دهلی نو - ایرنا - زلمی خلیل‌زاد نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان در راستای سفر دوره‌ای خود به کشورهای قطر، پاکستان و هند با هدف جلب حمایت این کشورها برای تسریع در انجام مذاکرات گروه‌های داخلی افغانستان جهت تحقق صلح، به دهلی نو سفر کرد.

به گزارش روز جمعه نشریه "تایمز او ایندیا"، وزارت خارجه هند اعلام کرد که نماینده ویژه آمریکا ضمن توضیح در خصوص تحولات افغانستان، بر نقش مهم و کلیدی هند در تحقق یک صلح بادوام، امنیت و ثبات در این کشور تاکید کرد.  

وزارت امور خارجه هند افزود: نابودی پایگاه‌های امن تروریستی در افغانستان برای تامین یک صلح و ثبات بادوام در این کشور ضروری است.  

خلیل‌زاد روز پنجشنبه وارد دهلی نو شد. وی قبل از این به قطر سفر کرده بود و بعد از سفر هند به پاکستان خواهد رفت.  

وزارت امور خارجه هند افزود: آمریکا نقش مثبت هند در توسعه اقتصادی، بازسازی و کمک‌های انسانی به افغانستان را به رسمیت می‌شناسد. آمریکا بر نقش مهم و کلیدی هند در تحقق یک صلح بادوام، امنیت و ثبات در افغانستان تاکید کرد.  

سفر زلمی خلیلزاد به هند در میان قرنطینه سراسری این کشور و ممنوعیت تمام پروازهای مسافر بری داخلی و خارجی در هند انجام می‌شود.  

وزارت خارجه هند در بیانیه خود تاکید کرد: هند به شدت نگران افزایش خشونت‌ها در افغانستان است و از آتش بس فوری و کمک به مردم افغانستان برای مقابله با ویروس کرونا حمایت می‌کند. هند به کمک‌های پزشکی و انسان دوستانه خود به افغانستان جهت مقابله با این ویروس ادامه خواهد داد.
 
ماه گذشته بود که زلمی خلیلزاد با اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند گفت و گو کرد و از حمایت هند از تلاش‌های بین المللی و منطقه‌ای برای تحقق یک صلح بادوام قدردانی کرد.  

گفت و گوی آمریکا با هند در مورد افغانستان در میان افزایش نگرانی‌های دهلی نو مبنی بر بی‌تاثیر بودن صلح آمریکا و طالبان در کاهش خشونت‌ها در افغانستان انجام می‌شود.  

دولت هند همچنین نگران است که هیچ اقدام آشکاری از سوی طالبان برای دور شدن از گروه‌های تروریستی مانند القاعده و گروه‌های پاکستانی مانند جیش محمد و لشکر طیبه انجام نگرفته است.  

دولت آمریکا در ماه اسفند پس از دو دهه جنگ، با گروه طالبان در دوحه قطر توافق‌نامه صلح امضا کرد. دو طرف ۱۸ ماه سرگرم مذاکره برای دست یافتن به این توافق بودند که بر اساس آن تمامی نیروهای آمریکایی در خلال ۱۴ ماه آینده افغانستان را ترک خواهند گفت و همچنین مرحله دیگری از تلاش‌ها برای برقراری صلح آغاز خواهد شد که هدف آن مصالحه میان طالبان و دولت افغانستان خواهد بود.