تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲

تهران - ایرنا - رئیس قوه قضائیه در ارتباط ویدئوکنفرانسی با آموزگار یک مدرسه کودکان استثنایی در بروجرد که در ایام کرونا و با توجه به نبود دسترسی دانش آموزانش به گوشی هوشمند برای تدریس و آموزش در منازل آنها حضور یافته است، از وی تجلیل کرد.

به گزارش عصر یکشنبه مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در نشست هم‌اندیشی با جامعه فرهنگیان، پس از ارتباط ویدئوکنفرانسی با دادگستری استان لرستان و تجلیل از «مهناز گودرزی» آموزگار بروجردی، افزود: مجاهدت معلمان در این دوران کرونا مثل مجاهدت بسیاری از پزشکان و پرستاران که سربازان میدان مبارزه با کرونا هستند و مسؤولیت حفظ و صیانت از جان مردم را بر عهده دارند، نزد خداوند متعال محفوظ است.
وی خطاب به این معلم جهادگر اظهار کرد: مجاهدت بی نام و نشان شما و تلاش برای بالا بردن سطح دانش و بینش دانش آموزان، حتماً در درگاه خداوند متعال ثبت خواهد شد و نزد ملت بزرگوار نیز جایگاه ممتازی خواهد داشت.
رئیسی اضافه کرد: اقداماتی که معلمان در ایام شیوع کرونا انجام می‌دهند، مثل اقدامات این قشر در دوران دفاع مقدس فراموش نشدنی است؛ زیرا در عرصه های سخت، دانش آموزان را رها نکردند و نسبت به تعلیم و تربیت آنها همت می کنند.

تجلیل از مقام معلم وظیفه همگان است

رئیس قوه قضائیه پس از استماع اظهارات حاضران در این نشست، با بیان اینکه تجلیل از مقام معلم که مقام انبیایی است وظیفه همگان است، به پیام مقام معظم رهبری به مناسبت روز معلم اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این پیام به همه ما آموختند که جایگاه معلم در جامعه اسلامی به استناد آیات قرآن جایگاه انبیاء است.
 وی در ادامه با اشاره ویژگی‌های آرمان‌شهر یا مدینه فاضله افزود: در دیدگاه فلاسفه همواره بحث مدینه فاضله و آرمان شهر و ویژگی‌های آن مطرح بوده است. شهر سالم متشکل از افراد سالم در جامعه است و افراد سالم می‌توانند جامعه سالم را رقم بزنند.
رئیسی، سنگ زیربنای چنین جامعه‌ای را معنویت، اخلاق، عقلانیت و عدالت دانست و اظهار کرد: اگر جامعه‌ای از این ویژگی‌ها برخوردار باشد، می‌تواند جامعه‌ای سالم شکل دهد و این جامعه سالم به دست معلمان و مربیان رقم خواهد خورد و کسانی تربیت می‌شوند که از سلامت برخوردارند.
وی یادآور شد: به برکت انقلاب اسلامی در این چهل‌ساله گام اول برداشته شده و بسیاری از سختی‌ها تحمل شده است. دشمنان و مستکبران خواسته اند این جامعه به نام دین و عقلانیت و عدالت اجتماعی رقم نخورد و فتنه و دشمنی کردند؛ اما با تفضل خداوند متعال این جامعه برپاست و می‌خواهد گام دوم را با موفقیت بردارد.

تربیت نیروی انسانی کارآمد در گام دوم انقلاب بسیار مؤثر است

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه در بستر گام دوم نقش تعلیم و تربیت مثال زدنی و تعیین کننده است، تصریح کرد: در گام دوم، مسأله تربیت نیروی انسانی کارآمد در جامعه بسیار اثرگذار است.
رئیسی با اشاره به ضرورت ارتباط آموزش و پرورش و قوه قضاییه و مجموعه فرهنگیان، خطاب به حضار گفت: دانش‌افزایی فرهنگیان موجب کاهش جرم در جامعه خواهد شد و هر چه تربیت و اخلاق در جامعه توسعه پیدا کند، شاهد کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی خواهیم بود.
رئیس قوه قضائیه نخستین گام در کاهش آسیب های اجتماعی را توجه به مسأله تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: هرچه تعلیم و تربیت در جامعه ارتقاء پیدا کند، اندرزگاه ها خلوت تر خواهد شد و خلوت شدن اندرزگاه ها در گرو فعال شدن کلاس و مدرسه است.

نقش معلمان در قانون گرایی و مسؤولیت پذیری

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به نقش معلمان در قانون گرایی و مسؤولیت پذیری اشاره کرد و با پراهمیت توصیف کردن این نقش آفرینی، خاطر نشان کرد: ایفای نقش فرهنگیان، فرهنگ سازان و الگو سازان در کشور در جهت رشد قانون گرایی و مسؤولیت پذیری در جامعه می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و تخلف بسیار مؤثر باشد.
رئیسی، پیرامون نگرانی معلمان نسبت به اینکه جایگاه آموزش و پرورش به لحاظ تشکیلاتی کجا قرار می گیرد، ادامه داد: آموزش و پرورش اگر چه دارای ساختاری وزارتخانه ای است، اما یک جایگاه و منزلت فرادستگاهی دارد و مأموریت آن، فرادستگاهی است و نقش والایی در جامعه داراست.

سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری اجرای سند آموزش و پرورش را پیگیری کنند
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم اجرای سند تحولات بنیادین آموزش و پرورش گفت: اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه اسناد بالادستی و سیاست های مصوب نظام که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و به سند تبدیل شده است، حتماً در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش و آموزش عالی اجرایی شود؛ زیرا این اسناد برای اجرایی شدن، سند شده است نه برای بحث های علمی.
وی تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت از بُعد نظارت بر اجرای سیاست‌های نظام بر این قضیه نظارت کنند.
رئیسی افزود: قوه قضائیه نیز به عنوان بخشی که نسبت به اجرای قوانین و حسن جریان امور نظارت دارد، از طریق سازمان بازرسی و دیوان عدالت حتماً بخش‌هایی را که در حوزه نظارتی این قوه هست، پیگیری خواهد کرد.

تأکید بر عزم ملی برای اجرای سند تحول بنیادین

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر عزم ملی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین، اظهار کرد: مسأله تعلیم و تربیت جزو حقوق عامه است و از این حق باید حتماً صیانت و حراست شود. صیانت از این حق عامه که مسأله تعلیم و تربیت باشد، برای همگان بخصوص قوه قضاییه وظیفه است و حتماً باید از این حق دفاع و پیگیری کنیم که دچار مشکل نشود.
وی خاطر نشان کرد: خصوصی سازی یا تجاری کردن آموزش و پرورش، مسأله‌ای بود که در این نشست به عنوان یک آسیب از سوی دلسوزان مورد اشاره قرار گرفت.
رئیسی تصریح کرد: توجه به مجموعه‌هایی که تربیت معلم را بر عهده دارند، از جمله دانشگاه فرهنگیان باید اجرایی و عملیاتی شود و امیدواریم بخش‌های مختلف نسبت به این قضیه وظایفشان را دنبال کنند.
 
وضع پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان
رئیس قوه قضائیه با تشریح روند رسیدگی به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان که از سوی یکی از حاضران مطرح شده بود، گفت: این پرونده با حدود ۲۰ متهم در دادگستری مورد رسیدگی قرار گرفت و احکام نسبت به این افراد صادر شد و از پرونده‌هایی بود که به صورت قاطع مورد رسیدگی قرار گرفت.
وی ادامه داد: بخشی از مبالغی که از این صندوق به یغما برده شده بود، با حکم دادگاه برگشت و بخش‌های دیگر هم با قدرت برگشت داده خواهد شد.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به مسائل حقوقی ۴٠٠ نفر از معلمان که در نشست امروز از سوی جامعه معلمان مطرح شد، گفت: این عزیزان خواسته خود را بنویسند که آن را پیگیری کنیم تا مشخص شود کدام بخش از مجموعه قضایی مسؤولیت دارد که این موضوع را بررسی کند.
وی با اشاره به اظهارات صورت گرفته مبنی بر اینکه مسأله تعلیم و تربیت شامل مهدکودک تا مدارج عالی علمی است، افزود: این حرف بسیار درستی است؛ امروز علاوه بر مهدکودک‌ها لازم است در همه مراحل نظارت‌های درست دولت صورت گیرد تا در این زمینه دچار مشکل نشویم.
رئیسی با اشاره به موضوع عدالت آموزشی، اضافه کرد: عدالت آموزشی از مسائل بسیار مهم و محوری است و باید در عمل آن را دنبال کرد تا اتفاق افتد و باید جامعه معلمان و فرهیختگان به این نتیجه برسند که براستی این عدالت رخ داده است.
وی با بیان اینکه برگزاری این نشست، سه هدف مهم را در پی داشت، افزود: تجلیل از مقام معلم و آشنا شدن با دیدگاه معلمان و فرهیختگان و صاحبنظران از جمله این اهداف بود؛ همچنین اینکه باید بدانیم هر اندازه در جامعه دانش حقوقی، مسؤولیت پذیری و قانون‌گرایی افزایش یابد، شاهد کاهش جرم و جنایت هستیم و این مهم به دست شماست که به حوزه پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه کمک کنید.

پیشگیری از جرم در قوه قضائیه حوزه ای بسیار جدی است

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه حوزه‌ای بسیار جدی به شمار می‌رود، گفت: این حوزه در دوره فعلی نسبت به گذشته بروز و ظهور بیشتری خواهد داشت و نقش شما در این زمینه بسیار مثال زدنی خواهد بود.
 در نشست هم‌اندیشی با جامعه فرهنگیان و تجلیل از مقام معلم، ارتباط تصویری با شهرستان بروجرد صورت گرفت که در ابتدا "محمد رزم"، رییس کل دادگستری استان لرستان گفت: معلم‌ها امروز باید تنها به تعلیم و تربیت و انسان‌سازی فکر کنند و نباید دغدغه دیگری داشته باشند.
در ادامه، ارتباط تصویری با "مهناز گودرزی" معلم فداکار یک مدرسه استثنایی در شهرستان بروجرد برقرار شد که این معلم به دلیل عدم دسترسی به اینترنت از سوی تعدادی از دانش‌آموزان استثنایی مدرسه، در منزل آن‌ها حضور یافته بود تا تعلیم و تربیت آن‌ها در ایام شیوع ویروس کرونا نیمه کاره رها نشود.
گودرزی ضمن تشکر از رئیس قوه قضائیه گفت: به جهت آنکه دسترسی به تلفن همراه اندروید برای تعدادی از دانش آموزانم فراهم نبود، به منزل آن‌ها رفتم تا وظیفه تدریس خود را انجام دهم و من این کار را بدون هیچگونه چشمداشتی انجام دادم.

شغل معلمی تاریخ مصرف ندارد
بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی با بیان اینکه معلم‌ها سرمایه دارترین انسان‌های کره زمین هستند، گفت: شغل معلمی هیچگاه تاریخ مصرف ندارد. معلم‌ها هم تولید و هم توزیع علم می‌کنند و هم به آن عمل می‌کنند؛ بنابر این دولت و ملت باید در خدمت آموزش و پرورش باشند.
این معلم و مفسر قرآن ادامه داد: وزرای آموزش و پرورش در همه دوره‌ها درگیر بوده و همواره به دنبال عزل و نصب‌ها، پاسخگویی به نمایندگان مجلس یا گرفتار کار اجرایی هستند.
وی اضافه کرد: باید شرایطی فراهم شود که بهترین مغزها وارد آموزش و پرورش شوند. ما در تعلیم و تربیت نباید خودمان را فارغ التحصیل بدانیم؛ این موضوع باید از فرهنگ ما برداشته شود؛ چرا که یادگیری در ما نباید مرز داشته باشد.
حجت الاسلام قرائتی با مثبت ارزیابی کردن طرح تحول قوه قضاییه، گفت: طرح تحول اقدام خوبی است.
این معلم و مفسر قرآن بر ضرورت آموزش مهارت در مدارس تأکید کرد و گفت: باید برخی دروس را از مدارس حذف کرد و به جای آن مهارت را یاد داد.

دانشگاه فرهنگیان با حداقل امکانات فعالیت می‌کند
در ادامه، "حمیدی فر" رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه باید حمایت از دانشگاه فرهنگیان از سوی دولت و مجلس افزایش یابد، افزود: این دانشگاه با حداقل امکانات فعالیت می‌کند.
وی گفت: حمایت از دانشگاه فرهنگیان باید مورد توجه واقع شود؛ همچنین باید جذب ۲۵ تا ۳۰ هزار معلم را تا سال ۱۴۰۳ مورد توجه قرار دهیم.
در ادامه "آذین" پژوهشگر تعلیم و تربیت گفت: رئیس قوه قضائیه از جایگاه فراقوه‌ای می‌تواند اهمیت تعلیم و تربیت را مطالبه کند؛ زیرا حق تعلیم و تربیت سالم یک حق عمومی است.
وی با بیان اینکه باید پیچیدگی‌های نظام تعلیم و تربیت را درک کنیم، گفت: لازم است به تعلیم و تربیت، فرادستگاهی نگاه شود و حداقل دو دولت هشت ساله لازم است که ما بر یک خط مشی تربیتی تمرکز کنیم.
این پژوهشگر افزود: حمایت قوه قضائیه از مطالبه‌گری‌های مجموعه‌های مردم نهاد در این عرصه نیز امری ضروری است.
در ادامه "سید جواد حسینی" رییس سازمان مدارس استثنایی گفت: توجه وزارت آموزش و پرورش و قوه قضاییه به "طرح نماد" لازم است؛ چراکه این طرح، رویکرد علمی عمیقی دارد و ما خواهان استمرار آن هستیم.
وی افزود: از سوی دیگر می‌توان طرح هر قاضی یک مدرسه را اجرایی کنیم؛ بدانگونه که آموزش‌های قضایی و توانمندی عمومی را به دانش آموزان آموزش دهیم. همچنین قوه قضاییه می‌تواند تعدادی از مدارس وابسته را مدیریت کند تا چنین طرح‌هایی در آن‌ها اجرایی شود.
در ادامه "فرشیدی" دبیر کانون تربیت اسلامی گفت: باید برای احیای شأن و منزلت معلم تلاش کنیم. رییس قوه قضاییه در صدا و سیما نماینده دارد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز عضو است و این فرصت وجود دارد تا برای دیده شدن معلم‌ها تلاش شود. همچنین می‌توان کارگروه‌هایی تشکیل داد تا برای احیای شأن و منزلت معلم و رفع دغدغه‌های آن‌ها تلاش کرد.