مهدی سلامتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: فروردین امسال نسبت هزینهکرد خانوار استان سمنان در زمینه ارتباطات سه درصد بود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بینالملل استانداری سمنان اظهار داشت: خرید بستههای اینترنتی به صورت سالانه و چند ماهه موثر در کاهش هزینه ارتباطات بود.
وی ادامه داد: در این مدت نسبت هزینهکرد خانوار استان سمنان در زمینه پوشاک و کفش از کل هزینهها ۱۲ درصد، در زمینه مبلمان و لوزام خانگی ۱۳ درصد و در زمینه مسکن، آب، برق و سوخت از کل هزینهها ۶ درصد بود.
سلامتی اظهار داشت: بالا بودن نسبت هزینهکرد خانوارهای استان سمنان از کل هزینهها نسبت به کشور همیشه به معنای گرانی نیست و در مواردی مربوط به مصرفگرایی و اختلاف قیمت است.
وی بیان کرد: فروردین امسال هفت درصد سبد هزینه کرد خانوارهای استان سمنان مربوط به بهداشت و درمان، ۱۲ درصد مربوط به حمل و نقل، هفت درصد تفریح و فرهنگ و ۹ درصد کالا و خدمات متفرقه بود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بینالملل استانداری سمنان خاطرنشان کرد: ۱۱ درصد سبد هزینه کرد خانوارهای استان سمنان در فروردین امسال مربوط اقلام خوراکی و آشامیدنی بود.
وی تصریح کرد: سهم بخشهای مختلف از سبد هزینهکرد خانوارها به دلایل مختلف مانند افزایش یا کاهش قیمت، افزایش و کاهش مصرف در ماههای مختلف تغییر میکند.
سلامتی خاطرنشان کرد: شاخص اصلی سنجش تورم بررسی نسبت هزینهکرد خانوار استانی از کل هزینهها است و بررسی هزینهکردها در زمینههای مختلف مانند کالاهای خوراکی و آشامیدنی، دخانیات، پوشاک و کفش، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، مبلمان و لوزام خانگی و آموزش از شاخصهای اصلی سنجش تورم است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بینالملل استانداری سمنان گفت: نرخ تورم در استان در فروردین امسال ۳۰.۵ درصد گزارش شده است.