مشهد- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری مشهد گفت: پس از شیوع ویروس بیماری همه‌گیر کرونا و زیان کسب و کارها تاکنون ۳۴ هزار نفر در این شهرستان درخواست دریافت بیمه بیکاری کرده‌اند.

شکوه میرشاهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۳ درصد از متقاضیان بیمه بیکاری در این شهرستان قرارداد کاری دائم و ۷۸ درصد نیز قرارداد موقت داشته اند.
وی ادامه داد: مقرر شده است پرداخت حق بیمه  و هزینه قبوض برق و گاز واحدهای اقتصادی آسیب دیده از کرونا شامل ۱۳ رسته شغلی استمهال شود.  
معاون فرماندار مشهد گفت: همچنین دولت به ازای هر نیروی کار، تسهیلات ۱۶۰ میلیون ریالی به بنگاه ها و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اختصاص داده است که البته این اقدام مشروط به عدم اخراج نیروی کار مورد نظر است.
میرشاهی افزود: مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها، مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مراکز بوم‌گردی و نظایر آن، فعالیتهای مرتب با حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری  اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی و همچنین حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری از جمله رسته های شغلی آسیب دیده از کرونا محسوب می شوند.
میرشاهی ادامه داد: دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی، واحدهای تولید و توزیع پوشاک و همچنین تولید کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای و بخشهای مربوط به تولید، توزیع و فروش صنایع دستی نیز جز ۱۳ رسته شغلی آسیب دیده از کرونا هستند.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری مشهد گفت: مؤسسات خصوصی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حوزه‌های درمانی و تشخیصی اعم از آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعالیت داشته اند و آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و گرمابه ها نیز مشمول دریافت تسهیلات برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا می شوند.

میرشاهی افزود: ۵۹.۵ درصد از واحدهای اقتصادی شهرستان مشهد در بخش خدمات، ۳۶ درصد در بخش صنعت و ۴.۵ درصد در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

وی شمار واحدهای صنعتی و معدنی فعال در این شهرستان را نیز چهار هزار و ۴۳۸ واحد ذکر و بیان کرد: سه هزار و ۷۵۹ واحد از این تعداد در بخش صنعت، ۵۱۰ واحد در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی و ۱۶۹ واحد نیز در بخش معدن فعالیت دارند.

بالغ بر ۱۰۰ هزار واحد صنفی در شهرستان مشهد دارای پروانه فعالیت هستند.

بر اساس اعلام اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی پس از آغاز بحران کرونا ۴۷ هزار نفر در این استان با ثبت‌نام در "سامانه کارا" متقاضی دریافت بیمه بیکاری شده‌اند. 

درخواست ۱۵ هزار نفر از متقاضیان بیمه بیکاری در خراسان رضوی به سازمان تامین اجتماعی منعکس شده است. 

۵۵ درصد واحدهای صنعتی، کشاورزی و معدنی استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی در محدوده شهرستان ۳.۵ میلیون نفری مشهد استقرار دارند.