بندرعباس- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان پیش بینی کرد: امسال بیش از ۱۶ هزار تن محصول انبه از باغ های استان برداشت شود که نسبت به سال قبل تفاوت حاصل نشده است.

مسعود گرگیج روز جمعه در گفت و گو با ایرنا وسعت باغ های انبه در هرمزگان را حدود ۲۹۰۰ هکتار اعلام کرد و ادامه داد: برداشت انبه نارس از سطح ۲ هزار و ۸۷۰ هکتار از باغ‌های انبه این استان از روزهای گذشته آغاز شده و اواسط خردادماه پایان می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ درصد از محصول انبه که به صورت نارس برداشت می شود در بازارهای داخلی هرمزگان و استان های فارس، اصفهان، کرمان و تهران عرضه می شود و مابقی نیز در صنایع تبدیلی و فرآوری مصرف می گردد.

گرگیج اظهار داشت: طعم، رنگ و سالم بودن میوه درختان انبه هرمزگان باعث شده که متقاضیان زیادی داشته باشد و بندرعباس، میناب و رودان به عنوان مهم‌ترین مناطقی هستند که بیشترین باغ‌های انبه استان هرمزگان در آنها قرار دارند.

انبه میوه گرمسیری است و سرشار از ویتامین‌های آ-بی و سی، کربوهیدرات‌ها، اسیدهای چرب، پروتئین‌ها، اسیدهای عالی و مواد معدنی است.

چوب درخت انبه در ساخت وسایل چوبی، مغز هسته آن درتهیه صابون و پوست درخت انبه در صنعت چرم سازی کاربرد دارد.

این میوه شیرین و خوش طعم از جمله پرمصرف‌ترین میوه‌ها در جهان است و رویش آن مختص مناطق گرمسیری بوده و قدمت آن به بیش از چهار هزار سال پیش برمی گردد و مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

یکی از خاستگاه‌های اصلی این میوه گرمسیری استان هرمزگان در جنوب ایران به واسطه شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب این منطقه است و بیشترین سطح زیرکشت انبه در ایران به این استان اختصاص دارد.

زمان برداشت میوه رسیده از باغ‌های انبه استان هرمزگان با توجه به موقعیت جغرافیایی، تیرماه تا نیمه شهریورماه است.