سنندج - ایرنا - مدیرکل منابع. طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: برای انجام پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در سال جاری ۲۳۳ میلیارد ریال برای عملیات های بیولوژیکی بیومکانیکی و مکانیکی آبخیزداری در قالب ۲۵ زیر حوزه آبخیز مصوب شده است.

سعدی نقشبندی روز پنجشنبه در اولین جلسه شورای مدیران اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، اظهار داشت: سال گذشته، میزان تخصیص اعتبار برای اجرای طرح‌های منابع طبیعی، نسبت به سال قبل از آن ، ۸۵ درصد افزایش داشت.

وی افزود: پارسال با وجود شرایط تحریم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، به دستور رهبر معظم انقلاب، مبلغ قابل توجهی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کل کشور هزینه شد که سهم کردستان  از این اعتبار برای اجرای طرح‌های بیولوژیک در جنگل، مرتع  و عملیات مکانیکی و بیومکانیکی در حوزه های مصوب و دارای مطالعه آبخیزداری  ۴۱۰ میلیارد ریال بود. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: برای انجام پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در سال ۹۹ نیز تا امروز ۲۳۳ میلیارد ریال برای عملیات های بیولوژیکی بیومکانیکی و مکانیکی آبخیزداری در قالب ۲۵ زیر حوزه آبخیز مصوب شده است.

نقشبندی افزود: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال جاری جمعیتی بیش از ۶۷ هزار و۳۸۹ نفر در ۲۸۲ روستا از مزایای اجرای طرح های آبخیزداری بهره مند می‌شوند.

وی اظهار داشت: طرح‌های بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیکی آبخیزداری در اجرای سیاستهای سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور حفاظت توسعه اصلاح و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی با هدف کنترل روان آب ها و کاهش مخاطرات سیل جلوگیری از فرسایش، افزایش نفوذپذیری خاک و تقویت سفره‌های زیرزمینی و در نهایت  تقویت پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع استان انجام می‌شود.

 وی افزود: برای انجام سایر طرح های مورد نیاز منابع طبیعی و آبخیزداری همانند آموزش و ترویج و مشارکت‌های مردمی روابط عمومی و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی یگان حفاظت، مهندسی،مطالعات و پروژه های معاونت حفاظت و امور اراضی به صورت متمرکز از دفاتر سازمانی اعتبار مجزا اختصاص پیدا می‌کند.