آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی روز شنبه در درس خارج فقه بهصورت زنده از فضای مجازی، اضافه کرد: درجایی مانند غرب که دین الهی در آن جریان ندارد در زمان بروز بحران مانند بیماری کرونا، آنها را به توحش خودشان بازگرداند درحالیکه این کشورها مدعیترین و پر ادعاترین ملتها در رابطه با مفاهیم حقوق بشر هستند.
وی درادامه با اشاره به نظر اسلام در رابطه با حکمرانی گفت: انسان بر پایه هوا و هوس حق ندارد هیچکس را حاکم و مسلط بر مال، جان و ناموس و دیگر امور خودش قرار بدهد.
وی با اشاره به یکی از خطبههای امام حسن مجتبی(ع) درباره حکمرانی در اسلام، اضافه کرد: در دیدگاه اسلامی دو نوع حکومت مشروع و نامشروع در بین جوامع و ملتها ممکن است تشکیل شود.
فاضل لنکرانی گفت: هر خلافت و حکومتی که به خداوند متعال منتهی شود، واجب و مشروع است و خلافتی که به غیر خدا منتهی شود غیر مشروع است.
وی ادامه داد: بااینوجود نقش مردم در تشکیل حکومت محفوظ است و در قالب موازین و چهارچوبهای دینی مطرح میشود.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اهمیت نقش مردم در تشکیل حکومت، گفت: پیامبر گرامی اسلام به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که بعد از رحلت من اگر مردم برای تشکیل حکومت بهسوی تو آمدند، خلافت را بپذیر و اگر بهسوی تو نیامدند، تو برای تشکیل حکومت بهسوی آنها نرو.
بدون حضور مردم هیچ حکومتی تحقق پیدا نخواهد کرد
فاضل لنکرانی ادامه داد: اسلام با تشکیل حکومت با استفاده از زور، اکراه، قوه قهریه و غلبه بر مردم مخالف است و ازنظر اسلام تا مردم حکومتی را نپذیرند هیچ حکومتی تحقق پیدا نخواهد کرد.
وی یادآور شد: یکی از ویژگیهای اسلام در این است که تکلیف حکومت در آن روشنشده و به اصل وجود حکومت صحه گذاشته میشود درحالیکه در ادیان دیگر به اصل مساله حکمرانی اشاره دقیقی نشدهاست.
وی با اشاره به اینکه وجود حکومت در جامعه اسلامی در تمام دورهها و ایام غیب کبری ضروری است، تاکید کرد: تلاش عدهای برای دلالت برخی روایات مبنی بر حرام بودن تشکیل حکومت در دوران غیبت باروح، جوهر و حقیقت اسلام سر ناسازگاری دارد.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان داشت: شهادت تمام ائمه شیعه به خاطر احساس خطری بود که خلفای وقت از تشکیل حکومت از جانب آنها میکردند، اتفاق افتادهاست.
وی افزود: بر مبنای دیدگاه اسلام در زمان غیب کبری برای تشکیل حکومت نباید دست بر روی دست گذاشت بلکه باید در هرزمانی از فقیه جامعالشرایط زنده تبعیت کرد.
ضعف دینی مردم علت اصلی صلح امام حسن بود(ع)
فاضل لنکرانی بابیان رویگردانی مردم از بیعت با امام حسن(ع) بیان کرد: با رویگردانی مردم ،مقام امامت که از جانب خداوند متعال به وی اعطا شد بود تغییر نکرد اما مردم از برکات هدایتهای الهی امام و تشکیل حکومت اسلامی محروم شدند.
وی عوامل صلح امام حسن(ع) را موردتوجه قرار داد و گفت: ضعف دینی مردمی که بیشتر آنها پیامبر گرامی اسلام را نیز درک بودند سبب شد تا امام مجتبی(ع)چارهای جز صلح با معاویه نداشته باشد.
مشکل اصلی دشمنان انقلاب، حکومت اسلامی است
فاضل لنکرانی بیان کرد: پذیرش حکومت اسلامی توسط مردم ایران باید جز افتخارات این ملت تا ابد ثبت شود، مردم ایران برخلاف مردم کوفه راه را بر حکومت الهی نبستند.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: دشمنان در ۴۰ سال گذشته با ایجاد مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اجازه ندادند که اسلام بهدرستی در متن جامعه حضورداشته باشد و پیاده شود.
وی افزود: مشکلی اصلی دشمنان انقلاب، مساله حکومت اسلامی است و مباحث هستهای و غیره بهانه و دستاویز است.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: دشمنان بهخوبی میدانند که اگر حکومت اسلامی تشکیل شود به مانعی برای حکمرانی آنها تبدیل خواهد شد.
فاضل لنکرانی افزود: نقش مردم در تعیین حکومت یکی از نقاط قوتی بود که امام راحل آن را پیاده کرد و امروز در حکومت ما نقشآفرین است اما مساله هم باید در راستای حاکمیت و حکمرانی اسلام به کار برود.