مشهد- ایرنا- شیوع کرونا، تعطیلی بازار و بسته شدن درهای مشهد به روی گردشگران، سازندگان زیورآلات طلا و نقره در این شهر را زمین گیر کرد به طوری که از اسفند ماه پارسال تاکنون هیچ سفارشی برای ساخت دریافت نکرده و هیچ فروشی نداشته‌اند و ناگزیر برای جلوگیری از هزینه‌های سربار در کارگاه‌ها را بسته‌اند.

زیورآلات طلا، نقره و جواهر جزو سوغات اصلی مشهد است، گردشگران کشورهای مختلف بویژه عرب زبان‌ها محال است که به مشهد بیایند و از این اقلام زیبا برای خود و خانوادهشان سوغات نبرند، اما با شیوع کرونا و جمع شدن بساط گردشگری، کارگاه‌های طلا و نقره تعطیل شده و چندین هزار کارگر بیکار شدند.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این باره گفت: براساس آمار موجود حدود ۵۰ درصد اقتصاد مشهد مربوط به حوزه خدمات و گردشگری است که این صنعت در شرایط شیوع کرونا ۱۰۰ درصد متوقف شده است، از سوی دیگر طبق اعلام انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و گردشگری استان از اسفند ماه سال گذشته دفاتر خدمات مسافرتی نیز با تعطیلی و بحران مواجه شدند و تاکنون ۳۵ درصد آنها ناگزیر از تعطیلی کامل بودند.  

علی اکبر علیزاده قناد افزود: در ایام نوروز از فعالان حوزه گردشگری تقاضا کردیم خسارت‌های وارده را ارزیابی کنند و در حال حاضر مشغول تجمیع و تدوین این اطلاعات هستیم تا این مسائل به صورت گزارش رسمی مستند و به مجموعه‌های مرتبط ارسال شود.

بازار طلا در مشهد به دلیل افزایش بیش از حد قیمت دچار رکود بود و در این رکود نقره سازان قدم علم کردند و جای طلا را برای گردشگران گرفتند اما از ابتدای اسفندماه سال گذشته و تعطیلی اجباری صنوف به دلیل شیوع کرونا و خالی شدن مشهد از گردشگران، رکود بی سابقه در بازار طلا و نقره مشهد رخ داد و کارگاه‌های آن یکی پس از دیگری تعطیل شد.

رییس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا، نقره و جواهر مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: رکود شدید حاکم بر بازار باعث شده است کارگاه‌های طلا و نقره در این شهر هیچ سفارش کاری را دریافت نکنند و این موضوع آنها را به مرز تعطیلی کشانده است.

محمدباقر معبودی نژاد افزود: در بازار مصنوعات طلا و نقره مشهد به دلیل شیوع کرونا و نبود زائر، هیچ معامله و خرید و فروشی انجام نمی‌شود، این روزها معاملات در بازار طلا معطوف به خرید و فروش سکه با هدف سرمایه‌گذاری یا شرکت در بورس است.

وی با اشاره به فعالیت ۲ هزار کارگاه و ۱۶ هزار کارگر در حوزه نقره در این کلانشهر ادامه داد: بازار رضا (ع) که مرکز معاملات نقره و جواهر در مشهد است با شیوع کرونا تعطیل و نیمه تعطیل بود و این امر باعث شد سفارش ساخت مصنوعات نقره به کارگاه‌ها داده نشود.

وی گفت: نداشتن درآمد نقره‌سازان را به شدت متضرر کرده به طوری که قادر به پرداخت هزینه‌ها، اجاره مکان، عوارض، مالیات، بیمه و دستمزد کارگران نیستند و به شدت در تنگنای مالی قرار دارند.

معبودی نژاد با اشاره به فعالیت ۱۵۰ کارگاه طلاسازی با ۷۵۰ کارگر در مشهد افزود: کارگاه‌های طلاسازی نیز شرایط مشابهی با نقره‌سازان دارند، آنها هم در ماه‌های اخیر سفارش کاری برای ساخت مصنوعات نداشتند و به شدت در تنگنای مالی هستند.

وی ادامه داد: برخی رسته‌های تولیدی دیگر مانند آبکاران نیز به کارگاه‌های طلاسازی وابسته هستند که شرایط نامناسب آنها این رسته‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و آنها را دچار چالش کرده است.

وی گفت: تقاضای نقره سازان و طلاسازان از دولت پرداخت کردن ۳۰ درصد سهم کارفرما از بیمه است که در صورت تقبل این مبلغ بخشی از مشکلات آنها برطرف می‌شود.

معبودی نژاد افزود: در این شرایط بحرانی صاحبان کارگاه‌های طلا و نقره چشم امید به دولت و نخبگان اقتصادی برای خروج از شرایط رکود دارند تا بتوانند مانع از بیکاری کارگران و ازسرگیری فعالیت خود برای روشن نگه داشتن چراغ بازار سوغات طلا و نقره مشهد شوند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تا ۱۹ اردیبهشت ۱۰۴ هزار و ۶۹۱ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری جان ۶ هزار و ۵۴۱ نفر را در کشور گرفته است، همچنین ۸۳ هزار و ۸۳۷ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.