تهران- ایرنا- رییس بسیج اساتید کشور گفت: مساعدت رفاهی به محرومان نوعی انحراف از فلسفه سرمایه‌داری آزاد و لیبرال آمریکا محسوب می‌شود، درحالی‌که حفظ کرامت مستضعفین جزو فلسفه انقلاب اسلامی و عدول از آن نقض قانون اساسی است.

مجتبی زارعی امروز - دوشنبه -در آیین اهدای کمک جمع‌آوری‌شده از رزمایش همدلی و کمک به کسب‌وکارهای کوچک خانگی کمیته امداد امام خمینی (ره) آسیب دیده از کرونا افزود: سیاست‌های اقتصادی در مرکزیت سیاسی لیبرال دموکراسی آمریکا از سال‌های ۱۹۲۹ تاکنون در حمایت از شهروندان کم‌درآمد و مستضعف با ابهامات ایدئولوژیکی همراه با تناقض‌های جدی همراه بوده است.

وی  خاطرنشان کرد: بر اساس نظریه آدام اسمیت(فیلسوف اخلاق گرای اسکاتلندی و پدر علم اقتصاد مدرن) بنا بود سرمایه‌داری در اخلاق اجتماعی و اقتصادی بازار نجات بخش باشد و با دست‌های پنهان خود مابین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند اما بحران‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۲ دولت‌های وقت آمریکا را به این نقطه سوق داد که سرمایه‌داری اگر برای حل بحران انباشت سرمایه ورود نکند به بحران مشروعیت دموکراتیک خواهد رسید.

عضو گروه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد:‌ دولت آمریکا برای عبور از بحران وارد عمل شد اما استمرار سیاست دولت رفاهی و مداخله برای بهبود اوضاع مردم نتوانست تا بیشتر از اواسط دهه ۱۹۷۰ ادامه یابد و دوباره منجر به ظهور اقتصادی نئولیبرال‌ها شد( نئولیبرال‌ لفظیست که کاربرد و تعریف آن در طول زمان تغییر یافت در وهله نخست نظریه‌ای در مورد شیوه‌هایی در اقتصاد سیاسی است اما از آغاز قرن بیستم با معانی متفاوت بیان می‌شود). 

وی ادامه داد: نئولیبرالیسم اقتصادی، سیاست دولت رفاهی را برنتابید و آن را  انحراف از لیبرالیسم(لیبرالیسم بر حقوق افراد و برابری فرصت تأکید دارد)  و نوعی لغزش در دامن سوسیالیسم(جامعه‌ای که در آن تمامی قشرهای اجتماع سهمی برابر در سود همگانی داشته‌باشند) به شمار آورد. درواقع میلتون فریدمن(اقتصاددان، آماردان و نویسنده آمریکایی) و هم‌قطارانش با طرح سیاست‌های تندروانه نئولیبرالیسم اقتصادی، دوباره سبب رشد فزاینده اخلاق سرمایه دارانه شدند  و  زمینه‌های حرص و طمع بیشتر را در شرکت‌های بزرگ فراهم کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که این وضعیت از بحران وال‌استریت تاکنون با شدت ادامه داشته، اظهار داشت: سیاست‌های آدام اسمیت، کینز و فریدمن، هایک و رابرت نوزیک نتوانست چاره‌ساز دردهای مردم ایالات آمریکا و غرب شوند و نسبت یک درصد به ۹۹ درصد را برعکس کنند یا به تعادل برسانند. زیرا ایدئولوژی لیبرال و فلسفه اجتماعی غرب در ذات خود برای رسیدگی به توده‌ی مردم عقیم است.

زارعی ادامه داد: سرمایه‌داری آمریکایی با در نظر گرفتن هردو سیاست‌ اقتصاد لیبرالی کلاسیک و نئولیبرال به بن‌بست رسیده و حالا هر بار که بخواهد برای حل بحران مشروعیت به داد قشر مستضعف و یا محرومین، کهنسالان، رنگین پوستان و طبقه‌ی نابرخوردار برسد، باید از مبانی لیبرالیسم عدول کرده و به سوسیالیسم تن دهد امّا این عدول ها نیز دیگر نمی‌تواند ادامه یابد. زیرا منافع کارگزاران دولت‌های لیبرال با شرکت‌های خصوصی بزرگ پیوند خورده و دولت در واقع خود یک شرکت سهامی از سرمایه داران بزرگ است.

وی با بیان اینکه فاجعه انسانی در آمریکا در دوران پساکرونایی حاکی ازوضع رقت‌بار نظری و ایدئولوژیک دارد، گفت: به این دلایل توده‌ مردم دیگر به دولت فدرال برای کمک و عدالت باور ندارند. کرونا و ناتوانی حکمرانی دولت فدرال آمریکا کاری کرد که دیگر ایران هراسی و اسلام ترسی چاره ساز نباشد و فدرال ترسی جای دیگر اضطراب‌های جعلی را خواهد گرفت.

رییس بسیج اساتید کشور با بیان اینکه در ایران شرایط برعکس آمریکا است، افزود:  اساس انقلاب اسلامی نه بر سرمایه‌داری و نه بر سوسیالیسم که بر کرامت انسانی و تامین عدالت و قسط  استوار است. به عنوان نمونه تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) نه یک تاکتیک و سیاست مقطعی بلکه  اصلی ذاتی و حاکمیتی است. اگر در غرب کمک به اقشار محروم نوعی انحراف ایدئولوژیک به‌حساب آمده و می‌آید در ایران محرومین، کوخ‌نشینان و مستضعفین اساس و ذات انقلاب اسلامی هستند.

در ادامه این نشست با حضور مرتضی بختیاری رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) تفاهم نامه همکاری کمیته امداد با سازمان بسیج اساتید کشور امضا شد.