مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: تاکنون هزار و ۵۰ زائر بحرینی از مشهد به کشور خود بازگشته‌اند.

محمدصادق براتی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع کرونا از اسفند ماه پارسال باعث شد مقرراتی در ورود و خروج زائران و مسافران در مرزها ایجاد شود، لذا تصمیم گرفته شد بر اساس پروتکل‌های خاص اقدامات لازم در باره این دسته از زائران انجام شود.

وی ادامه داد: در این راستا بررسی زائران غیر ایرانی در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد برای بازگشت حدود ۱۲۰۰ زائر بحرینی به کشورشان اقدامات لازم صورت گیرد.

وی گفت: برای اسکان این افراد به صورت متمرکز هماهنگی لازم با نمایندگی وزارت امور خارجه در استان صورت گرفت و زائران بحرینی در ۹ واحد اقامتی مشهد اسکان یافتند.

براتی افزود: همچنین با هماهنگی انجام شده، نیروهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد پایش، معاینات پزشکی و غربالگری روزانه را برای این زائران انجام دادند.

وی ادامه داد: به رغم تعطیلی هتل‌های مشهد، در ایام شیوع کرونا این واحدهای اقامتی به نحو مطلوب با حمایت خیرین و دستگاه‌های متولی از زائران بحرینی پذیرایی نمودند.

وی گفت: از مجموع ۱۲۰۰ زائر بحرینی مستقر در مشهد تاکنون ۱۰۵۰ نفر به کشورشان بازگشتند و مابقی حداکثر تا اواسط هفته آینده به کشور خود باز خواهند گشت.

براتی افزود: با توجه به اینکه مدت زمان بازگشت زائران غیر ایرانی به علت برخی ناهماهنگی‌ها در کشورهای این زائران طولانی شد، اما در این مدت به نحو مطلوب از زائران و میهمانان حضرت امام رضا (ع) پذیرایی شد.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی نیز همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته است ادامه داد: همه دست‌اندرکاران اعم از وزارت امور خارجه و نمایندگی این وزارتخانه در استان، آستان قدس رضوی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل میراث فرهنگی همکاری خوبی در خصوص رسیدگی به وضعیت این زائران داشتند.

وی با قدردانی از همکاری جامعه حرفه‌ای هتلداران استان نیز گفت: در ایام شیوع کرونا هتلداران دچار خسارت‌های بسیار شدند اما در این ایام همکاری مناسبی با سیاست‌های ابلاغی داشتند و اعلام کردند، میزبانی از زائران حضرت امام رضا (ع) برای هتلداران استان مایه مباهات است و در شرایطی که هتل‌های استان تعطیل هستند و پذیرش مسافر ندارند، این هتل‌ها فقط به خاطر میزبانی از زائران خارجی فعال بودند.