تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳

قم - ایرنا - کاهش سفرهای برون‌شهری، افتتاح حساب اولیه مسکن اقدام ملی به‌صورت اتوماتیک، تقویت نظام سلامت در روزهای کرونایی، لزوم مراقبت از شیوع بیمارهای واگیردار و مشارکت مسجد جمکران با نیکوکاران در توزیع گوشت قربانی؛ سرخط مهم‌ترین اخبار روز شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه جاری استان قم درباره کرونا بود.

کاهش سفرهای برون‌شهری

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم گفت: از ۲۵ اسفندماه پارسال تا ۱۷ فروردین‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد سفرهای برون‌شهری توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ۷۵ درصد کاهش‌ یافته‌است.

محمدحسن کلهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به کاهش عملکرد حمل‌ونقل مسافر به دلیل شیوع بیماری کرونا افزود: در این مدت یک هزار و ۶۳۴ سفر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری انجام شد که در این سفرها ۲۲ هزار و۸۷۶ نفر جابه‌جاشده‌اند.

افتتاح حساب اولیه مسکن اقدام ملی به‌صورت اتوماتیک

مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: در راستای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت شهروندان،افتتاح حساب اولیه برای متقاضیان طرح اقدام ملی تولید مسکن در این استان به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

حسن صبوری افزود: این تصمیم با هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا،حفظ جان هم‌وطنان و همکاران و همچنین حفظ و صیانت از حقوق شهروندی و تسهیل در فرایند ثبت‌نام و تکمیل مدارک متقاضیان اتخاذشده است.

تقویت نظام سلامت در روزهای کرونایی  

از ابتدای شیوع ویروس کرونا و با پیگیری مسئولان استانی ۳ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال منابع و اعتبار برای تقویت حوزه نظام سلامت به استان قم اختصاص پیداکرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری قم، در همین راستا برای تامین تجهیزات و اقلام و تادیه مطالبات کارکنان بیمارستانی قم هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص‌یافته است.

ضرورت آگاهی‌بخشی و افزایش تاب‌آوری اجتماعی در دوران پساکرونا

استاندار قم، با اشاره به جایگاه و تاثیر مهم روان‌شناسی در جامعه گفت: آگاهی بخشی و افزایش تاب‌آوری اجتماعی در دوران پساکرونا ضروری است.

بهرام سرمست در نشستی با رییس انجمن روان‌پزشکان قم افزود: باید با توجه به شرایط ویژه بحران کرونا راهکارهای عملیاتی در راستای زیست متناسب با وجود کرونا تدوین و ارائه شود و این انجمن می‌تواند نقشی محوری در این زمینه داشته باشد.

لزوم مراقبت از شیوع بیمارهای واگیردار

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، ضمن هشدار درخصوص شیوع بیمارهای واگیردار در این استان، گفت: در کنار مراقبت از شیوع کووید۱۹، باید مراقب باشیم تا دیگر بیماری‌های واگیردار نیز شیوع پیدا نکند و مرکز بهداشت استان هم بقیه تکالیف خود را انجام دهد.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا افزود: باید مراقب فضای مجازی و شایعه‌های مطرح‌شده در این فضا بود، سازمان بهداشت جهانی برای ساماندهی فضای مجازی از شرکت‌های گوگل و فیس بوک کمک خواسته است.

مشارکت مسجد جمکران با نیکوکاران در توزیع گوشت قربانی

معاون خدمات زائران مسجد مقدس جمکران، از اهدای بیش از ۶ تُن گوشت قربانی سلامتی منجی عالم بشریت به نیازمندان از ابتدای ماه رمضان خبر داد و گفت: طرح مشارکت با خیرین درخرید و ذبح قربانی سلامتی امام زمان(عج) به مناسبت ۱۷ رمضان، سالروز بنای مسجد مقدس جمکران اجرایی می‌شود.

ابراهیم صدوقی، با اشاره به تشکیل قرارگاه مردمی گامی به‌سوی جامعه مهدوی در نیمه شعبان در لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب افزود: این قرارگاه باهدف گسترش مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان جامعه، تشکیل‌شده و تا ۲۷ رمضان، با رویکرد قربانی برای سلامتی امام زمان(عج) فعالیت می‌کند.

حوزه‌های علمیه آماده همکاری با رهبران دینی و معنوی هند هستند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در نامه‌ای خطاب به رهبران دینی هندوستان گفت: حوزه‌های علمیه آمادگی دارند، فصل جدیدی از همفکری و همکاری را با مراکز علمی بین‌المللی و مراکز دینی و رهبران ادیان و کشورهای دنیا به‌ویژه رهبران دینی و معنوی هند آغاز نمایند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در این نامه با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشورهای مختلف جهان، ضمن ابراز همدردی با مصیبت دیدگان و آسیب دیدگان از پیروان تمام ادیان و ملت‌های جهان، ابراز امیدواری کرد که تمام بلاها و نابسامانی‌ها از جهان به‌ویژه کشور هند به دور باشد.

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.K

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.