تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳

تهران – ایرنا – نشریه فوربس در گزارشی اعلام کرد که نیروی دریایی چین با افزایش سطح تحرکات فرامرزی‌اش، فعالیت خود در اقیانوس هند و خاورمیانه را افزایش داده است.

براساس این گزارش، اساس این افزایش تحرکات در پایگاه نیروی دریایی چین در جیبوتی واقع در شاخ آفریقا بنا نهاده شده است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که چین به فعالیت در پایگاه پشتیبانی مستحکم در این مکان ادامه می‌دهد. این تصاویر همچنین مشخص می‌کند که یکی از اسکله‌های این پایگاه در حال حاضر تکمیل است تا به زودی پذیرای کشتی ها باشد.

این پایگاه اولین پایگاه فرامرزی چین است که در سال ۲۰۱۷ گشایش یافت، اما اسکله های آن هنوز در دست ساخت است.

براساس این گزارش، برخلاف برخی پایگاه‌های دیگر چین، هیچ اثری از تونل‌های محافظتی برای کشتی ها در این پایگاه دیده نمی‌شود، اما بدون شک این پایگاه به منظور حرکات تدافعی احداث شده است. محیط بیرونی پایگاه همچون یک قلعه مدرن امروزی استحکام یافته و حتی دندانه‌های بالایی کنگره مانند روی دیوار پایگاه تعبیه شده است.

به نظر می‌رسد بخش عمده فعالیت روی اسکله ۳۴۱.۳۷۶ متری این پایگاه اواخر سال گذشته میلادی تکمیل شده است.

بدین ترتیب، زمان کافی برای استقرار ناوهای هواپیمابر جدید چین، ناوهای تهاجمی یا دیگر کشتی‌های جنگی بزرگ در این پایگاه وجود دارد.

فوربس در ادامه این گزارش آورد: این پایگاه در صورت نیاز از ظرفیت پذیرش چهار زیردریایی تهاجمی هسته‌ای چین برخوردار است. اما این عملیات همچنان محدود است و به نظر می‌رسد که چین درصدد افزایش اسکله هاست.

جیبوتی بندری استراتژیک در دهانه دریای سرخ با دسترسی آسان به دریای عربی، خلیج فارس و اقیانوس هند است. بسیاری از کشتی‌های دخیل در ماموریت‌های مبارزه با راهزنی دریایی و محافظت از نفتکش ها در این مکان توقف می‌کنند. چین نیز در این ماموریت ها مشارکت دارد.

یکی از دلایل نگرانی برای ارتش های غربی، همجواری پایگاه های چین با تاسیسات این کشورهاست.

پایگاه چین در جیبوتی تا پایگاه نیروی دریایی آمریکا در «کمپ لمونیر» جیبوتی تنها ۷ مایل فاصله دارد. این پایگاه در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد و تنها پایگاه دائمی آمریکا در آفریقاست.

پایگاه چین همچنین کمتر از ۵ مایل تا بندر اصلی جیبوتی که نیروی دریایی آمریکا و کشتی های اروپا اغلب از این مکان دیدن می کنند، قرار دارد.

در ماه می ۲۰۱۸، وزارت دفاع آمریکا در اعتراضی به دولت چین مدعی شد که لیزرهایی از این پایگاه، یک فروند هواپیمای آمریکایی را هدف قرار داده و باعث زخمی شدن دو عضو نیروی هوایی شده است.

فوربس در پایان این گزارش آورد: باید دید چین از این پایگاه جدید چه استفاده‌ای برای حمایت از نیروی دریایی‌اش می‌کند، اما سرمایه گذاری پکن در این بخش، قابل توجه است. بعید به نظر می‌رسد که چین از احداث این پایگاه، استفاده گاه به گاه را دنبال کند.

بعلاوه، تحلیل های دیگر از این مساله حکایت دارد که چین احتمالا به پاکستان یا میانمار به عنوان مقاصد بعدی اش نظر دارد. سطح فعالیت چین در پایگاه جدید هرچه باشد، تغییری مهم در توان نیروی دریایی این کشور محسوب می شود.