سنندج - ایرنا - رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: امنای موقوفات کردستان باید در راستای حفظ عین و ارتقای بهره‌وری موقوفات استان تلاش و بستر این مهم را فراهم کنند.

حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی روز چهارشنبه در جلسه معارفه امنای موقوفات شاخص استان کردستان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، امین موقوفات را یک وظیفه بسیار مهم و حیاتی در توسعه و رونق موقوفات استان دانست و اظهار داشت: استان کردستان دارای ظرفیت بسیار خوبی در حوزه موقوفات است و انتظار داریم با انتخاب امنای فعال و پیگیر زمینه حفظ عین، ارتقای بهره‌وری موقوفات استان فراهم شود.

وی وظیفه اصلی اوقاف در سه حوزه حفظ عین، ارتقای بهره‌وری و اجرای نیت واقف خواند و اضافه کرد: اولویت کاری امین موقوفه در این سه حوزه است و هیچگونه فروش اموال و اراض موقوفه طبق قانون مجاز نیست.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تاکید بر افزایش بهره‌وری موقوفات استان افزود: باید در یک اقدام کارشناسی وضع موجود و مطلوب را مشخص کرد و اقدامات تاثیرگذاری برای حرکت و توسعه موقوفه به سمت شرایط مطلوب انجام داد.

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به اینکه بحث تولید در اولویت سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری است، یادآور شد: کردستان ظرفیت مناسبی به ویژه در حوزه کشاورزی دارد و باید تلاش کنید فعالیت‌های اقتصادی را به سمت تولید و اشتغالزایی سوق دهید.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه  وظیفه امین موقوفه را بسیار مهم دانست و گفت: امین موقوفه باید تسلط کافی بر وقفنامه و قانون اوقاف داشته باشد و با پیگیری به مشکلات حقوقی و ثبتی و رسیدگی به وضعیت اجارات منقضی شده موقوفات استان را رونق ببخشند.  

مسوولیت سنگینی بر گردن امین موقوفه است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان  هم در این جلسه با اعلام خرسندی از این اقدام خلاقانه سازمان اوقاف در انتصاب امین موقوفات گفت: با توجه به کمبود نیرو در ادارات اوقاف امین موقوفات می‌توانند راه گشای توسعه وقف در استان باشند.

حجت الاسلام محمد کاروند جدیت در کار را از اولویت‌های امین موقوفات دانست و اضافه کرد: ما امانتدار موقوفات هستیم و باید در حفظ موقوفه و انجام امورات آن در راستای رسیدن به منافع بهتر وقف اقدام کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان یادآور شد: دین و مسوولیت شرعی سنگینی بر گردن امین موقوفه  است و این فرد باید با در نظر گرفتن شرایط قانونی زمینه را برای توسعه موقوفه فراهم کند.

استان کردستان دارای ۲ هزار و ۹۷۰ موقوفه با ۱۵ هزار و ۴۲۵ رقبه متصرفی، سه هزار و ۷۸ رقبه غیرمتصرفی و ۱۱۵ رقبه اشتراک و تولیت است.