کرمانشاه- ایرنا- کارشناس ارشد ارتباطات گفت: با وجود اینکه روابط عمومی‌ها نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در هر دستگاهی دارند اما به نظر می‌رسد هنوز نتوانسته‌اند آن جایگاه لازم را پیدا کنند.

کوروش محرابی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هرچند در سال های اخیر نقش روابط عمومی ها در بسیاری ادارات و دستگاه ها پررنگ تر از قبل شده و بیشتر به جایگاه آنها بها داده می شود اما به نظر می رسد هنوز با شرایط آرمانی به منظور استفاده از دانش روابط عمومی برای پیشبرد اهداف و برنامه ها فاصله داریم.

وی یادآوری کرد: در ساختار جدید اداری، روابط عمومی پیشبرنده و انسجام دهنده کار دستگاه ها می تواند باشد و با ارایه نظرات کارشناسانه در حوزه های مختلف زمینه را برای تحقق اهداف و برنامه ها فراهم کند.

محرابی گفت: از سوی دیگر روابط عمومی ها می توانند بیان کننده مشکلات، معایب و در عین حال یک کارشناس مجرب برای رفع آنها باشند که نظرات مشاوره ای آنها مدیر مجموعه را در شناخت راه های برون رفت از مشکلات یاری کند.

این کارشناس ارشد ارتباطات گفت: نقش و جایگاه روابط عمومی ها در دستگاه های مختلف از نظر علمی تعریف شده اما هنوز در ادارات مختلف آنچنان به آن پرداخته نشده است.

وی همچنین با مهم ارزیابی کردن تعامل رسانه ها و روابط عمومی ها گفت: آنها باید در ارتباط دوسویه و متقابل باشند نه اینکه روبروی هم قرار گرفته و در حالی که اهداف مشترکی دنبال می کنند ادبیات مشترکی برای بیان آن نداشته باشند.

محرابی وجود این دیدگاه از سوی روابط عمومی ها که رسانه باید در اختیار من باشد و بدون هیچ نقد و تحلیلی فقط از سازمان و اداره آنها تعریف و تمجید کند را پذیرفتنی ندانست و گفت: همچنین نباید رسانه ها را به چشم یک مزاحم نگاه کرد بلکه می توان از وجود آنها به عنوان پلی ارتباطی با مردم به منظور اطلاع رسانی اقدامات صورت گرفته استفاده کرد.

مسوول سابق روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: روابط عمومی ها باید از طریق رسانه ها، مشکلات مردم که به سازمان و اداره آنها مرتبط است را به اطلاع مدیران رسانده و برای رفع آنها چاره جویی و سپس نتیجه اقدامات صورت گرفته را نیز اطلاع رسانی کنند.

وی فراهم کردن خوراک خبری لازم برای رسانه ها از مجموعه اقدامات صورت گرفته و در دست اجرا را نیز از دیگر وظایف روابط عمومی ها برشمرد و گفت: آنها باید قانون رسانه را مطالعه کنند که در مواجه با اهالی آن دچار مشکل نشوند.

محرابی تصریح کرد: شکایاتی که هراز گاهی از رسانه ها توسط برخی مدیران صورت می گیرد نتیجه همین کم اطلاعی مسوولان روابط عمومی دستگاه ها از چارچوب وظایف و اختیارات رسانه ها است.

این کارشناس ارشد ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: یک روابط عمومی خوب سازمان بسته خود را به اتاقی شیشه ای تبدیل می کند که همه کارها در آن شفاف و پیش چشمان مردم که نمایندگان آنها خبرنگاران و اصحاب رسانه هستند قرار دارد.

وی گفت: روابط عمومی ها باید به اصحاب رسانه ها پاسخگو و متوجه باشند مطالبه گری آنها برای مردم و در راستای رفع مشکلات آنها و بهبود وضعیت جامعه است.

محرابی در پایان بر تقویت سواد رسانه ای روابط عمومی ها نیز تاکید کرد و گفت: زمانی که آنها از دانش لازم در این حوزه برخوردار باشند جلوی بسیاری از چالش ها گرفته و کار اطلاع رسانی با شیوه ای بهتر انجام می شود.