بجنورد - ایرنا - بهار باشد و اردیبهشت، نسیم ملایم بوزد، دشت‌ها سرخ شوند از روی شقایق، پرندگان غزلخوان از این شاخه به آن شاخه پرواز کنند و صدای پای آب، وسوسه رفتن به طبیعت را در دل تازه کند اما... تو در خانه بنشینی، این اراده‌ای محکم و هوشمندی‌یی می‌خواهد که البته همگان ندارند.

در این روزهای زیبای بهاری، گویا ویروس کرونا هم رنگ عوض کرده و با پنهان شدن در پشت جلوه های اردیبهشتی بهار، به تکاپو افتاده تا با اغواگری شیطان‌گونه، فرزندان آدم را از بهشت سلامت رانده و با غافل کردن آنان از فاصله گذاری اجتماعی و هوشمندانه، گرفتار دوزخ بیماری و درد و رنج کند.

آمارهای رسمی از اوج گیری دوباره کرونا در خراسان شمالی و صعود آن به صدر نمودارها حکایت دارد اما مردم گویا فراموش کرده اند که نباید بی مهابا وارد اجتماع شوند و نه تنها خیابان ها پر شده از مردم، بلکه بسیاری ماسک و دستکش و رعایت موازین بهداشتی را هم به نسیم بهار سپرده اند و انگار نه انگار که این ویروس کوچک و موذی در همه جا کمین کرده است.

این روزها و به ویژه آخر هفته ها، بوستان ها، مناطق گردشگری و نقاط زیبای طبیعی خراسان شمالی دیگر جای سوزن انداختن ندارد و برخی خانواده ها نه به تنهایی بلکه با چند خانواده دیگر و بدون فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی توصیه شده، راهی دشت و باغ و کوه می شوند و گروه گروه به پیشواز این بیماری مهلک می روند.

فاصله هایی که حفظ نمی‌شوند

در این روزهای بهاری اگر جمعه‌روزی گذرمان به برخی نقاط خراسان شمالی مانند بوستان های «باباامان» و «بش قارداش» بجنورد بیفتد و یا راه های فرعی مناطق گردشگری را در پیش بگیریم جای سوزن انداختن نیست و مردم را می بینی که دسته دسته در کنار هم نشسته اند.

در کنار جاده «چهار خروار» خودروها به صورت متراکم دیده می شوند که سرنشینان آن هم چند قدم این سو و آنسوتر بساط تفرج خود را پهن کرده اند.

در جاده «بدرانلو» هم وضعیت بهتر نیست و حتی در ویلاهای رنگارنگ و باغ های خصوصی هم تراکم مردم و خودروها مشهود است.

این در حالی است که وضعیت خراسان شمالی که در آغاز شیوع بیماری کرونا برای مدتها سفید بود، این روزها به قرمزی گراییده است و لحظه به لحظه بر تعداد بیماران کرونایی این استان افزوده می شود.

یکی از اهالی بجنورد که به همراه خانواده اش به بوستان بش قارداش آمده است، می گوید: از قرنطینه خسته شده ایم و کمی تفریح لازم داریم تا روحیه مان شاد شود.

زمانی که بوستان ها باز شده اند، تردد ها آزاد است و هیچ سختگیری هم وجود ندارد و فقط هشدار پشت هشدار داده می شود نباید انتظار داشته باشیم مردم در خانه بمانند.

وی که گویا خود نیز درستی رفتار خود را تاییدنمی کند، با پرهیز از معرفی خود، می افزاید: نمی توان از این هوا و بهار زیبا گذشت و برای همین سعی کرده ایم با رعایت موازین بهداشتی به طبیعت بیاییم.

آن دیگری هم می گوید: اگر کرونا گرفته باشیم که دیگر خطری تهدیدمان نمی کند و اگر نه هم که عاقبت می گیریم و راحت می شویم!

وی در مورد ناقل بودن و سرایت بیماری به دیگران هم اظهار می کند: هر فردی خود باید از خود در برابر این بیماری مراقبت کند و همه را ناقل بداند پس حتی اگر ناقل بدون علامت هم باشیم وظیفه ای برای مراقبت از دیگران نداریم!

عامل اصلی ساده‌انگاری

یکی از افرادی که در باغ ایلخانی بابا امان بجنورد اتراق کرده است، می گوید: زمانی که بوستان ها باز شده اند، ترددها آزاد است و هیچ سختگیری هم وجود ندارد و فقط هشدار پشت هشدار داده می شود نباید انتظار داشته باشیم مردم در خانه بمانند.

رسول کریمی می افزاید: تا وقتی که پارک ها بسته بود و ممنوعیت تردد وجود داشت و اداره ها و مشاغل باز نشده بود، مردم هم در خانه می ماندند اما زمانی که خود مدیران مشاغل را باز و حتی صنوفی مانند آرایشگاه ها و باشگاههای ورزشی را، که خطر ابتلا در آنها دوچندان است، مجاز به فعالیت کرده اند، از مردم چه انتظاری دارند؟

وی از این یک بام و دو هوای مسوولان گله کرده و می گوید: گویا برای فردی که مدتهاست غذا نخورده و گرسنه است سفره ای باز کنند و بگویند باز هم مدتی صبر کن و مشخص است که این فرد اگر فرصتی گیر بیاورد ناخنکی به غذا می زند.

وی خاطرنشان می کند: در انتهای اسفندماه پارسال و فروردین امسال قرنطینه های خانگی رعایت می شد اما با چراغ سبز دولت، آغاز به کار ادارات و بازگشایی ها، شلوغی خیابان ها و ترددها افزایش یافت که نشان دهنده بی اعتنایی مردم به هشدارهاست.

وی می گوید: با این وضعیت و با توجه به در حاشیه ماندن مدیران، اطمینان دارم که پس از ماه رمضان هم تالارهای پذیرایی باز و هم مراسم عروسی و عزا برپا می شود و همین امر خود به شیوع مجدد کرونا دامن خواهد زد.  

فاصله با فاصله‌گذاری هوشمند

یک جامعه شناس با بیان اینکه فاصله گذاری هوشمند دردی از جامعه کرونازده دوا نکرده است، می گوید: هنگامی رعایت پروتکل های بهداشتی ثمربخش است که مدیران و مسوولان هم اراده کنند تا مردم در خانه بمانند، اما بازگشایی بوستان ها و لغو ممنوعیت تردد بین شهرها موجب ریختن ترس مردم از کرونا شده است.

دکتر فروغ روانبخش می افزاید: طرح فاصله گذاری اجتماعی طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرحی است که با هدف قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا اجرا شد و هدف از آن صیانت از سلامت مردم، با رویکرد کاهش تماس‌ها، عدم برگزاری اجتماعات و حذف ترددهای غیر ضروری است.

وی می گوید: در این طرح ممنوعیت تردد هم اجرا می شد به طوری که فقط افراد بومی هر شهر مجاز به ورود به آن شهر بودند و ورود افراد غیرساکن ممنوع بود.

وی خاطرنشان کرد: براساس این طرح مدارس و دانشگاه‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها، استخرها و تفرجگاه‌ها که محل تجمع افراد هستند و اصناف نیز در قالب گروه بندی سه گانه تعطیل شدند و از دیگر سو ادارات دولتی نیز حداکثر با یک سوم نیروی خود و به صورت نوبت بندی خدمت رسانی می کردند و برگزاری هرگونه مراسم رسمی و غیررسمی که موجب تجمع افراد شود، ممنوع شد.

وی خاطرنشان کرد: عادی سازی شرایط از آخر فروردین، ترس مردم را از کرونا ریخت و زمانی که فاصله گذاری اجتماعی جای خود را به طرح فاصله گذاری هوشمند داد، بسیاری از محدودیت‌ها برداشته شد.

روانبخش می افزاید: تعطیلات نوروزی سبب کاهش مبتلایان به این ویروس شده بود اما اجرای فاصله گذاری هوشمند، رشته ها را پنبه کرد و خطر بحرانی شدن روزهای کرونایی دوباره ایجاد شد.

مردم به هوش باشید

یک متخصص بیماری های عفونی: مردم گمان نکنند که با یک بار بیمار شدن توسط این ویروس، خطر ابتلای دوباره به آن وجود ندارد

یک پزشک متخصص عفونی نیز به مردم هشدار می دهد: نباید گمان کنیم کرونا تمام شده است در حالی که هنوز این ویروس وجود دارد و قربانی می گیرد.

دکتر امیر فخاریان، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی از مردم و رفت و آمدهای این افراد به بیرون شهر و بوستان ها را نگران کننده خوانده و می گوید: مردم هشدارها را جدی بگیرند و با توجه به اینکه مطالعات ما در مورد این ویروس هنوز کامل نیست و حتی ممکن است تبعات درگیری با این ویروس سال ها در بدن بماند، لازم است به شدت پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد.

وی تاکید می کند: مردم گمان نکنند که با یک بار ابتلا به این بیماری، خطر ابتلای دوباره وجود ندارد و حال آنکه ممکن است همه افراد حتی آنهایی که به شدت درگیر بیماری بوده اند نیز مجدد گرفتار آن و مبتلا شوند و پادتنی که در بدن تولید می شود موید این نیست که دوباره این بیماری بروز و ظهور نکند.

وی با بیان اینکه تنها راه مصون ماندن از این بیماری و کاهش تلفات آن ماندن در خانه است، می گوید: با توجه به این امر باید تمام رفت و آمدها را محدود کنیم و فقط برای رفتن به سر کار و خرید ضروریات زندگی از منزل خارج شویم و البته حتی همان خریدها هم باید حتی المقدور اینترنتی باشد.

وقتی که هشدار کافی نیست

با همه توصیه ها و هشدارها و با همه بی توجهی مردم، هم چنان این سوال مطرح است که چرا مسوولان فقط به هشدار بسنده می کنند و چرا جدی تر به این مقوله وارد نمی شوند تا مردم این بیماری را بیشتر جدی بگیرند و فراموش نکنند که کرونا خطرناک تر از آن است که گفته می شود.

در هر حال افزایش حضور مردم در بوستانها و تفرجگاهای خارج از شهر،  حتی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی را هم نگران کرده است به طوری که او می گوید: تجمع مردم در بوستان‌های بش قارداش و باباامان شهرستان بجنورد نگران کننده است و این وضعیت موجب افزایش شیوع ویروس کرونا می‌شود.

دکتر سیداحمد هاشمی با بیان اینکه این روزها شاهد رفت و آمدهای خانوادگی، طبیعت گردی و حضور در بوستان ها هستیم، می افزاید: برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند، کرونا به پایان رسیده است، در حالی  که هنوز جامعه درگیر مبارزه با آن است.

تجمع مردم در بوستان‌های بش قارداش و باباامان شهرستان بجنورد نگران کننده است و این وضعیت موجب افزایش شیوع ویروس کرونا می‌شود.

وی خاطرنشان می کند: خوشبختانه بسیاری از مردم نیز به این مسایل توجه می کنند اما در این بین عده ای نسبت به رعایت توصیه های بهداشتی بی توجه هستند و بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی تجمع می کنند در حالی که برای شکستن چرخه ویروس همه با هم باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم و در تجمع ها از ماسک استفاده و فاصله حداقل ۱.۵ تا ۲ متری را رعایت کنیم.

استان خراسان شمالی که در ابتدای شیوع کرونا در کشور تا مدت ها جزو استانهای سفید بود، در آخرین ارزیابی های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از استان های قرمز کرونایی اعلام شده است.

شمار مبتلایان به کرونا در خراسان شمالی در هفته اخیر روندی افزایشی به خود گرفته که به گفته مسوولان بهداشتی اگر بخواهد به سمت نزولی شدن آمار مبتلایان پیش برود چاره ای جز رعایت پروتکل های وزارت بهداشت، همکاری همه جانبه مردم، پرهیز از تشکیل تجمعات و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به خصوص در فعالان صنفی وجود ندارد.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.