مدیرعامل شرکت آب منطقهای قم دراین جلسه، اظهار داشت: مشکل رودخانه قم این است که در فصل سیلاب و بارندگی چند حرکت مقطعی و ضربتی در سطح رودخانه انجام میشود و استمرار لازم را پیدا نمیکند.
"احمد حاج حسینی مسگر" اضافه کرد: اگر بارندگی شدیدی در استان قم رخ دهد، بلوار سردار شهید سلیمانی گنجایش انتقال آب و سیلاب را نخواهد داشت.
پل نیروگاه نقطه بحرانی رودخانه قم
وی ادامه داد: پل نیروگاه یکی از نقاط بحرانی شهر قم در بروز سیلاب است و در صورت بروز سیلاب به میزان ۱۰۰ مترمکعب در ثانیه بهصورت کامل به زیرآب خواهد رفت.
حاج حسینی مسگر با انتقاد از افزایش ساختوسازهای اطراف رودخانه قم درمحدوده شهری، گفت: در احداث سازههای پیرامونی اطراف رودخانه باید پیشبینیهای بلندمدت انجام بگیرد تا شاهد قهر طبیعت نشویم.
وی گفت: درصورتیکه بارش ۷۰ میلیمتر بر ثانیه فروردینماه امسال درنزدیکی شهر قم رخ میداد تمام این محور زیرآب میرفت.
وی عنوان کرد: شانسی که استان قم آورد این بود که این توده بارشی شدید در ۵۰ کیلومتری استان فعال شد و اثر مستقیم خود را بر رودخانه قم نگذاشت.
مساله تغییر اقلیم جدی است
حاج حسینی مسگر تصریح کرد: مساله تغییر اقلیم یک شوخی در سطح رسانهها یا تئوریهای دانشگاهی نیست بلکه واقعیتی است که به وقوع پیوسته است و اثرات خود را هرسال بیشتر نشان میدهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای قم گفت: پیشبینی شود قم در سالهای آینده بارش ۱۲۰ میلیمتر بر ثانیه را تجربه کند که قطعا رودخانه قم نخواهد توانست این حجم از آب را انتقال دهد.
وی یادآور شد: رودخانه قم درحال حاضر بههیچعنوان گنجایش شرایط اقلیمی جدید و احتمال بارشهای سیلابی را ندارد.
وی تصریح کرد: مخالفت کمیته فنی شورای ترافیک قم با حذف رمپ ورودی خیابان شهیدان شکوری نشان از ترجیح مباحث ترافیکی به مسائل سیلاب و بالا آمدن آب دارد.
حذف دو رمپ دسترسی به بلوار سردار سلیمانی
دبیرشورای ترافیک قم نیز دراین جلسه با اشاره به درخواست مدیریت بحران قم برای حذف چند رمپ دسترسی به بلوار شهید سردار سلیمانی برای کنترل سیلاب عنوان کرد: به اعتقاد مدیریت بحران استان برخی از رمپهای دسترسی به رودخانه قم مانع حرکت روان آب شدهاست.
سرهنگ "وحید مقدم" گفت: در این طرح پیشنهاد حذف ۵ رمپ از ۱۸ رمپ ورودی به رودخانه قم توسط مدیریت بحران ارائه شدهاست.
مقدم خاطرنشان کرد: با نظر مساعد کمیته فنی قم رمپ ورودی ۵ و رمپ مقابل دادگستری قم بهزودی برچیده میشود.
وی افزود: شورای ترافیک قم با حذف رمپهای ورودی به خیابان شهیدان شکوری، ورودی پارکینگ طبقاتی و رمپ ورودی کنار راهآهن قم به دلیل مباحث ترافیکی و تاثیر اندک آن در جریان روان آب مخالفت کردهاست.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم نیز با اشاره به درخواست مدیریت بحران قم برای حذف چند رمپ دسترسی به بلوار شهید سردار سلیمانی گفت: احداث این رمپها با اعتبارات استانی احداثشده و هرگونه حذف آنها باید باتدبیر انجام شود.
"عباس ذاکریان" ادامه داد: درصورتیکه حذف برخی رمپهای ورودی به رودخانه قم برای کنترل سیلاب ضرورت داشته باشد، شهرداری قم از آن استقبال میکند.
مسیر رودخانه قمرود از اوائل دهه ۸۰ شمسی برای آمدوشد خودروها و کاهش ترافیک هسته مرکزی قم مهیا شد و در سالهای گذشته بهصورت بلوار در ۲ مسیر در حدود هشت کیلومتر بهصورت رفتوبرگشت درآمده است. وقوع سیل ۱۱ فروردین سال ۱۳۸۸ در بستر این رودخانه که جان چهار تن را گرفت، باعث شد از آن زمان مسئولان قم نسبت به بارشهای شدید باران در منطقه بالادست این شهر و جلوگیری از خطر احتمالی در مسیر رودخانه قمرود حساسیت بیشتری داشته باشند.
طرح جامعه دوچرخهسواری قم
ذاکریان درادامه با اشاره به مطالعات جامع دوچرخهسواری در شهر قم بیان داشت: طی سالهای گذشته کارهای مقطعی در رابطه با مبحث دوچرخه انجامگرفته بود که اغلب ناموفق بودهاست.
وی گفت: طرح جامع دوچرخهسواری با رویکردهای علمی و همکاری با دانشگاه قم انجامگرفته و به نقشه راه شهر قم تبدیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: برای رونق فرهنگ دوچرخهسواری درشهر قم پیوستهای فرهنگی و ملاحظات مورد نیاز در طرح جامعه دوچرخهسواری دیدهشده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم بیان داشت: یکی از اهداف این طرح جایگزینی دوچرخه بهجای موتورسیکلت در سفرهای درونشهری که سازگاری لازم با پیوستهای زیستمحیطی را دارد.
وی اظهار کرد: توسعه دوچرخههای اشتراکی در این طرح بهصورت جدی دنبال شده و مسیرهای استانداردی برای آن پیشبینی شدهاست.
ذاکریان بیان داشت: درصورتیکه تنها یک درصد از سهم وسایل نقلیه موتوری کاسته و به دوچرخهسواری افزوده شود صرفهجویی قابلتوجهی در مصرف سوختهای فسیلی انجام میگیرد.
۸ بوستان ایمن برای دوچرخهسواری اختصاص مییابد
وی بیان کرد: ۶۰ درصد از استفادهکنندگان دوچرخه در قم را دانش آموزان شامل میشود و ۱۳ هزار دوچرخه در شهر قم وجود دارد.
وی گفت: برای آشتی مردم با دوچرخه در ۸ بوستان شهری قم مسیرهای ایمن ایجادشده و ایستگاههای جمعآوری دوچرخه در سطح شهر در این بوستانها مستقر میشود.
وی ابراز کرد: همچنین در دو مدرسه در مناطق هشتگانه شهری قم بهصورت پایلوت دوچرخههای استیجاری به دانش آموزان اختصاص خواهد یافت.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم اظهار داشت: تلاش میشود در برنامههای آینده توسعه شهری از عرض معابر پارکهای حاشیهای کوتاه شده و مسیری مجزایی به دوچرخهسواری اختصاص یابد.
اولین بوستان تخصصی دوچرخه در پردیسان به بهرهبرداری میرسد
وی در بخش دیگری از سخنان خود، ادامه داد: اولین بوستان تخصصی دوچرخه با ۸ پیست استاندارد در شهرک پردیسان قم در حال احداث است.
ذاکریان تاکید کرد: تاکنون یکی از پیستهای این بوستان به بهرهبرداری رسیده و پیست دوم نیز پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارد.
وی بیان کرد: این پیست تخصصی بر روی نخالههای رهاشده مسکن مهر احداثشده که از خوشفکری هیات دوچرخهسواری قم حکایت دارد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم افزود: بااینوجود اداره کل راه و شهرسازی قم به مانعی برای پیشبرد برنامههای توسعه زیرساختهای دوچرخهسواری در این بوستان تخصصی تبدیل شدهاست.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی شهر قم واقعشده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
ذاکریان عنوان کرد: سیاستگذاری شهرداری قم ایجاد مسیر ایمن دوچرخه در ۸ بوستان شهری در مناطق هشتگانه قم است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح جامع دوچرخهسواری قم در پایلوت اولیه خود در سه خیابان از منطقه چهار شهری قم اجرا میشود و با رصد مشکلات و رفع نیازهای حیاتی بهتدریج در سطح مناطق هشتگانه توسعه مییابد.
در جلسه شورای ترافیک قم که به ریاست محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم برگزار شد، طرح جامع دوچرخهسواری و حذف رمپ مقابل دادگستری و ورودی ۵ به بلوار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تصویب شد.