علیرضا پویا روز سهشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: سرآمدی آموزش با پیروی از دو بخش توانمندسازها و نتایج با معیارهای "رهبری آموزشی، برنامهریزی راهبردی، مدیریت کارکنان، منابع آموزشی، فرآیندهای فراگیر محور" و همچنین "نتایج اجرایی و عملیاتی، نتایج کارکنان، نتایج شرکا و جامعه و نتایج کلیدی عملکرد آموزش" همراه است.
وی ادامه داد: در روش سرآمدی آموزش فقط بر نتایج توجه نشده و توانمندسازها نیز دارای اهمیت ویژهای هستند. در بخش نتایج هم یکی از مهمترین معیارها، نتایج برای جامعه است که بر انتظار جامعه به عنوان مشتری یا ذینفع تمرکز دارد.
وی گفت: طرحهای ضعیف آموزشی در معیارهای برنامهریزی، رهبری، منابع آموزشی و فرآیندهای آموزشی به نتایج ضعیف منجر شده و نارضایتی ذینفعان را سبب میشود.
پویا افزود: در سالی که "جهش تولید" به عنوان شعار راهبردی سال انتخاب شده است وظیفه ویژه دانشگاه در بخش آموزش نیز، برآورده کردن این خواسته جامعه است که باید تعریف دقیقی از این خواسته در قالب معیار "نتایج جامعه" در تناسب با وظایف خود در راستای سرآمدی آموزش ارائه داده و سایر معیارهای سرآمدی را با آن مطابقت دهد.
وی ادامه داد: توجه به خواستههای بخشهای مختلف اقتصادی یعنی صنایع، کشاورزی و خدمات و همچنین ارائه آموزشهای کاربردی به دانشجویان و آموزشهای آزاد به افراد جامعه در جهت رونق تولید در برنامههای سرآمدی دانشگاهها قرار دارد.
مدیر منابع انسانی و تحول سازمانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نکته حائز اهمیت بازخورد مثبت این امر بر خود دانشگاه است زیرا دانشگاه باید دغدغه خود را در رفع نیاز جامعه قرار دهد و بر این امر واقف باشد که تربیت دانشجویان و فراگیران مناسب این نیاز باعث تولید ثروت در جامعه شده که نفع مستقیم و غیر مستقیم آن به خود دانشگاه نیز خواهد بود.
وی افزود: کیفیت به معنای تطبیق محصول یا خدمت ارائه شده با خواسته مشتری یا ارباب رجوع میباشد که به ۲ بخش طرح و انطباق تقسیم میشود. کیفیت طرح به انطباق محصول یا خدمت با طرح آن و کیفیت انطباق به درجه تطابق طرح با خواسته مشتریان اشاره دارد.
عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: مدلهای سنتی اندازهگیری کیفیت بر نتایج متمرکز بود و به عبارتی تطابق و برابری خروجی نهایی محصول با خواسته مشتریان مورد برسی قرار میگرفت.
وی گفت: اما این رویکرد در عمل با چالش مواجه شد زیرا مشتری فروشنده یا ایستگاه پایانی را میشناخت و تمامی قصور را بر عهده آن میدانست و این در حالی است که بخش عمدهای از ایراد در محصول یا خدمت ارائه شده به دلیل طراحی ضعیف در مراحل دیگر بود.
وی افزود: مدیریت کیفیت جامع بر تمامی مراحل کار تمرکز دارد که با تعریف مراحل میانی به عنوان مشتریان داخلی سعی در رفع ایراد دارد و دانشگاه به عنوان یکی از مراحل اولیه خلق ارزش در جامعه باید توجه ویژه به خواسته مشتریان خود داشته باشد.
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد گفت: روشهای سرآمدی جزء روشهای نوین مدیریت کیفیت جامع شناخته میشوند که در رونق و جهش تولید و خدمات نقش موثر دارند.