قم-ایرنا- ستاد پیشگیری از بحران قم روز سه‌شنبه با حضور مسئولان در سالن کرامت استانداری برگزار و در آن بر مواردی همچون ساماندهی کارگران فصلی، لزوم تدوین سند جامع خانواده‌های نیازمند و ارائه تسهیلات قرض به ۱۰۰ خبرنگار قمی تاکید شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم در این جلسه، بیان کرد: کمیته اجتماعی و فرهنگی ستاد مبارزه با کرونا با حضور نهادهای حمایتی دولتی و مردمی تشکیل‌شده است.

بیژن سلیمان‌پور اظهار داشت: بخشی از تبعات شرایط جدید کرونایی مسائل اجتماعی و فرهنگی است که باید به این مباحث خارج از مسائل مالی و اقتصادی پرداخته شود.

وی عنوان کرد: در کمیته فرهنگی و اجتماعی کرونا، آمار کمک‌های نقدی مردمی و دولتی تجمیع و به‌دوراز موازی کاری در بین خانواده‌های نیازمند توزیع خواهد شد.

وی افزود: از سامانه بانک جامع کمیته امداد قم برای شناسایی افراد نیازمندی که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند استفاده‌شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم ابراز داشت: سامانه بانک افراد در معرض آسیب توسط معاونت سیاسی در تمام حوادث و بحران‌های احتمالی در حال پردازش و شناسایی است این سامانه نیاز هر یک از خانواده‌های نیازمند قمی را به‌صورت دقیق مشخص می‌کند.

وی اظهار کرد: در کمیته فرهنگی اجتماعی کرونا، گروه‌های هدف در ارائه بسته‌های معیشتی دقیق‌تر شده و بخش مهمی از مشکل همپوشانی از بین رفته است.

وی گفت: سند جامع ارائه کمک به افراد در معرض آسیب در بحران‌های مختلف تا دو آینده تدوین و راه‌اندازی خواهد شد.

ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به ۱۰۰ خبرنگار

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در ادامه این جلسه، تاکید کرد: به ۱۰۰ خبرنگار قمی با معرفی اداره کل فرهنگ و ارشاد تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

مهرداد غضنفری بیان داشت: دستورالعمل استفاده از ۷۵ هزار میلیارد ریال اعتبارات دولتی برای جبران خسارت‌های کرونا به کسب‌وکارهای فاقد بیمه بیکاری در استان ابلاغ‌شده است.

وی با اشاره به شکل فعالیت مجتمع‌های تجاری گفت: برای جلوگیری از تجمع و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید بر حجم نظارت مرکز بهداشت قم افزوده شود.

ساماندهی کارگران فصلی قم

فرماندار قم نیز در ادامه، عنوان کرد: ساماندهی کارگران فصلی و ارائه کمک‌های معیشتی به آن‌ها در حال انجام است.

مرتضی حیدری بیان داشت: با ساماندهی کارگران فصلی و ملزم کردن آن‌ها برای آموزش در سازمان فنی حرفه‌ای، کیفیت کار افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: اپلیکشین کارگران ساختمانی به همین منظور در دست طراحی است که می‌تواند بخش مهمی از نیازهای این قشر را پاسخگو باشد.

وی گفت: همچنین در این طرح فرهنگ کار و رابطه بین کارگر و کارفرما و متقاضی کار دگرگون می‌شود و تمام کسانی که متقاضی کار هستند در این نرم‌افزار ثبت‌نام می‌شوند.

فرماندار قم عنوان کرد: با ساماندهی کارگران فصلی نابه سامانی‌های امروز موجود در حوزه کارهای مقطعی از بین رفته و بانک اطلاعاتی جامعی از آن‌ها تدوین می‌شود.

وی بیان داشت: در این طرح افرادی که فاقد هیچ‌گونه بیمه‌ای نیستند با دریافت گواهی از اداره فنی و حرفه‌ای می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

وی بیان داشت: تاکنون ۲۲ هزار تن از شهروندان قمی با دریافت گواهی‌نامه از سازمان فنی حرفه‌ای استان تحت پوشش‌های تامین اجتماعی قرارگرفته‌اند.

۸۰ درصد کارگران ساختمانی قم غیر ایرانی هستند

حیدری اظهار داشت: مشکل اصلی استان در ساماندهی کارگران فصلی، اتباع خارجی است که بیش از ۸۰ درصد مجموع کارگران استان را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ شرکت کاریابی در استان قم فعال است و تاکنون برای ۶ هزار کارگران فصلی بسته معیشتی پرداخت‌شده است.

حیدری ابراز کرد: شهرداری ۳ سازه سبک برای استقرار کارگران ساختمانی تهیه‌کرده و در سه‌نقطه پرتجمع شهر قم نصب خواهد کرد.

فرماندار قم بیان داشت: شهرداری قم برای احداث ساختمانی برای کارگران فصلی زمینی را اختصاص داده و به‌زودی روند عمرانی آن آغاز می‌شود.

بخشودگی اجاره‌بهای ۷۲ مجموعه ورزشی آسیب‌دیده کرونایی

مدیرکل ورزش و جوانان قم نیز در بخش دیگری از این جلسه، گفت: اجاره‌بهای ۷۲ مجموعه ورزشی در ماه اسفند و فرودین ماه به میزان ۶۰۰ میلیون تومان و اردیبهشت‌ماه  به میزان۳۳۰ میلیون بخشیده شده است.

رسول منعم ادامه داد: به ۱۶۸ باشگاه ورزشی که تخلف بهداشتی در ایام کرونا نداشتند هرکدام ۴۰ میلیون ریال به باشگاه و ۲۰ میلیون ریال نیز به مربیان شاغل در آن‌ها پرداخت خواهد شد.

حمایت یک میلیارد تومانی از باشگاه‌های ورزشی قم

وی اضافه کرد: یک میلیارد و ۴۴ میلیون تومان درمجموع به باشگاه‌های ورزشی قم برای حمایت از آسیب‌های کرونایی پرداخت می‌شود.

منعم تصریح کرد: با شیوع کرونا در قم تمام فعالیت‌های مجموعه‌ها، گردهمایی‌ها و رویدادهای ورزشی در استان متوقف‌شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان قم اظهار داشت: در این مدت از ظرفیت ورزشکاران و سمن‌های جوان قم برای مبارزه فرهنگی با کرونا و همچنین ضدعفونی معابر شهری و توزیع بسته‌های معیشتی در بین خانواده‌های نیازمند استفاده‌شده است.

منعم در پایان گفت: در طرح مواسات و کمک مومنانه این اداره کل به ۳ هزار و ۸۰۰ خانواده نیازمند قمی بسته‌های معیشتی و حمایتی توزیع می‌کند.

جمع‌آوری ۸ میلیارد تومان کمک در ستاد مردمی کریمه اهل‌بیت(س)

رییس ستاد کمک‌های مردمی قرارگاه کریمه اهل‌بیت(س) قم نیز عنوان کرد: تاکنون ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک مردمی در این ستاد جمع‌آوری‌شده است.

محمود پارچه‌باف ادامه داد: ۲۰ هزار خانواری که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند از این کمک‌ها بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: انجمن کارگران ساختمانی با بیش از ۲۰ هزار عضو، ۵ هزار نفر را برای دریافت بسته‌های معیشتی به این ستاد معرفی کرده است.

وی عنوان داشت: همچنین جمعی از تاکسی رانان، اتومبیل کرایه، موسسات خیریه، دفتر کانون مساجد پردیسان، همیاری شهرداری‌ها،کارگران بازیافت، اتوبوس‌رانی بخش خصوصی، بهزیستی، سرپرست کودکان یتیم،  انجمن تالاسمی، دست‌فروشان و کارگران پیمانی سپاه نیز مشمول این طرح هستند.

رییس ستاد کمک‌های مردمی قرارگاه کریمه اهل‌بیت(س) قم یادآور شد: برای حذف موازی کاری در توزیع بسته‌های معیشتی استعلام‌های موردنیاز از نهادهای حمایتی استان صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: ستاد مردمی کریمه اهل‌بیت(س) به ۹۰ درصد از اهداف خود در ارائه بسته‌های معیشتی و نقدی به خانواده‌های نیازمند دست‌یافته است.

پارچه‌باف اضافه کرد: ۲ هزار و ۷۷۰ کارت هدیه نیز از طریق دفاتر زیارتی در بین نیازمندان توزیع‌شده است و درمجموع ۲ میلیارد ۳۷۵ میلیون تومان از این اعتبار به دست خانواده‌های هدف رسیده است.

مشکل لاینحل بیمه بیکاری اتوبوس‌رانان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز در ادامه گفت: مساله بیکاری کارکنان حمل‌ونقل عمومی قم لاینحل مانده و آسیب و تبعات اجتماعی زیادی از ناحیه آن‌ها همچنان احساس می‌شود.

عباس ذاکریان تصریح کرد: ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم بنا بر دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل‌شده و امروز باید ستاد تدبیری برای خسارت‌های وارده به آن‌ها بیندیشد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم نیز بیان داشت: ۳ مسجد بین‌راهی قم که متولی آن اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است در روزهای شیوع کرونا باز بوده و تعطیل نشده است.

محمدحسن کلهری گفت: در مجتمع‌های خدماتی رفاهی خصوصی که مسجد یکی از ارکان آن است به علت تعطیلی مجتمع، مساجد نیز بسته‌شده است.

وی اظهار داشت: درمجموع مساجد و نمازخانه‌های بخش دولتی در محورهای مواصلاتی قم باز بوده و فعالیت دارند.

فعالیت ۲۰۷ آموزشگاه فنی حرفه‌ای در قم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای قم نیز در بخش پایانی این جلسه، تصریح کرد: ۲۰۷ آموزشگاه فنی در حوزه‌های مختلف  در سطح استان قم فعال است.

محمود تقی پور گفت: بسیاری از این آموزشگاه‌ها به دلیل استیجاری بودن مکان فعالیتشان با خسارت‌های مالی در دوران کرونا روبه‌رو شدند.

وی اظهار داشت: آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای یک بنگاه اقتصادی هستند که می‌توانند در جهت تولید و اشتغال گام‌های بزرگی بردارند.

وی بیان کرد: با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پروتکل‌های بهداشتی و با نظارت مستمر بازرسان و تعداد اندک افراد حاضر در آن‌ها امکان بازگشایی این مراکز وجود دارد.

کرونا ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.