تهران - ایرنا - سرپرست دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: خدمات ۲۲ گانه‌ای در مراکز مثبت زندگی از جمله تشکیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجی‌های محلی، شناسایی داوطلبان و خیرین، آگاه‌سازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری ارائه می‌شود.

کاظم نظم ده روز چهارشنبه افزود: امیدواریم با تاسیس این مراکز یک پازل به پازل های تکمیلی سازمان خدمات بهزیستی اضافه شود و در نهایت رضایتمندی گروه های هدف ما، کاهش هزینه ها و رضایتمندی مردم و کارکنان ارائه دهنده خدمات را ایجاد کند.

وی درباره تاسیس مراکز مثبت زندگی ادامه داد: در ارتباط با نگاه مدیریت عملکردی به مراکز مثبت زندگی یا مراکز ارائه خدمات بهزیستی، این مراکز تا چند وقت دیگر شروع به کار می کند.

سرپرست دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: بهزیستی بیش از ۴۰ سال فعالیت می کند و از سویی متولی ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه محسوب می شود و خدمات ارزشمندی را در این ۴۰ سال به جامعه ارائه داده اما لازم است به آن فعالیت های خوب، فعالیت هایی اضافه شود که بتواند جوابگوی نیاز مردم در حال حاضر باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه گروه های هدف بهزیستی در حوزه توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری دارای شرایط و ویژگی های جسمی و روحی روانی خاص هستند، بنابراین در ساده سازی فرآیندها و همچنین دسترسی آنها باید اقداماتی اساسی را انجام بدهیم.
نظم ده یادآور شد: سازمان بهزیستی جزو سازمان هایی محسوب می شود که دارای قوانین و اسناد بالادستی مناسبی است. برای توسعه فعالیت ها از بحث تاسیس و بهره برداری از مراکز مثبت زندگی را دارد.

وی گفت: در مدیریت عملکرد تاکید بر نظارت و شفاف سازی است. مراکز مثبت زندگی به گونه ای طراحی شده اند که خدمات به شکل الکترونیکی انجام می شود. 
نظم ده ادامه داد: این خدمات الکترونیکی شفافیت را به شکل چشمگیری نسبت به ارائه خدمات به شکل فیزیکی ارتقا می دهد. یکی دیگر از اهداف اساسی این مراکز افزایش دسترسی گروه های هدف به خدمات سازمان است. 

سرپرست دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: خوشبختانه یکی از ویژگی های این مراکز افزایش و تسهیل گروه های هدف است. از سویی کاهش ترددهای غیرضروری مخصوصا در کلانشهرها به ویژه برای افراد عادی جامعه زحمات و مشکلات زیادی ایجاد می کند و هزینه های زیادی به روی دوش سیستم های دولتی می گذارد. این مدل خدمات در مراکز مثبت زندگی به شکل چشمگیری ترددها را کاهش می دهد و به نوعی منابع موجود را بهینه استفاده می کند.
نظم ده افزود: هنگامیکه سازمان ها، خدمات آی تی و مبتنی بر خدمات الکترونیک دارند و امکان توسعه دولت الکترونیک وجود دارد ایستادن در مدل خدمات های تاریخ مصرف گذشته و سنتی به شکل فیزیکی اشتباه بزرگی است. این اوضاع به معنای واقعی پرت منابع است. 
سرپرست دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: یکی دیگر از اهداف مراکز مثبت زندگی، افزایش رضایتمندی مردم است. واقعیت این است که یکی از بهترین ارزیاب ها در ارائه خدمات سازمان خود مردم و گروه های هدف هستند. یکی از مشکلاتی که امروز گروه های هدف ما در ارتباط با خدمات سازمان بهزیستی مطرح می کنند عدم دسترسی یا شفاف نبودن فرآیند خدمات است که در این مراکز مثبت زندگی این موانع به شکل چشمگیری برداشته می شود. 
وی حذف فرآیندهای موازی کاری را از مزایای مراکز مثبت زندگی عنوان کرد و گفت: در این مراکز هزینه ها به شکل چشمگیری کاهش می یابد و ازشبکه های موجود در جامعه مانند نهادهای غیردولتی بهره می برد و تصدی گری را از دولت به حداقل می رسانند.