کرمان - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مکان یابی مدارس سال های اخیر از قاعده علمی تبعیت نکرده ، گفت: ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند نوسازی و مقاوم سازی است.

به گزارش ایرنا، محسن حاجی میرزایی روز سه شنبه در آئین بزرگداشت مقام معلم با حضور رییس جمهوری که از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس با استانداران برگزار شد افزود: در صددیم رابطه خردمندانه ای بین مکان، تحرک جمعیت و نظام آموزشی برقرار کنیم و ۳۷۰ مدرسه را در این زمینه پیش ببریم.

وی با بیان اینکه باید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای جامعه ملموس باشد، تصریح کرد: ۲۵ بسته تحولی از راهبردهای سند استخراج شده و مهارت آموزی، کنترل وزن و چاقی، مدرس خوانا و مکان یابی از جمله این راهبردهاست.

حاجی میرزایی با بیان اینکه هر چه جریان یادگیری جامعه سنجیده تر، هوشمندانه تر و دقیق تر باشد، نهادها کیفی تر خواهند بود اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت رکن مهم جامعه است و این نهاد تابع تصمیمات حکومت است و معلمان نقش کلیدی در نظام تعلیم و تربیت دارند.

وی گفت: معلم کارآمد می تواند جایگزین همه کاستی ها باشد و معلم حامل امانت نظام و خانواده است و نظام برای دست یابی به اهدافش، چشم امید به اقدامات و تدابیر معلمان دارد و خانواده ها فرزندان خود را به معلمان می سپارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سیاست وزارت آموزش و پرورش تقویت توانمندی های علمی معلمان و افزایش صلاحیت های حرفه ای و انگیزه و تحکیم نقش الگویی برای معلمان و ارتقای منزلت و معیشت معلمان است اظهار داشت: رشد جوامع به اندازه صلاحیت معلمان است.

وزیر آموزش و پرورش از تشکیل ستاد ارتقای جایگاه کیفی و کمی معلمان در وزارت آموزش و پرورش خبر داد و افزود: طرح رتبه بندی معلمان با هدف مشخص کردن صلاحیت و توانمندی های تخصصی این قشر در دولت تدبیر و امید تدوین شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه مسکن فرهنگیان اقدامات ویژه ای انجام شده است گفت: برای ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی با وزارت راه و شهرسازی توافق و زمین اختصاص داده شده و روز گذشته عملیات اجرایی ۱۴ هزار و ۵۰ واحد از این تعداد در ۱۱ استان انجام شد.

حاجی میرزایی افزود: مطالبات فرهنگیان در سال ۹۸ علیرغم همه سختی هایی که دولت داشت، به بهترین وجه انجام و با کمترین بدهی نسبت به سال های اخیر وارد سال ۹۹ شدیم.

وی اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا فاصله زیادی بین معلم، دانش آموز و مدرسه ایجاد کرد و سه روز بعد از تعطیلی مدارس، آموزش را از طریق تلویزیون آغاز کردیم و علاوه بر استفاده از پخش زنده، بیش از ۲۷ میلیون بار برنامه های آموزشی تلویزیون دانلود شده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اما پخش تلویزیونی همه نیازها را جواب نمی داد و ارتباط یک سویه بود و برای ارتباط دو سویه شبکه شاد را طراحی کردیم و اکنون بیش از ۱۱ میلیون دانش آموز و ۷۸۰ هزار معلم و مدیر در این شبکه فعال هستند.

وی با بیان اینکه ظرفیت های متنوعی در این برنامه پیش بینی شده است افزود: ما مسئول آموزش دانش آموزان هستیم و اگر از طریق شبکه شاد میسر نشود، از طریق رادیو و تلویزیون و تدوین برنامه های درسی کار انجام می شود.

حاجی میزرایی همچنین با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: تکلیف قانونی در اجرای این سند داریم و از سال ۹۰ تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته اما نشانی از تحول را در مدرسه به عنوان کانون اصلی تحول و دانش آموز به عنوان موضوع اصلی تحول شاهد نیستیم.

وی بیان کرد: باید سند تحول برای جامعه ملموس باشد و در این راستا ۲۵ بسته تحولی از راهبردهای سند استخراج کرده ایم که مهارت آموزی، کنترل وزن و چاقی، مدرس خوانا، آجر به آجر و مکان یابی از جمله این راهبردهاست.

وی با اشاره به جزئیات راهبرد آجر به آجر نیز تصریح کرد: سال گذشته خیران ۸۰۰ میلیارد تومان برای مدرسه سازی به ما کمک کردند که علاوه بر خیران بزرگ دنبال خیران خرد هستیم و هر کس می تواند در حد یک آجر به ساخت مدرسه کمک کند.