لندن–ایرنا– مساجد انگلیس در راستای کمک به مسلمانان در شرایط قرنطینه و تکریم پیکر مسلمانی که بر اثر ابتلا به کرونا (کووید-۱۹) جان باخته‌اند خدمات ویژه را در این خصوص راه‌اندازی کرده‌اند.

مرکز اسلامی انگلیس (دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری) از ابتدای اجرای قوانین قرنطینه ستاد ویژه ای را تحت عنوان «هماهنگی مبارزه با بحران کرونا» تشکیل داده است.   

حجت‌الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی رئیس مرکز اسلامی انگلیس در این باره می‌گوید که این ستاد به صورت حضوری و مجازی در پنج کمیته تخصصی فعالیت می‌کند.  

وی توضیح داد؛ کمیته اول کمیته روحانیت است که مسئول هماهنگی و پاسخ‌گویی به سوالات شرعی مومنین در خصوص مسائل مرتبط به ویژه چگونگی انجام تشریفات مذهبی از جمله تدفین اموات ناشی از این بیماری است.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در این باره به بیانیه اخیر علمای برجسته شیعه، نمایندگان مراجع تقلید و رئیسان مراکز اسلامی پیرامون ضرورت رعایت آیین اسلامی در مراسم خاکسپاری اموات مسلمانان مبتلا به کرونا اشاره کرد و آن را نتیجه پیگیری‌های کمیته روحانیت برشمرد.  

در این بیانیه که یک نسخه آن توسط مرکز اسلامی انگلیس در اختیار دفتر ایرنا در لندن قرار گرفته، اشاره شده که دین مبین اسلام برای شرایط ویژه تخفیف‌هایی را در آیین خاکسپاری اموات مسلمانان پیش بینی کرده است. اما با توجه به گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت درباره خطر اندک سرایت کووید-۱۹ توسط اجساد، واجب است که جنازه مسلمانان مطابق با آیین اسلامی غسل داده شود.

این بیانیه از علما و رهبران دینی ساکن انگلیس خواسته تا با توجه به شرایط کنونی، دسترسی‌ها و لوازم لازم را برای غسل اموات مسلمانان در نزدیک زمان ممکن مهیا کنند. همچنین به مراکز اسلامی توصیه شده افرادی را به‌عنوان داوطلب برای اجرای آیین غسل میت آموزش دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی در باب کمیته دوم تحت عنوان ارتباطات هم توضیح داد: این کمیته به منظور اطلاع یابی از وضعیت معیشتی مردم به ویژه در شرایط سخت قرنطینه و برقراری ارتباط با آنها تشکیل شده است.

کمیته امداد و رفاه، سومین کمیته مورد اشاره رئیس مرکز اسلامی در ستاد هماهنگی مبارزه با بحران کروناست که وظیفه تبدیل کمک‌ها و تبرعات مردم به اقلام ضروری و توزیع آن به نیازمندان را برعهده دارد. همچنین اموزش و تذکر مسائل حقوقی به داوطلبانی که برای خدمت به مردم در کمیته‌های مختلف آمادگی دارند در قالب کمیته چهارم طراحی شده و در نهایت کمیته پشتیبانی  نیازهای سایر کمیته‌ها را بر عهده دارد.  

به گفته، حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی این کمیته تاکنون مقدار زیادی از اقلام مربوط به محافظت‌های شخصی شامل ماسک، دست‌کش و ژل‌های ضدعفونی‌کننده تهیه و در اختیار نیازمندان قرار دهد.   

در همین حال شبکه خبری اسکای گزارش داد سالن اصلی مساجد که در ماه مبارک رمضان در سال‌های گذشته پر از مسلمانانی بود که برای شرکت در نماز جماعت حاضر می شدند، اینک با تابوت جان‌باختگان مبتلا به کرونا پر شده است.

عبیدخان از داوطلبان یکی از مساجد بیرمنگام می‌گوید چندین کانتینر یخچال‌دار در مسجد قرار داده شده تا جنازه جان‌باختگان در سردخانه‌های این کانتینرها قرار بگیرند.

او که یک تیم ۴۰ نفره را هدایت می‌کند، می‌افزاید: «ما روزانه ۵ - ۶ مورد تشییع جنازه داریم و نیروهای ما با وانت به منازل یا بیمارستان‌ها می‌روند و پیکر جان‌باختگان را تحویل می‌گیرند و برای انجام امور تشییع جنازه به اینجا می‌آورند.»

نخست وزیر انگلیس می‌گوید که اوج همه‌گیری کرونا از این کشور عبور کرده است. با این حال آمارها از تعداد مبتلایان و جان‌باختگان همچنان نگران کننده است. تاکنون ۱۸۶ هزار و ۵۹۹ نفر به کرونا مبتلا و از این تعداد ۲۸ هزار و ۴۴۶ نفر جان باخته‌اند.