تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

سنندج - ایرنا - روابط عمومی‌ها اتاق‌های شیشه‌ای سازمان‌ها و ادارات هستند که با دیدی وسیع نظاره‌گر همه اتفاقات و رویدادهای درون و برون سازمانی بوده و علیرغم تمام کاستی‌ها و مشکلاتی که پیشرو دارند در راستای نشان دادن و انعکاس خدمات ارائه شده به زیباترین شیوه ممکن عمل می‌کنند.

روابط عمومی در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۲۷ توسط سازمان برنامه، ثبت و نخستین روابط عمومی هم در شرکت نفت ایجاد شد و حال که ۷۲ سال از این زمان می‌گذرد این جایگاه برای بسیاری از مدیران به عنوان مشاوری امین شناخته شده ولی هنوز در برخی از سازمان‌ها نقش سخنگو بودن روابط عمومی‌ها پذیرفته نشده است.

موفقیت روابط عمومی در هر سازمان و ارگانی علاوه بر توانمندی مسوول روابط عمومی به مدیر سازمان بر می‌گردد که تا چه اندازه به جایگاه این پست واقف است و از آن در راستای پیشبرد اهداف سازمان متبوع استفاده می‌کند.

بهبود وضعیت روابط عمومی‌ها در دولت تدبیر و امید به ویژه دولت دوازدهم بیانگر اهمیت قائل شدن دولتمردان برای این جایگاه است و این مهم باعث حضور افراد توانمند با تحصیلات تکمیلی مرتبط در پست روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی شده است.

تاثیرگذاری وجود افراد متخصص و با انگیزه در روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی بویژه دستگاه‌های خدمت رسان در زمان بحران‌ها خود را نشان می‌دهد و در بحران اخیر شیوع ویروس کرونا این مهم به خوبی نمایان شد.

هرچند در اوایل شیوع این بیماری به دلیل ناشناخته بودن آن نه تنها روابط عمومی‌ها بلکه مدیران هم با مشکلاتی مواجه شدند ولی بتدریج که آگاهی از این ویروس بیشتر شد نحوه عملکرد هم در این حوزه بهبود پیدا کرد و مسوولان روابط عمومی به خوبی پای کار آمدند و در اطلاع رسانی‌ها یاور رسانه‌های مختلف شدند.

مسوولان روابط عمومی‌ها باید با شایعات برعلیه خدمات دولت مقابله کنند 

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کردستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مهمترین رسالت روابط عمومی‌ها بویژه در شرایط کنونی درگیر شدن کشور با کرونا را اطلاع‌رسانی صحیح و سریع به مردم دانست و اظهار داشت: اگر شایعات و هجمه‌هایی بر علیه خدمات ارائه شده دولت وجود دارد مسوولان روابط عمومی‌ها با تدبیر لازم و انعکاس دقیق اطلاعات و کارهای انجام شده باید به خنثی کردن این شایعات بپردازند.

شهریار یاسینی افزود: اتاق رسانه‌ای مبارزه با کرونا به دستور استاندار کردستان از همان اوایل شیوع این بیماری در استان تشکیل شد و اعضای این اتاق تمام اخبار و اطلاعات مربوطه را در این مدت رصد کرده و به اطلاع عموم رساندند.

وی اضافه کرد: اوایل شیوع این بیماری شایعاتی در خصوص نادرست بودن آمار مبتلایان منتشر می‌شد که با تدابیر اندیشیده شده در این اتاق توانستیم از گسترش چنین شایعاتی جلوگیری کنیم.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کردستان افزود: حال احساس امنیت و آرامش در خصوص صداقت آمار دولت و دانشگاه علوم پزشکی در بین مردم ایجاد شده به گونه‌ای که آنها همواره از منابع رسمی این اطلاعات را دریافت و دنبال می‌کنند.

یاسینی گفت: مسوولان روابط عمومی‌ها وظیفه دارند مشکلات و کاستی‌های جامعه را به مدیران خود منعکس کنند و در بیرون از مجموعه اداری هم حافظ منافع سازمان باشند و اگر شایعاتی و مواردی در خصوص سازمان وجود دارد از آن دفاع کند.

وی با اشاره به اینکه برخی گلایه‌هایی از اینکه جایگاه روابط عمومی‌ها هنوز در برخی ادارت شناخته شده نیست وجود دارد، افزود: خوشبختانه طی چند سال اخیر بسیاری از مدیران استان به تاسی از بهمن مرادنیا استاندار کردستان که ارزش والایی برای روابط عمومی قائل است، بدنبال ارتقای جایگاه روابط عمومی‌های خود هستند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کردستان یادآور شد: مسوولان روابط عمومی در بسیاری از ادارات استان در شوراهای تصمیم‌گیری حضور دارند و اظهار نظر می‌کنند.

رییس شورای روابط عمومی های استان کردستان با اشاره به وجود ۱۲۰ دستگاه اجرایی در استان تاکید کرد: در حال حاضر تعداد انگشت شماری از مدیران استان به جایگاه روابط عمومی واقف نیستند.

وی یکی از برنامه‌های روابط عمومی استانداری کردستان را برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان روابط عمومی‌های ادارات و سازمان‌های مختلف در استان اعلام کرد و گفت: بدلیل شیوع ویروس کرونا این برنامه اجرایی نشد ولی بدنبال برگزار کردن آن به محض بهبود شرایط موجود هستیم.

 مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کردستان با اشاره به اینکه ۲۷ اردیبهشت روزجهانی روابط عمومی و ارتباطات است، افزود: در کشور ما از از این روز تا دوم خرداد به عنوان هفته روابط عمومی تعیین شده که این نشان از اهمیت و ارزش قائل شدن برای این جایگاه توسط دولت است.

یاسینی یادآور شد: نامه‌ای از سوی استاندار کردستان به همه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان ارسال می‌شود که در طول این هفته از کارکنان روابط‌ عمومی ادارات خود تجلیل کنند.

وی اظهار داشت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم مراسمی با حضور روابط عمومی‌های فعال حوزه اطلاع رسانی کرونا برگزار و در آن از ۱۰ روابط عمومی برتر استان تجلیل می‌شوند.

موفقیت هر سازمانی در گرو داشتن روابط عمومی توانمند است

مسوول روابط عمومی جهاد دانشگاهی کردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کلمه ترکیبی روابط عمومی  تمام  جامعه را در برمی‌گیرد، گفت: این حوزه در راستای ارتباط جمعی و برنامه‌ریزی و مشاوره‌های عمومی فعالیت دارد.

فرشید اردلان اضافه کرد: در عصر تکنولوژی و دنیای چند رسانه‌ای نقش روابط عمومی ها ویژه‌تر شده است و این مهم را می‌توان در حوادثی که طی چند سال اخیر به وجود آمده است، بخوبی درک کرد.
وی افزود: روابط عمومی‌ها به عنوان سخنگوی سازمان‌ها، ارگان‌ها و ادارات تاثیر زیادی در اطلاع رسانی و بیان وقایع و رویدادهای موجود در دستگاه مربوطه خود دارند.

مسوول روابط عمومی جهاد دانشگاهی کردستان یادآور شد: مشکل اصلی شناختن روابط عمومی‌ها در جامعه نیست بلکه  عدم شناخت حوزه عمومی و جایگاه آن در خود ادارات و سازمان‌ها است و در بعضی از ادارات هنوز این جایگاه به خوبی شناخته نشده و به اهمیت آن واقف نیستند.

اردلان افزود: در دنیای ارتباطات این نقش روابط عمومی‌ها است که می‌تواند یک سازمان را به نقط اوج برساند و در واقعیت اداره‌ای موفق است که یک روابط عمومی توانمند داشته باشد.

وی با بیان اینکه روابط عمومی پل ارتباطی سازمان خود با جامعه است، گفت:  اگر این پل در سازمان تقویت نشود امکان ایجاد اعتماد عمومی به سازمان  مربوطه فراهم نمی‌شود.

مسوول روابط عمومی جهاد دانشگاهی کردستان به نقش روابط عمومی‌ها در مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: امروزه بحران به بخش جدایی ناپذیر و طبیعی حیات سازمان‌ها درآمده است و بحران‌ها دیگر ویژگی غیرعادی، کمیاب و اتفاقی برای جامعه جهانی تلقی نمی شوند.

روابط عمومی‌ها نقش ویژه‌ای در اطلاع‌رسانی در زمان بحران دارند

اردلان با اشاره به اینکه همه سازمان‌ها هر روز و هر لحظه تحت تاثیر بحران‌های کوچک و بزرگ قرار دارند، گفت: بروز بحران در سازمان‌های مختلف باید با بینش مثبت به عنوان یک سرمایه تلقی شود به این دلیل که در بحران، مجموعه امکانات سازمان، ساختارها، نیروی انسانی، توانمندی قانونی و غیره به خوبی با یکدیگر ترکیب شده و همدلی مناسبی را ایجاد و از امکانات بلااستفاده سازمان به نحو مطلوبی بهره‌برداری می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی از بحران‌ها در سازمان‌ها ناگهانی به وجود نمی‌آید بلکه طی مدت زمانی طولانی زمینه‌های آن در فرآیندها، ساختارها ومنابع انسانی، شکل گرفته و سپس به بروز بحران منجر می‌شود.

مسوول روابط عمومی جهاد دانشگاهی کردستان با اشاره به اینکه یکی از وظایف روابط عمومی مدیریت بحران در سازمان متبوع است، افزود: روابط عمومی‌ها در ادارات نقش اتصال دهنده سازمان خود با بیرون را دارند اگر روابط عمومی نتواند در صورت بحران نقش مدیریتی خود را ایفا کند باعث تزلزل سازمان خود می‌شود.

اردلان یادآور شد: در زمان وقوع هر بحرانی نخستین مبحثی که باید به آن توجه شود، اطلاع‌رسانی به موقع و صحیح است بنابراین روابط عمومی‌ها در این راستا رسالت سنگینی برعهده دارند.

وی در پاسخ به اینکه آیا روابط عمومی‌های ادارات به ویژه در دستگاه‌های خدمات‌رسان، بهداشت و درمان، آموزشی و دانشگاهی استان در بحران کرونا توانستند به رسالت خود عمل کنند، گفت:  در ابتدای شیوع این بیماری  بسیاری از روابط عمومی‌ها به جای اینکه سیاست‌های حاکمیت و دستگاه‌های متولی برای مقابله با ابعاد مختلف بیماری کرونا را اجرایی و مدیریت کنند درگیر رسانه های زرد برای انتشار میزان تلفات و مبتلایان به این بیماری شدند.

مسوول روابط عمومی جهاد دانشگاهی کردستان اضافه کرد: می‌طلبد مدیران روابط عمومی‌ها خط و مشی مشخصی با هدف امیدوار کردن مردم نسبت به خدمات حاکمیت داشته باشند چرا که وجود انتقادات بیش از حد از مجموعه حاکمیت در خصوص این بیماری می‌تواند مسوولان را از ادامه تصمیمات صحیح باز دارد.

اردلان با بیان اینکه جامعه دانشگاهی استان در اطلاع رسانی این مساله جهانی در حد قابل قبولی ایفای نقش کرده است، افزود:  در همین رابطه مدیران روابط عمومی نقش ویژه‌ای برای اطلاع رسانی خدمات حاکمیت و دولت و ستاد ملی و استانی کرونا دارند.

مسوول روابط عمومی اداره‌کل استاندارد استان کردستان هم با اشاره به اینکه روابط عمومی به چشم و گوش، قلب تپنده و آیینه تمام نمای یک سازمان تعریف شده است، اظهار داشت: این تعاریف بیانگر رسالت خطیر مدیران و مسوولان روابط عمومی‌ها است.

سیران مرادی گفت: مسوولان روابط عمومی‌ها علی‌رغم همه کاستی‌ها موجود همواره برای کیفیت بخشی به فعالیت‌های درون سازمانی، برون سازمانی و تحلیل و واکاوی بازخورد نگاه مردم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مسوول روابط عمومی مشاور مدیرکل یا رییس سازمان است، افزود: اما هنوز در برخی از دستگاه‌های اجرایی به جایگاه واقعی و تاثیر روابط  عمومی آگاه نیستند و تصور اشتباهی در خصوص شرح وظایف آن دارند.

مسوول روابط عمومی اداره‌کل استاندارد کردستان اضافه کرد: تعدادی از مدیران وظیفه‌ اصلی روابط عمومی را خبرنویسی، گزارش نویسی، عکاسی و گرافیک می‌دانند در حالیکه علاوه بر این موارد روابط عمومی‌ها مشاور و سخنگوی سازمان خود هستند.

مرادی یادآور شد: ناگفته نماند تعدادی از مدیران خوش فکری هم وجود دارند که حامی واقعی روابط عمومی‌ها هستند چراکه به این مهم واقف اند که یکی از مولفه های موفقیت داشتن تفکر روابط عمومی است.

وی اظهار داشت: معتقدم روابط عمومی خود یک رسانه‌ مستقل و پلی است میان سازمان و مخاطبانش، که می‌تواند به نحو احسن فعالیت‌های سازمان خود را منعکس کند.

مسوول روابط عمومی اداره‌کل استاندارد کردستان با اشاره به اینکه روابط عمومی، تبلیغات نیست بلکه هنر است، گفت: هنر روابط عمومی در این است که بتواند مخاطب خود را بشناسد و امکانات و شرایط محیط بیرونی را تشخیص دهد و آنها را با امکانات درون سازمان پیوند داده و اجرای فرامین درون سازمانی را تسهیل کند و در نهایت ارتباط سازمان را با بیرون از آن به درستی برقرار سازد.

داشتن دانش تخصصی رمز موفقیت مسوول روابط عمومی است

مرادی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها باید نقاط قوت و ضعف درونی و بیرونی سازمان را شناسایی کنند، گفت: یک روابط عمومی زمانی موفق است که بر چارچوب و ضوابط درونی و بیرونی سازمان خود احاطه کامل داشته باشد.

وی اضافه کرد: از دیگر مولفه‌های موفقیت روابط عمومی دارا بودن دانش  یا گذراندن دوره‌های آن  به طور عملی، داشتن احساس مسئولیت نسبت به مخاطبان درون سازمانی و بیرون سازمانی است.

مسوول روابط عمومی اداره‌کل استاندارد کردستان یادآور شد: نخستین افرادی که در هر شرایط و بحرانی که پیش می‌آید باید سریع وارد عرصه شده و به فعالیت بپردازند، مسوولان روابط عمومی ادارات  هستند.

مرادی افزود:مسوولان روابط عمومی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی استان در بحران کرونا توانستند در ارائه آمار و اطلاعات بخوبی عمل و اعتماد مردم را هم جلب کنند.

وی با اشاره به اینکه دیگر روابط عمومی‌ها هم درون سازمان خود اقدامات ارزشمندی را انجام دادند، گفت: به عنوان نمونه ما در اداره‌کل استاندارد تدابیر ویژه‌ای برای حفظ سلامت کارکنان و ارباب رجوع اندیشیدیم و اجرایی کردیم.

مسوول روابط عمومی اداره‌کل استاندارد کردستان افزود: حضور ارباب رجوع بدون ماسک و دستکش به داخل اداره ممنوع شد و علاوه براین در اتاق میز خدمت محلی برای مراجعه کنندگان اختصاص و تلفنی را در اختیار آنها قرار دادیم تا با بخش های مربوطه تماس گرفته و کار خود را انجام دهند.

مرادی اضافه کرد: در مواردی هم اگر لازم می شد کارشناسان و مدیران نزد ارباب رجوع می آمدند و کار او را انجام می دادند.

کارشناس روابط عمومی شرکت آبفا کردستان به وظایف و کارکردهای روابط عمومی اشاره کرد و اظهار داشت: روابط عمومی کوششی آگاهانه و برنامه ریزی شده برای برعهده گرفتن و اجرای بخشی از وظایف سازمان است.

کیوان قاسمی با اشاره به اینکه روابط عمومی نقشی موثر در بهبود وضعیت سازمان‌ها و ایجاد تعامل بین مجموعه‌های درون و برون سازمانی دارد، افزود: روابط عمومی در هر دستگاه و سازمان اعم از دولتی و خصوصی، بایستی واجد یک سری خصوصیات و روش‌های کارآمد در اداره امور و انجام وظایف شغلی باشد تا بتواند موجب پیشرفت کاری در ادارات و سازمان ها شود.

وی اضافه کرد: از جمله کارکردهای روابط عمومی به عنوان آئینه تمام نمای سازمان، انعکاس فعالیت‌ها و ارتباطات سازمان با مخاطبان است.

کارشناس روابط عمومی شرکت آبفا کردستان یادآور شد: تبلیغات، اطلاع‌رسانی، گفت‌وگوی دوسویه، ایجاد روابط و مناسبات سازمان با مخاطبان و ذینفعان و بویژه کمک به افزایش سرمایه‌های اجتماعی از دیگر کارکردهای روابط عمومی ها به شمار می‌رود.

قاسمی در  خصوص شناخته شدن جایگاه روابط عمومی‌ها در جامعه گفت: اگر این پرسش چندسال قبل مطرح می‌شد پاسخ قطعا منفی بود اما امروزه بویژه طی چند سال اخیر و با گسترش طولی و عرضی رسانه‌ها و امکان دستیابی آسان شهروندان به اطلاعات بتدریج نقش روابط عمومی‌ها در جامعه بیشتر نمایان شده است.

وی افزود: بی‌شک تا رسیدن به نقطه ایده‌آل در این زمینه هنوز راه درازی در پیش است که برای طی سریعتر این مسیر چند مولفه ضروری است.

کارشناس روابط عمومی شرکت آبفا کردستان اضافه کرد: معتقدم شناخت و باور واقعی مدیران ارشد سازمان‌ها نسبت به روابط عمومی‌ها، ارتقای سواد رسانه‌ای شهروندان، به روز شدن روابط عمومی‌ها و استفاده از نیروهای متخصص، تقویت ارتباط موثر و تنگاتنگ با اقسام‌ رسانه‌ها و درک فرصت‌ها و چالش‌های موجود در جامعه هدف از سوی روابط عمومی‌ها از مواردی است که می‌تواند جایگاه این حوزه را در جامعه پررنگ‌تر کند.  

روابط عمومی‌ها نقش موثری در بازسازی محیط بعد از بحران دارند

قاسمی با بیان اینکه روابط عمومی ها نقش کلیدی در مدیریت بحران‌ها دارند، گفت: روابط عمومی‌ها با جمع آوری اطلاعات محیطی خارج از سازمان و سپس تجزیه و تحلیل آن می‌توانند در تصمیم سازی مدیران ارشد تاثیرگذار باشند.

وی یادآور شد: روابط عمومی‌ها با کار علمی و نگرش دقیق به تغییر و تحولات محیطی می‌توانند زمینه‌های بروز بحران و عوامل شکل گیری آن راشناسایی کنند و ضمن هشدارهای لازم در پیشگیری از بروز آن همکاری کنند.

کارشناس روابط عمومی شرکت آبفا کردستان افزود: همچنین بعد از بوجود آمدن بحران، روابط عمومی می‌تواند نقش موثری در عادی سازی شرایط و بازسازی محیط داشته باشد و با ارتباط مناسب بین سازمان، محیط و منطقه درهنگام بحران، نقش مثبتی در عادی سازی ایفا کند.  

قاسمی در ارتباط با عملکرد دستگاه‌های خدمت رسان در بحران کرونا گفت: به دلیل آنکه هنوز جامعه درگیر با بیماری کرونا است اظهارنظر درخصوص نحوه عملکرد روابط عمومی های دستگاه های خدمت رسان در این خصوص دشوار و تا اندازه‌ای عجولانه است.

وی اضافه کرد: این بیماری به دلیل ناشناخته بودن در روزهای ابتدایی تمام جامعه و به دستگاه‌های مرتبط با حوزه بهداشت و درمان، آموزشی ودانشگاهی و خدمات رسان را غافلگیر کرد.

کارشناس روابط عمومی شرکت آبفا کردستان گفت: اما خوشبختانه گذشت زمان و تفوق اندیشه و تدبیر بر ناآگاهی و دستپاچگی موجب واکنش‌های مطلوبی در قبال مدیریت بیماری کرونا هم از سوی دستگاه‌ها و هم عموم مردم شد.

قاسمی یادآور شد: به عنوان‌ نمونه در حوزه دستگاه‌های خدمات رسان تدوین و اجرای برنامه‌هایی  برای خدمت رسانی غیرحضوری به شهروندان و تبلیغات گسترده و موثر این برنامه‌ها با کمک رسانه‌ها توانست تا حدود زیادی از مراجعات بی مورد مشترکین به ادارات بکاهد که خود در پیشگیری از بروز اپیدمی بیشتر این بیماری موثر بود.

وی اضافه کرد: حوزه بهداشت نیز که پیشقراولان مبارزه با کرونا بودند هم در زمینه آگاهی بخشی و هم در بخش پیشگیری و درمان کم نگذاشتند و حتی بیش از توان و تجهیزات در اختیار در این حیطه عمل کردند.  

کارشناس روابط عمومی شرکت آبفا کردستان گفت: در عرصه دانشگاهی به دلیل آنکه حاصل تلاش‌ها نمود عینی و ملموسی در جامعه نداشته نمی توان قضاوت روشنی ارائه داد و به نظر می رسد ارزیابی این بخش نیازمند بررسی تحقیقات و پژوهش‌ها در درازمدت خواهد بود.  

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز جمعه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۶ اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی دو هزار و ۱۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۱۱۶ هزار و ۶۳۵ نفر رسید.

کیانوش جهانپورادامه داد: روند نزولی فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ ادامه دارد و در طول ۲۴ ساعت گذشته ۴۸بیمار دیگر مبتلا به کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۶ هزار و ۹۰۲ نفر جان خود را از دست داده اند.

وی بیان کرد: بر اساس این گزارش ها تاکنون ۹۱ هزار و ۸۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده اند که حدود ۸۰ درصد مبتلایان است.  ۲۷۲۷ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.

وی اظهار داشت: تاکنون ۶۵۸ هزار و ۶۰۴ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور انجام شده است.

جهانپور گفت: بیش از ۸۰ درصد موارد جدید از موارد سرپایی و خفیف و ۳۸۵ مورد بستری جدید داشتیم. استان خوزستان با اقدامات خوبی که انجام داده این امیدواری را ایجاد کرده که کاهش موارد جدید سرپایی و بستری را داشته باشیم اما کماکان این استان در وضعیت قرمز است.