اهواز - ایرنا – کتاب پژوهشی "نگاهی به فتو ژورنالیسم جنگ تحمیلی"  تالیف نازلی عباسی اهوازی از سوی نشر سوره مهر وارد بازار کتاب شد.

مولف این کتاب روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کتاب در واقع یک کار پژوهشی است که با همکاری دکتر محمدرضا شریف زاده  بر اساس مطالعه اسناد تهیه شده است.

نازلی عباسی  افزود:کتاب درباره عکس از جنگ تحمیلی به لطف انجمن عکاسان دفاع مقدس زیاد داریم اما کتاب تالیفی و پژوهشی در باب عکاسی جنگ ایران و عراق خیلی کم هست و تنها یک کتاب در این حوزه نوشته شده که اثر شهید سعید جان‌بزرگی است که پس از شهادتش به چاپ رسید و  اکنون نیز نایاب است.

وی ادامه داد: کتاب فعلی به چاپ رسیده دومین کتاب محسوب شده در این حوزه است که بنا بود رونمایی شود اما به علت مسایل ناشی از ویروس کرونا موفق به برگزاری آیین رونمایی از آن نشدیم.

 این مولف با اشاره به تشریح این کتاب بیان کرد: این کتاب دارای چهار فصل است که فصل نخست آن به تاریخچه فتوژورنالیسم عکاسی جنگ جهان می‌پردازد و تاریخچه محور است، فصل بعدی آن درباره عکاسی و جنگ تحکیلی در ایران است که در واقع  به مطبوعات، خبرگزاری‌ها، عکاسان جنگ ایران  و نحوه ورود و چگونگی کار آن‌ها پرداخته است.

وی ادامه داد: فصل سوم کتاب مطالعه روی ۲ روزنامه شاخص آن زمان یعنی کیهان و اطلاعات است و تاریخ‌های عملیات‌های مهم و بازتاب‌های تصویری را پس از عملیات بررسی می‌کند در فصل چهارم نیز با سیزده عکاس جنگ تحمیلی مصاحبه شده که تعداد زیادی از آنها خوزستانی بوده و بیشتر درباره تجربه درباره عکاسی جنگ مصاحبه شده است.

عباسی با بیان این که کتاب ۳۶۰ صفحه دارد گفت: این کتاب جای کار بیشتری در حوزه جنگ تحمیلی داشت و می‌تواند منبعی خوبی برای دانشجوهای خبر و عکاسی باشد و این کتاب سرفصلی باشد تا بیشتر در این حوزه تالیف داشته باشیم.

وی بیان کرد: در بخش آخر کتاب نام هم عکاسانی جنگ براساس لیستی است که انجمن عکاسان دفاع مقفدس ارایه کرده آمده است.

این پژوهشگر بیان کرد: همچنین در این کتاب عکس روزنامه‌ها در روزهای پس از عملیات برررسی شده است به طور کلی در ان دوران به خاطر عواملی چون نبود اینترنت، نرسیدن نگاتیوها به موقع به دست روزنامه ها، و همچنین تضعیف نکردن روحیه مردم بازتاب تصویری خیلی خوب انجام نشده است.

 وی تصریح کرد: جای خالی چنین تالیفاتی بسیار حس می‌شود این که در جایی که مرگ و زندگی است چطور می‌شود به ترکیب بندی و و مسایل عکس فکر کرد موضوع جالب توجهی است.

این مولف ادامه داد: عکاسان جنگ در دوران دفاع مقدس اغلب داوطلبانی بودند که به آنها دوربین داده می شد یا این که عکاسان خبرگزاری بودند اما اغلب آن‌ها  تجربه عکاسی نداشتند و عکاسی را با جنگ شروع کردند.

برچسب‌ها