در سرزمین مدین زندگی می کردند، گرفتار انواع مفاسد از جمله مفاسد اقتصادی بودند و آیه ۸۵ همین سوره به مفاسدی مانند کم فروشی، کلاهبرداری، ایجاد ناامنی و راهزنی اشاره کرده که مشکلات امنیتی و اجتماعی را برای همنوعان و پیروان شعیب بوجود می آوردند و در نهایت گرفتار عذاب الهی شدند.  

وی همچنین انواع و اقسام ترفندهای دشممنان علیه پیامبر اکرم (ص) را که در آیه ۳۰ سوره انفال آمده برشمرد و گفت: دشمنان تصمیم گرفتند که رسول خدا(ص) را بکشند یا به زندان بیاندازند یا تبعید کنند و باید توجه داشته باشیم که دشمن برای ضربه زدن به ما از حوزه های مختلف استفاده می کند.

حاجی ابوالقاسم ادامه داد: ما ممکن است خیالمان از حمله نظامی راحت باشد و در آرامش خاطر به سر بریم. چون می دانیم دشمن در میدان نبرد و در مقابل ما نیست ولی غافلیم که چه بسا همین دشمن از عرصه اقتصادی مشغول ضربه زدن به ماست.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام افزود: گاهی دشمن به وسیله برخی نظام های اقتصادی و بانک ها درحال ضربه زدن به ماست و زمانی که به بانک ها توجه داریم، دشمن از عرصه فرهنگی مانند فیلم ها، سریال ها، برنامه های مبتذل، نشریات، فضاهای ماهواره ای و شبکه های اجتماعی نفوذ می کند.

وی اضافه کرد: زمانی توجه خود را به فضای فرهنگی معطوف می کنیم ولی می بینیم دشمن از فضای سیاسی ورود می کند و گاهی از طریق انتخابات به گونه ای عمل می کند تا اشخاصی را که مهره او هستند، در مناصب مهم نظام وارد کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان افزود: وقتی مجموعه این آیات را بررسی می کنیم، به این نتیجه می رسیم که دشمن از زمینه های مختلفی برای ضربه زدن استفاده می کند و برای این که انسان مومن در جبهه مقاومت پیروز باشد باید توجهش به تمام این عرصه ها جلب باشد.

سفارش امیرمومنان (ع) برای توجه به حیله‌های دشمن

وی با بیان روایتی از امیرمومنان علی (ع) گفت: کسی که از دشمن غفلت کند حیله های دشمن او را بیدار خواهد ساخت و در خطبه ششم نهج البلاغه فرمود من مانند کفتار نیستم که با ضربات آرام و ملایم در برابر لانه اش به خواب رود تا صیاد به او برسد و دشمنی که در کمین اوست غافلگیرش کند.

حاجی ابوالقاسم افزود: معنای کلام امیرمومنان (ع) این است که علی در برابر دشمن کاملا هوشیار است و هرگز غافلگیر نمی شود و بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز تاکید داشتند که باید دشمنانتان را بشناسید که اگر نشناسید، نمی توانید دشمن را دفع کنید.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در این زمینه تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید دارند که در هر دوره ای بفهمیم دشمنی دشمن چگونه است. نقشه دشمن را مانند جنگ نظامی بفهمیم. چون درجنگ نظامی اگر توانستیم حدس بزنیم نقشه دشمن چیست، پیشگیری خواهیم کرد و در آن صورت یا خوب دفاع می کنیم یا حمله پیشدستانه می‌کنیم.

این استاد حوزه افزود: رهبر انقلاب معتقدند این شیوه جنگ نظامی است و در جنگ تبلیغاتی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی و همچنین نفوذ باید مواظب باشیم و حدس بزنیم که دشمن می خواهد چه کاری انجام دهد.

وی با اشاره به پیشنهاد دشمنان پس از شیوع ویروس کرونا گفت: رهبر معظم انقلاب به این پیشنهاد پاسخ منفی دادند و فرمودند پیشنهاد کمک دشمنان، اگر درست هم باشد باز قابل اطمینان نیست. چون آمریکا متهم اصلی است و نمی توان به او اعتماد کرد و قرآن بارها فرموده ای مومنین بیدار باشید که دشمن از زمینه های متعددی برای ضربه زدن به شما استفاده خواهد کرد.