مهاباد- ایرنا- فرمانده انتظامی مهاباد گفت: فردی که به صورت غیرمجاز از ۱۱۲ حساب بانکی مبالغی را برداشت کرده بود، توسط ماموران پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات این شهرستان شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ برزو تجاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی‌ آنها، موضوع با تشکیل کارگروهی ویژه در دستور کار ماموران پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات این شهرستان قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از یک سری عملیات سایبری و فنی، ماموران پلیس فتای مهاباد موفق به شناسایی و دستگیری این فیشینگ‌کار حرفه‌ای شدند.

وی اضافه کرد: متهم در ابتدا منکر بزه ارتکابی شد، ولی با ارائه ادله و مستندات به بزه خود مبنی بر ۱۱۲ فقره برداشت غیرمجاز از کارت‌های بانکی مختلف به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال اعتراف کرد.

فرمانده انتظامی مهاباد اظهار داشت: متهم از طریق اطلاعات حساب بانکی افراد که هنگام خریدهای اینترنتی و آنلاین از درگاه فیشینگ به دست آورده بود، حساب شهروندان را خالی می‌کرد.

سرهنگ تجاری با بیان اینکه شهروندان در حفظ و نگهداری اطلاعات کارت بانکی خود باید محتاط‌تر بوده و به هیچ وجه اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند، افزود: در هنگام خریدهای اینترنتی و پرداخت وجه از طریق درگاه‌های بانکی نیز مردم باید به اصالت و جعلی نبودن این درگاه‌ها دقت کامل داشته باشند.

وی اضافه کرد: پرونده این کلاهبرداری تشکیل و تحویل مقام قضایی شده است.

وی از شهروندان خواست گزارش‌های خود را در موارد مشکوک از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس فتا اطلاع دهند.

گسترش ابزارهای ارتباطی و به دنبال آن شکستن مرزهای جغرافیایی و امکان برقراری ارتباط با کمترین هزینه با سایر نقاط جهان از یکسو فرصتی بی‌نظیر محسوب می‌شود و از سوی دیگر تهدیدهایی را برای امنیت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی انسان‌ها موجب شده‌است.

فیشینگ (اخذ اطلاعات کارت بانکی از طریق سایت‌های جعلی و خالی کردن حساب) با سرعتی زیاد در کشور رو به گسترش است و اقدامات پلیس نیز برای مبارزه با این امر تداوم دارد.

راه‌اندازی سایت‌ها و صفحه‌های جعلی پرداخت‌های اینترنتی به راحتی امکان‌پذیر است و افراد با کمترین اطلاعات رایانه‌ای و اینترنتی می‌توانند چنین صفحات جعلی را راه‌اندازی کنند.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت دارای سه کلانتری است.