تهران - ایرنا - رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: برنامه ریشه کنی بی سوادی به دلیل تثبیت شرایط عادی و حل شدن تدریجی موضوع کرونا باید به قوت خود ادامه یابد و با استفاده از برنامه‌های مجازی و غیر حضوری در تشکیل کلاس‌ها و فعالیت‌های سوادآموزی تلاش کنیم.

به گزارش روز دوشنبه وزارت آموزش و پرورش، شاپور محمدزاده با تشریح عملکرد سازمان نهضت سواد آموزی در سال ۱۳۹۸ از برنامه ریزی ها و فعالیت های همکاران خود قدردانی کرد و افزود: از کل حجم پیش بینی شده در سال جاری تا کنون، تعداد ۳۸۵هزار و ۶۴ نفر  یعنی ۸۳ درصد در سه دوره سوادآموزی تحت پوشش قرار گرفته اند که از این تعداد ۱۸۶ هزار و ۱۴۰ نفردر دوره سوادآموزی، ۹۸ هزار و ۵۱۱ نفر در دوره انتقال و ۱۰۰ هزار و ۴۱۳ نفر در دوره تحکیم (تثبیت سواد) هستند.

وی ادامه داد: از این رقم تعداد ۳۵۲ هزار و ۶۰۹  نفر معادل ۹۱.۶ درصد ایرانی و تعداد ۳۲ هزار و ۴۵۵ نفر معادل ۸.۴ درصد اتباع خارجی بوده است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی اضافه کرد:  از مجموع سوادآموزان تحت پوشش، تعداد ۶۳ هزار و ۳۱ نفر معادل ۱۶.۴ نفر مرد و تعداد  ۳۲۲ هزار و ۳۳ نفر  معادل ۸۳.۶ درصد زن بوده است و از همین رقم، تعداد ۲۱۳ هزار و ۲۴۲ نفر معادل ۵۵.۴ درصد در مناطق شهری و تعداد ۱۷۱ هزار و ۸۲۲ نفر معادل ۴۴.۶ درصد در مناطق روستایی در حال آموزش هستند.

محمدزاده افزود: در سال ۹۸ با تلاش های انجام شده تعداد مراکز یادگیری محلی در سراسر کشور به ۴۷۸ مرکز افزایش پیدا کرد که با هدف بومی سازی فعالیت های سوادآموزی و ارائه مهارتهای زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی و شغلی و حرفه‌ای به سوادآموزان علاوه بر آموزش پایه سواد است که در شرایط کرونایی نیز این مراکز نقش افرینی بسزایی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد ۳۵ تفاهم نامه همکاری مشترک با دستگاه های دولتی و غیر دولتی از سنوات قبل منعقد شده تا در حوزه آموزش، نظارت، توانمندسازی، تبلیغ و ترویج، تولید محتوا، پژوهش و فن آوری با سوادآموزی فعالیت می کنند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: همچنین در این مدت در مجموع ۷۹ عنوان کتاب آموزشی، راهنمای آموزش و طرح های مکمل به مرحله بازنگری و تجدید چاپ رسیده است که از جمله آن  تهیه، تدوین کتاب مرجع در خصوص فرایند تولید محتوای آموزشی ویژه بزرگسالان، کتب حکایت‌های آموزنده، راهنمای حقوق شهروندی، آموزش مقدمات زبان انگلیسی و مهارت های رایانه، زندگی زیباست و امام مهربانی ها (عج)، راز شکوفایی (رنج و گنج)، نماز کلید بهشت، چاپ کتاب دوره های سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد است.

محمدزاده به سیاست ها و برنامه های اولویت دار سازمان در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: تامین عدالت آموزشی در امر سوادآموزی باید به گونه ای تحقیق پیدا کند که مخصوصاً با اجرای دقیق برنامه  سواد آموزی در راستای عدالت آموزشی بالاترین تلاش را داشته باشیم که به همین منظور در سال گذشته با اجرای سواد آموزی سه سطحی و طرح های شتاب بخشی، استانها را به سه  دسته بالای میانگین کشوری و نزدیک میانگین  کشوری و زیر میانگین کشوری تقسیم کردیم.

وی ادامه داد: در مناطقی که زیر میانگین هستیم بایستی تکیه بر سواد آموزی داشته باشیم مانند مناطقی چون سیستان و بلوچستان  و در استانها و مناطقی که نزدیک میانگین  کشوری هستند تاکید بر سوادآموزی بصورت۵۰ درصد انتقال و تحکیم ۵۰ درصد مساوی و متعادل است و در استان های بالای میانگین کشوری  بایستی برعکس و ۷۰ تا ۸۰ درصد بر فعالیت درامرانتقال وتحکیم سواد و مابقی برای سواد آموزی تاکید شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد:در راستای سیاست ها و برنامه های اولویت دار سازمان در سال ۱۳۹۹ با تاکید بر اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب در امر ریشه کنی بی سوادی (بند اول سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش) و سیاست ها و اهم توصیه های سوادآموزی که برگرفته از تجارب گذشته است و با در نظر گرفتن اسناد بالادستی چون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه ششم توسعه و برنامه ریشه کنی بیسوادی موارد زیر را جهت اقدام مورد تاکید قرار داد.

محمدزاده همچنین به بروزرسانی سامانه سوادآموزی، توسعه مراکز یاد گیری محلی، ساماندهی نیروهای انسانی در حوزه سوادآموزی، تقویت نظارت بر فرآیند ثبت نام و آموزش و سنجش و ارزشیابی تاکید کرد.

وی سال ۹۹ را از لحاظ شرایط بودجه ای محدودتر و ضعیف تر از سال ۹۸ عنوان کرد وگفت: انتظاری که برای سال ۹۹ داشتیم اگر رشدی در بودجه  نداشتیم حداقل کم نشود ولی شرایط کشور به گونه ای است که حدود ۳۰ درصد بودجه در سال ۹۹ کم شده و برنامه ها بر مبنای این باید طراحی شود و تلاش و کوشش کنیم با اندک اعتبار موجود طوری حرکت کنیم که آسیبی به فعالیتهای سوادآموزی نرسد و بیشترین بازدهی را داشته باشیم.