از این دست معلمان کم نداریم، آموزگارانی که در سالهای فعالیت، هیچگاه وظیفه خود را تنها به تدریس کتابهای درسی خلاصه نکردند، آنها علاوه بر آموزش، پرورش روحی آینده سازان کشور را نیز مدنظر داشته و حتی در مواردی هم دیده شده که در شرایط بحرانی برای نجات دانش آموزان جان خود را نیز به خطر انداختهاند.
پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس از همان روزهای ابتدایی شمار زیادی از معلمان نه تنها اجازه ندادند که آموزش ها تعطیل شود بلکه با علاقهمندی بیشتری در میدان حضور یافتند و اوقات زیادی را برای آموزش دانش آموزان صرف کردند. البته این بار همراهی این معلمان تنها به صرف وقت محدود نشد؛ چرا که در این شرایط بحرانی نیازمندی دانش آموزان بسیار بیش از پیش بود.
در شرایط کنونی که قرار است آموزش ها به صورت مجازی به دانش آموزان ارائه شود، دغدغه های دیگری برای معلمان و آموزش فرزندان دوم آنها ایجاد شد، چراکه بسیاری از دانش آموزان از امکاناتی مانند اینترنت، وسایل هوشمند ارتباطی و شرایط لازم برای بهره گیری از آموزش از راه دور بی بهره بودند. همچنین بسیاری از دانش آموزان با شرایط ویژه مانند نابینایان و ناشنوایان نیاز به حضور معلم برای یادگیری مباحث درسی داشتند.
بنابراین در اقصی نقاط کشور بسیار دیده می شود که در این روزها معلمان با کمک های مالی و حضور فیزیکی خود باز هم به یاری دانش آموزان شتافتند؛ در این روزها فداکاری بسیاری از معلمان زبان زد مردم شده است. معلمانی که کیلومترها راه را برای رساندن بسته های آموزشی به دانش آموزان طی کرده اند یا معلمانی که در شرایط بستری در بیمارستان، دست از تدریس نمی کشند.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۲ اردیبهشت ماه در پیامی با تبریک روز معلم به همه معلمان در مدارس، دانشگاه ها و حوزههای علمیه، کار بزرگ و جهاد معلمان را شکوفاسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان در مسیر ارزشهای انقلابی و اسلامی دانستند و گفتند که نسل جوانی که در این مسیر پرورش مییابد ثروتی آنچنان انبوه است که هیچ پدیده ارزشمند دیگری با آن برابری نمیکند.
همچنین وزیر آموزش و پروش در نامهای از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته بزرگداشت مقام معلم تشکر و قدردانی کرد و گفت: معلمان شریف و وظیفهشناس کشور در شرایط سخت شیوع کرونا ضمن تداوم آموزش و یادگیری، شریک غم و شادی مردم بودند و جلوههای زیبایی از ایثار و گذشت را به نمایش گذاشتند.
حاجی میرزایی در بخشی از نامه تشکر خود به رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت: معلمان و مربیان کشور در هفته بزرگداشت مقام معلم امسال به دلیل رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، از فیض دیدار و بهرهمندی از رهنمودهای عالمانه حضرتعالی محروم شدهاند اما پیام ارزشمند و با طراوت معظم له، جانی تازه و انگیزهای مضاعف در کالبد تعلیم و تربیت دمیده است.
وی همچنین تاکید کرد: آموزش و پرورش افتخار دارد که در مسیر فتح قلههای دانش، بینش و مهارت، به رسالت خود در تکوین و تعالی هویت نسل جدید برای پایهگذاری تمدن نوین اسلامی، به اسنادی همچون سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پایبند است و از همه ظرفیتهای خود برای تحقق آنها بهره میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش در بخشی دیگر از این نامه خاطرنشان کرد: امروز تقویت شأن و شخصیت معلم، زمینهسازی برای حفظ و بهبود انگیزه و ارتقای دانش و صلاحیتهای حرفهای و شغلی او و تحکیم رابطه با نهاد حوزه علمیه و دانشگاه نقش بسزایی در ایفای این نقش تاریخساز دارد.
معلمان جهادگران حوزه آموزش هستند
بدون تردید معلمان و اساتید مسئولیت پذیر به عنوان متولیان اصلی آموزش و تعلیم در کشور، نقش اساسی در پیشرفت این بخش مهم و سرنوشتساز دارند و همواره مورد توجه بوده اند.
همواره روایت های بسیاری از فداکاری معلمان شنیده شده و این بار نیز در شرایط حساس و بحرانی شیوع کرونا معلمان و اساتید با همت خود درس و مشق را به خانه های دانش آموزان بردند.
سید جواد حسینی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: کرونا یک موضوع بحرانی و اضطراری بود که طولانی ترین دوره تعطیلی مدارس را رقم زد.
وی افزود: در این شرایط حفظ سلامت دانش آموزان و مردم اولویت اصلی برای کشور بود، به همین منظور تمام تلاش صورت گرفت که بین سلامت، روابط اجتماعی و آموزش تعادل برقرار شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حفظ سلامت اولویت اصلی جامعه است، اولین اقدام دولت این بود که از تجمعات مشکل زا جلوگیری کند؛ بنابراین مدارس نیز به همین منظور تعطیل شدند.
به گفته حسینی، نظام تعلیم و تربیت از روز اول این شعار را مد نظر قرار داد که هرچند برای حفظ سلامت دانش آموزان مدرسه ها تعطیل است اما آموزش تعطیل نیست. آموزش در ایام تعطیلی مدارس به طرق مختلف مانند ایجاد تلویزیون آموزشی و شبکه مجازی استمرار داشت.
وی یادآورشد: معلمان هم در این روزهای شیوع ویروس کرونا در جبهه نظام آموزشی دست به کار شدند و با روش های مختلف کار را تعطیل نکردند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به ایجاد شبکه شاد برای آموزش دانش آموزان اشاره کرد و گفت: معلمان در شبکه شاد با پروژه ای بزرگ وارد عرصه شدند، همچنین در مناطقی که دانش آموزان به اینترنت دسترسی نداشتند و به واسطه تلفن و طی کردن کیلومترها راه به منازل دانش آموزان رسالت خود را انجام دادند.
حسینی ادامه داد: در همین روزها با تلاش بی وقفه معلمان ۳۰۰ ساعت آموزش در بستر فضای مجازی در حوزه دانش آموزان استثنایی رقم خورد و همچنین پایگاه های آموزش مجازی در هفت استان کشور در حوزه آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شد.
وی عنوان کرد: معلمان و مراکز مشاوره در این روزها ارتباط خود را با دانش آموزان و خانواده ها قطع نکردند و رسالت خود را به عنوان جهادگران حوزه آموزش به انجام رساندند.