محمدجواد دهقانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا به تاثیر احتمالی تحریم ها بر رتبه بندی بین المللی دانشگاه های ایران اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهم ترین مسایلی که در آزمایشگاه های تحقیقاتی کشور وجود دارد، تجهیزات است که درحال حاضر بسیاری از دانشگاه ها تجهیزاتی سفارش داده اما هنوز آن را دریافت نکرده اند.
وی افزود: دستیابی به مواد اولیه و تجهیزات برای انجام تحقیقات به میزان کم یا به سختی صورت می گیرد که باعث کاهش میزان فعالیت های علمی می شود.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دیگر مشکلات پیش روی محققان را محدودیت های آنان برای شرکت در کنفرانس های بین المللی، ارایه مقالات یا چاپ آن در نشریات بین المللی عنوان کرد.
دهقانی به رشد علمی ایران در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با وجود تحریم ها اشاره کرد و گفت: با وجود این محدودیت ها، رشد علمی ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ افزایش داشت و به چیزی حدود ۹.۵۹ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۸ رسید.
این مسوول پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره میزان تولید علم ایران در سال ۲۰۱۹ اظهار داشت: در میان ۲۵ کشور برتر دنیا در زمینه تولید علم، کشورهای چین با ۱۱.۹ درصد، ایران ۹.۵۹ درصد و ترکیه ۶.۲۵ درصد بالاترین نرخ رشد را داشته اند.
وی درباره سهم ایران در تولید علم دنیا در ۲۰ سال گذشته، خاطرنشان کرد: سهم ایران در تولید علم ۲۰ سال قبل فقط یک دهم درصد بود و در حال حاضر این سهم به ۲ درصد رسیده است. کشورهای اسلامی در ۲۰ سال گذشته تاکنون سهم ۱۰ درصدی از تولید علم به خود اختصاص دادند که در این میان، سهم ایران از این میزان ۲ درصد است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، وضعیت ایران را از نظر تولید علم مناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: ایران در زمینه فناوری نانو سرمایه گذاری های مناسبی انجام داد و با ایجاد گفتمان، ستاد نانو در دفتر ریاست جمهوری تاسیس و با حمایت از مباحث علمی و کاربردی، ایران در این زمینه صاحب نظر شد.
دهقانی رتبه ایران در عرصه فناوری های نانو را چهارم در دنیا عنوان کرد و گفت: اگر توجه ایران به سایر علوم به همین صورت باشد و هر ۲ بعد کمی و کیفی مورد توجه قرار گیرد شاهد توسعه و شکوفایی علمی کشور خواهیم بود.
به گزارش ایرنا، تأسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در چهارمین نشست آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی در اکتبر ۲۰۰۸ در باکو پایتخت آذربایجان به تأیید رسید و بر این اساس دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی موظف به همکاری با این پایگاه هستند.
در سال ۱۳۸۷ شورای گسترش آموزش عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد این پایگاه بهصورت یک مؤسسه پژوهشی مستقل، اساسنامه و تشکیلات سازمانی آن را تصویب کرد. هماکنون تمام کشورهای اسلامی در پنج منطقه مختلف از جمله جنوب شرقی آسیا، کشورهای عربی، کشورهای اسلامی غیر عربی قاره آفریقا، کشورهای آسیای مرکزی و منطقه قفقاز و سایر کشورهای اسلامی در منطقه خاورمیانه، اروپا و آمریکای جنوبی امکان بهرهبرداری از خدمات ISC را دارند.
برخی فعالیتهای مهم این پایگاه از بدو تأسیس تاکنون عبارتند از:
- نمایهسازی نشریات معتبر کشورهای اسلامی در تمام حوزههای موضوعی و به زبانهای مختلف به منظور ایجاد یک شبکه علمی در جهان اسلام.
- ارزیابی مستمر نشریات با هدف ارتقاء شبکه علمی کشورهای اسلامی.
-پایش مستمر جایگاه علمی کشورهای مختلف دنیا و بهخصوص کشورهای اسلامی به منظور اطلاع از شکافها و نقاط قوت و ضعف کشورهای اسلامی در حوزههای مختلف علمی.
- رتبهبندی و ارزیابی دانشگاههای دنیا، کشورهای اسلامی و نیز کشور بر اساس شاخصهای مصوب.
- تهیه گزارشهای مختلف در حوزه علم و فناوری کشورها و نیز دانشگاههای کشورهای اسلامی و برگزاری کارگاههای ارتقای اثربخشی پژوهش در دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی.