به گزارش ایرنا این پرتاب ها در راستای طرح ایجاد شبکه ماهوارهای برای دستیابی به قابلیت ناوبری بهتر (در حد سانتیمتر) برای وسایل نقلیه خودران انجام میشود.
این دو ماهواره اکنون مراحل ساخت و آزمونهای محیطی را سپری کرده و مشخصههای عملکردی آنها هم به تایید رسیده است آزمونهای تجمیع با حامل نیز در ماه ژوئن امسال (خرداد/مرداد) انجام و از پایگاه فضایی جیوچوان، توسط ماهوارهبر کوایجو پرتاب میشود.
جیاسپیس (GEESPACE) که یکی از زیرمجموعههای گروه فناوری جیلی و بازوی توسعه فناوری این شرکت است با ایجاد یک بستر هوش مصنوعی باز (موسوم به OmniCloud) و با استفاده از دادههای دقیق جمعآوری شده توسط ماهوارهها و اینترنت صنعتی؛ به پشتیبانی از تحرکپذیری آینده، تولید هوشمند، پروازهای بدون سرنشین و مدیریت شهری خواهد پرداخت.
جیلی در سال ۲۰۱۸، سرمایهگذاری راهبردی خود بر روی جیاسپیس را با تمرکز بر تحقیق و توسعهی سامانههای مخابرات ماهوارهای و فناوریهای ارتباطات و پردازش داده آغاز کرد تا زیستبوم تجمیع یافته فضا-زمین خود را پایهگذاری کند.
این شرکت در دوم مارس امسال (۲ اسفند ۱۳۹۸) هم یک مرکز تحقیق و توسعه ماهوارهای را با سرمایهگذاری ۲/۲۷ میلیارد یوان (۳۲۶ میلیون دلار) در شهر تایجو در استان جِجیانگ راهاندازی کرد و قصد دارد با بکارگیری ۳۰۰ نیروی متخصص، تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۵۰۰ ماهواره تولید کند.
روی آوردن به ساخت ماهواره و سایر تکنولوژی های جدید شاید یکی از شانس های حفظ بازار خودروسازانی باشد که این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا بازار خود را از دست داده اند و حتی برخی از آنها از سر بیکاری به تولید ماسک و یا دستگاه های تنفس مصنوعی روی آورده اند.
رسانه های چین جند مدت پیش گزارش کردند فروش خودرو در این کشور با از بین رفتن عرضه به دلیل ویروس کرونا، به بدترین وضعیت در تاریخ رسیده است بر اساس گزارش سازمان تولیدکنندگان خودروی چین، میزان فروش خودروسازان چینی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹، ۴۲ درصد سقوط کرده و به ۳.۷ میلیون دستگاه رسیده است میزان افت فروش خودروهای چینی در ماه مارس نسبت به ماه فوریه نیز ۷۹ درصد بوده است.
چین بزرگترین خودروساز جهان به حساب میآید که بیش از ۲۴ میلیون واحد تولید وسایل نقلیه موتوری در سراسر کشور خود دارد.
از اولین هفتههای شیوع ویروس کرونا، زمانیکه این ویروس هنوز در چین بود و به مرحله همهگیری جهانی نرسیده بود، صنعت خودرو یکی از اولین بخشهایی بود که کارشناسان نگران آسیب جدی آن بودند چین یک عرضهکننده عمده قطعات خودرو به تمام جهان است. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۸ چین نزدیک به ۳۵ میلیارد دلار قطعه به دیگر کشورهای جهان صادر کرده که نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار آن فقط به آمریکا بوده است.
به دلیل همین نقش عمده چین در صنعت خودروسازی جهان، سیانانبیزینس در دهم ماه فوریه نوشت بود: تولیدکنندگان در سراسر جهان به قطعات چین برای حفظ زنجیره عرضه وابسته هستند کارشناسان میترسند که کارخانههای سراسر جهان در هفتههای پیش رو به دلیل عدم تامین قطعات، زمین بخورند کارخانههای خودروسازی، از اولین بخشهایی هستند که اثر ویروس کرونا را خواهند دید این به دلیل سهم گسترده چین از بازار خودروست و اینکه حتی اگر ۹۹ درصد از قطعات یک خودرو را هم داشته باشید و یک جای کار لنگ بزند، نمیتوانید آن را بسازید.
با وجود اینکه تمام غائله کرونا از چین آغاز شده است، حالا تنها جایی در جهان که کارخانههای خودروسازی تولید را از سر گرفتهاند، چین و کرهجنوبی است ویروس کرونا در این کشورها کنترل شده و کارخانههای بزرگ بازگشایی شدهاند.
با این وجود خودروسازان چینی تمایل دارند وارد عرصه های جدید مانند ساخت ماهواره شوند، این کشور خود در زمینه ساخت و پرتاب ماهواره نیز یکی از کشورهای پیشرو جهان است و برنامه های زیادی برای تسخیر فضا دارد.